AH en Resto VanHarte nodigen gasten uit voor verbindende buurtdiners


Op zo’n vijftig locaties door het hele land organiseren AH en Resto VanHarte ontmoetingsdiners voor de buurt

Initiatief - Van 29 september tot en met 6 oktober vindt de Week tegen Eenzaamheid plaats, een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Tijdens deze week brengen Albert Heijn en sociaal buurtrestaurant Resto VanHarte mensen met elkaar in verbinding aan de eettafel.

Op zo’n vijftig locaties door het hele land organiseren beide partijen ontmoetingsdiners voor de buurt. Albert Heijn verzorgt hierbij de boodschappen, helpt mee om mensen die een gevoel van eenzaamheid ervaren, uit te nodigen voor de diners en maakt het mogelijk hen gratis aan te laten schuiven.  

Eenzaamheid groeit

Ruim 47 procent van de volwassenen voelt zich eenzaam, blijkt uit de meest recente Gezondheidsmonitor Volwassenen van het RIVM, GGD en CBS1. In 2016 was dat nog 43 procent. In de samenleving die steeds individualistischer wordt, vormt eenzaamheid een grote bedreiging. Ook corona heeft een flinke impact gehad op het sociale leven. Onderzoek van Amsterdam UMC en GGZ Centraal toonde aan dat van de ruim 1,4 miljoen 75-plussers in ons land, ruim 400.000 mensen, zich eenzaam voelen - ook na de coronapandemie. Een sterk gevoel van eenzaamheid kan gezondheidsklachten tot gevolg hebben zoals depressie en angst, maar ook slaap- en geheugenproblemen en zelfs hart- en vaatziekten. Polle Janssens, directeur Resto VanHarte, zegt: "Iedereen kan zich op een bepaald moment in het leven eenzaam voelen. En we weten dat het kwetsbaar voelt om daar voor uit te komen. Bij Resto VanHarte brengen we op een laagdrempelige manier mensen met elkaar in verbinding aan de eettafel."

Aanschuiftafels

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid plaatst Albert Heijn in vijf winkels in Amsterdam, Alkmaar, Ede, Venlo en Enschede aanschuiftafels. In deze pop-up restaurantjes laten medewerkers van Resto VanHarte en Albert Heijn klanten onder het genot van een hapje en een drankje kennismaken met de formule van Resto VanHarte. Elke winkel deelt daarnaast een aantal dinerbonnen uit om mensen met gevoelens van eenzaamheid uit te nodigen om een keer kosteloos mee te eten bij Resto VanHarte.

Bron: Albert Heijn/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Foodsector groeit, maar sentiment bedrijven verslechtert

Analyse - De Nederlandse foodsector is in 2025 opnieuw gegroeid, maar achter de positieve omzetcijfers gaat een zorgwekkende ontwikkeling schuil, want het sentiment van bedrijven verslechtert. Het FSIN dat de cijfers verzamelt spreekt zelfs van een verslechtering naar crisisniveau. De vijfhonderd grootste foodbedrijven van Nederland boekten gezamenlijk een omzet van ruim 66,9 miljard euro, een stijging van 3,3 procent ten opzichte van een...

Lees bericht







KNVB en Albert Heijn starten programma ‘Beter eten, beter spelen’

Actie - De KNVB en Albert Heijn hebben het meerjarige programma ‘Beter eten, beter spelen’ gelanceerd. Met het initiatief willen beide organisaties gezond eten en voldoende bewegen onder basisschoolkinderen stimuleren. Aanleiding is dat bijna de helft van de Nederlandse kinderen tussen 4 en 12 jaar de beweegnorm niet haalt en ruim 64 procent dagelijks te weinig groente en fruit eet.

Lees bericht



© 2026 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid