Ahold en Delhaize gaan 86 winkels in VS afstoten; stap voor goedkeuring fusie


Retail - De Amerikaanse dochterondernemingen van Ahold en Delhaize Groep hebben overeenkomsten hebben bereikt met kopers over de verkoop van in totaal 86 winkels in de Verenigde Staten. Met de verkoop hopen beide retailreuzen het laatste obstakel weg te nemen voor een door de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) goedgekeurde fusie. De af te stoten winkels worden verkocht aan gevestigde supermarktbedrijven. Al de verkoopovereenkomsten zijn onder voorbehoud van goedkeuring door de FTC. Ook moet de fusie van Ahold en Delhaize Groep eerst door de FTC zijn goedgekeurd en officieel zijn afgerond. Ahold en Delhaize Groep zeggen op schema te liggen om de fusie voor eind juli af te kunnen ronden. “De combinatie van Ahold en Delhaize Groep is een unieke kans om nog meer te bieden aan klanten, medewerkers en lokale gemeenschappen”, zegt Ahold ceo Dick Boer. “Ahold en Delhaize Groep hebben samen hard gewerkt om de mededingingsrechtelijke bezwaren die de FTC heeft opgebracht weg te nemen. We zijn tevreden dat we sterke, gerenommeerde kopers hebben gevonden voor de winkels die we in dit kader moeten afstoten. We zijn zeer dankbaar voor de steun van onze klanten en medewerkers op deze locaties en hebben het volste vertrouwen dat de nieuwe eigenaars de lokale gemeenschappen goed zullen blijven bedienen.” Omgebouwd Naar verwachting worden de af te stoten winkels door de kopers omgebouwd naar hun nieuwe merken en zullen zij na mogelijke verbouwing door de kopers weer als supermarkten opengaan. Ahold en Delhaize kondigden op 24 juni 2015 hun voornemen aan om te fuseren. Samen vormen zij een internationale retailer met een portfolio van sterke lokale merken, met meer dan 6.500 winkels en meer dan 375.000 medewerkers, die wekelijks ruim 50 miljoen klanten bedienen in de Verenigde Staten en Europa. Goedkeuring van de FTC is de laatste overgebleven vereiste goedkeuring van een toezichthouder in het fusieproces van Ahold en Delhaize Groep. In maart van dit jaar keurde de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) de fusie voorwaardelijk goed. In diezelfde maand stemden ook de aandeelhouders van beide ondernemingen met een overweldigende meerderheid met de fusie in. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Consumenten kopen steeds vaker duurzaam voedsel

Monitor - De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland zijn in 2018 ten opzichte van 2017 met 7% toegenomen. Het marktaandeel van bestedingen aan duurzaam voedsel in de totale bestedingen aan voedsel is 11%. Duurzaam stijgt bij alle productgroepen, behalve bij vlees- en vleeswaren. Dat meldt de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research. De monitor geeft een overzicht van de bestedingen...

Lees bericht

Fusie tabaksgiganten van de baan

Fusie – De geplande fusie tussen de Amerikaans tabaksgiganten Altria Group en Philip Morris International is van de baan. Philip Morris heeft besloten zich meer te willen richten op de productie van zijn sigarettenalternatief IQOS in de Verenigde Staten. Beide partijen hadden eind vorige maand gemeld in gesprek te zijn met elkaar. Daarmee zouden de beide giganten weer één geheel gaan...

Lees bericht

CFO Jeff Carr verlaat Ahold Delhaize in 2020

Supermarkt - Jeff Carr, sinds 2011 CFO bij Ahold DelhaizeAhold, heeft aangegeven dat hij geen volgend termijn wil in de raad van bestuur. Dat betekent dat Carr het concern in april 2020 gaat verlaten. Tot die periode blijft hij samen met Frans Muller, President & Chief Executive Officer Ahold Delhaize de strategische plannen, zoals eerder afgesproken, uitvoeren. In de tussenliggende periode wordt gezocht...

Lees bericht

Slimme camera herkent 120 soorten fruit en groente bij Colruyt-kassa

Supermarkt – De Belgische supermarkt Colruyt heeft de primeur bij onze zuiderburen en test als eerste een camera die 120 soorten groente en fruit herkent bij de kassa, middels artificiële intelligentie (AI). In samenwerking met het bedrijf Robovision werd een slimme camera ontwikkeld en opgehangen boven een weegschaal die bepaalt om welk product het gaat. Het gaat om een test die...

Lees bericht


IJs Baskin-Robbins voortaan beschikbaar voor horeca en retail

Formulenieuws - Baskin-Robbins, ‘s werelds grootste ijsketen,  heeft ijsproducten ontwikkeld speciaal voor de retail en bij horeca. De formule presenteert de ijsbekers op de aankomende  Horecava, die van 7 tot 10 januari in de Amsterdamse Rai wordt gehouden. De ijsketen Bskin-Robbins is sinds eind april vorig jaar op de Nederlandse markt maar wil nu uitbreiden naar retail en horeca. Er zijn nu...

Lees bericht

Aldi introduceert twee nieuwe broodconcepten

Supermarkt - Vanaf 1 november introduceert Aldi twee nieuwe broodconcepten in alle winkels met een bakkerijafdeling: Bakkersgoud en Bakkersgoud Rustiek. Hiermee biedt de discounter voortaan ook dagverse broden aan in het midden- en hoog segment. De introductie van Aldi is in lijn met de strategie om in de belangrijke versgroepen verder door te ontwikkelen. Op de broodafdeling kan de klant het...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid