Albert Heijn gaat verpakkingen circulair maken


Circulaire verpakking van fruit bij Albert Heijn

Formulenieuws - Albert Heijn start als eerste supermarkt in Nederland met de closed-loop recycling van plastic fruitbakken. Door PET uit huishoudelijk afval weer in te zetten voor nieuwe plastic bakjes krijgt het plastic een tweede leven. De eerste verpakkingen die op deze manier hergebruikt worden, de verse fruitsalades (550 gram), liggen vanaf eind februari in de winkel.

Met deze ontwikkeling wil Albert Heijn een grote stap zetten richting circulair verpakken. Initieel gaat het om ruim 500.000 bakjes per jaar, zo laat de supermarktketen weten. Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn: "Wij willen samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen door een gezonde levensstijl te stimuleren maar ook door verspilling van voedsel en verpakkingen tegen te gaan. We hebben ambitieuze doelstellingen op het gebied van verpakkingen. We kijken of we minder plastic kunnen gebruiken en zoeken naar mogelijkheden voor hergebruik."

Transparant

PET uit huishoudelijk verpakkingsafval is de enige soort plastic die na recycling als voedselverpakking gebruikt mag worden. Tot nu toe kon dit alleen met PET-flessen zoals statiegeldflessen. Voorheen werden PET-bakjes, zoals champignonbakjes en schaaltjes voor vlees gerecycled tot niet-recyclebaar gekleurd plastic of laagwaardigere doeleinden, zoals bermpaaltjes of picknicktafels. Het is, volgens Albert Heijn, nu voor het eerst dat deze bakjes worden gerecycled tot transparante, recyclebare voedselverpakkingen. 

Boost

De nieuwe, transparante tray-to-tray verpakkingen, tot stand gekomen in samenwerking met plasticrecyclebedrijf Umincorp en verpakkingsproducent Hordijk, bestaan voor 40% uit gerecycled PET waarvan minimaal de helft uit huishoudelijk verpakkingsafval. Het voordeel van het recyclen van oude PET-bakjes is dat meer PET uit de statiegeldflessenstroom beschikbaar komt voor flessen zodat er minder nieuw (fossiel) plastic nodig is. Daarnaast geeft het de plasticrecycling een boost omdat meer gebruikte voedselverpakkingen weer een nieuw leven als voedselverpakking krijgen. Tenslotte zorgt het ook voor meer beschikbaarheid van gerecycled PET, een uitdaging die alleen maar groter wordt naarmate de vraag naar gerecycled plastic toeneemt.

9 miljoen kilo

Albert Heijn streeft naar het gebruik van minimaal 50% gerecycled PET in 2025. Daarnaast wil de supermarkt in 2025 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken en moeten dan alle eigen-merkverpakkingen 100% recyclebaar zijn. De afgelopen vier jaar werd al ruim 9 miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard door helemaal geen, minder of ander verpakkingsmateriaal te gebruiken, aldus de supermarktketen.

Bron: AH/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht


Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht




AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht

‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid