Amsterdam coffee festival toont laatste koffietrends


Koffieliefhebbers uit binnen- en buitenland bij het Amsterdam coffee festival

Koffiebeurs – Herkomst van bonen, nieuwe barista-technieken, de nieuwste koffiemachines en duurzaamheid. Dat waren de belangrijkste onderwerpen en thema’s op het Amsterdam coffee festival in de Westergasfabriek. En natuurlijk wedstrijden en proeven.

Na twee jaar werd deze beurs voor professionele en semiprofessionele koffie – en theeliefhebbers weer gehouden. De coronamaatregelen maakten het steeds onmogelijk om de beurs doorgang te laten vinden. Ook omdat het festival inmiddels een behoorlijk aantal buitenlandse koffieliefhebbers aantrekt. Ondanks het feit dat in Engeland gelijktijdig The Londen Coffee Festival werd gehouden.

Koffie is aanjager

In Amsterdam ook veel Nederlandse inkopers van groothandels en koffieketens aanwezig. Koffie is voor veel horecalocaties en andere buitenhuislocaties een uiterst belangrijk product. Niet alleen qua marge, maar ook als aanjager voor bezoek. Vandaar ook dat vrijwel alle koffie- inkopers zich lieten zien. Koffie – en in toenemende mate ook thee – wordt steeds belangrijker voor de consument, niet alleen in kwaliteit, maar ook in herkomst en duurzaamheid.

Koffie met verhaal

Over koffie is veel te vertellen, niet alleen hoe het wordt geteeld en hoe het wordt gebrand, maar ook waar het vandaan komt en hoe de beloning is van de koffieboeren. De meeste koffiemerken kunnen niet meer zonder een verhaal van verantwoording. Ook op het Amsterdam coffee festival waren talloze merken te zien, die graag het verhaal achter de koffieboon wilden vertellen.

La Cimbali

Maar ook koffiemachinefabrikanten waren aanwezig of toonden als partner van een koffie- of opschuimmelkaanbieder hun nieuwste automaten. Zoals de M200 van La Cimbali van de Gruppo Cimbali, zo’n beetje de Rolls Royce onder de koffiezetmachines. Een volledig automatische koffiemachine, die standaard de beste kwaliteit koffie en opschuimmelk geeft. De première beleefde de La Cimbali bij Alpro, die als een van de hoofdsponsors van het festival liet zien en proeven hoe je met de nieuwe plantaardige introductie ‘Shh. This is not M*lk’ een uitstekend kopje koffie kunt zetten. Maar ook de verschillen in koffiesmaak met opschuim van haver- en sojadrinks waren te proeven. Een speciaal receptenboekje voor de amateur tot de professional liet zien welke mogelijkheden er allemaal zijn met het assortiment van Alpro.

Volautomaat

Als het gaat om trends en ontwikkelingen in gebruikte opschuimvarianten en machines, waren de meest standhouders het er wel over eens dat plantaardige melk in de koffie steeds populairder wordt. Vooral in de stedelijke gebieden. Maar ook de volautomatische koffiemachines worden steeds belangrijker. Niet dat het ambachtelijke karakter van koffiezetten minder belangrijk wordt, maar er is gebrek aan personeel. Daarom kiezen veel mensen – soms met pijn in het hart – toch voor een volautomatische machine in plaats van een pistonautomaat.

Baretto

Leuke noviteit, net als La Cimbali ook uit Italië, is ook de Baretto van Baristas. Voor alle locaties waar een dure koffiemachine en een barista niet mogelijk zijn, is met de Baretto zo’n 20 verschillende drankjes te maken, van koffie en chocomel, tot de meest uiteenlopende vruchtensappen. Het systeem werkt met hoogwaardige ingrediënten in een capsule, die net als thuis met een Dolce Gusto koffiemachine zijn te maken; capsule er in, aanzetten en even roeren om de ingrediënten goed te mengen. Een mooi oplossing voor hotelkamers, kleine tankstations, of bijvoorbeeld in een – onbemande cateringshop – in een kantooromgeving.

Bron: @FoodClicks

 

 

Workshops en presentaties bij het koffiefestival
Alpro liet de verschillen in opschuimproducten proeven
De Baretto-machine, die koffie, chocomelk en diverse vruchtensappen kan maken

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sodexo zet koffiekopjes in gemaakt van koffieafval

Catering – Coffee Based en Sodexo introduceren een innovatieve herbruikbare koffiebeker gemaakt uit koffieafval. De circulaire koffiebeker is gemaakt met Nederlandse koffievliesjes, die vrijkomen bij het branden van koffiebonen én volledig gemaakt van plantaardige materialen.

Lees bericht


Dunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’

Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.

Lees bericht





Nieuw in Nederland: Wayang Coffee

Introductie - Wayang Coffee, onderdeel van The Hot Drinks Company, introduceert Indonesische koffiebonen in Nederland. De koffiebonen zijn 100% klimaatneutraal geproduceerd, verpakt in biobased folies en gecertificeerd door Rainforest Alliance.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid