Anne&Max wil groeien om meer impact te maken op omgeving


Wobbe van Zoelen: "Geen terrasverwarmers, als je het koud hebt ga je binnen zitten" / Foto bij: Sheena Schouwink

Interview - Wobbe van Zoelen van ontbijt- en lunchformule Anne&Max blijft duurzaam ondernemen. Begin oktober maakte hij een statement door de plantaardige melk die op de locaties wordt gebruikt, vijf cent goedkoper te maken dan koemelk. En in november opende hij zijn eerste flagshipstore met slimme techniek in het centrum van Haarlem, vlakbij de plek waar het Anne&Max avontuur in 2005 geleden begon. Maar de ambities reiken verder.

We spreken Wobbe van Zoelen in de kelder van de nieuwe locatie in Haarlem, waar binnenkort baristatrainingen gegeven gaan worden. Boven zit het vroeg op de dag al behoorlijk vol. De rol van ‘Jouw huiskamer’ wat Anne&Max graag wil zijn, klopt wat dit betreft volledig. Mensen zitten alleen of samen een krantje te lezen of gemoedelijk met elkaar te praten. De vestiging straalt rust uit. “Het zijn uitdagende tijden”, begint Van Zoelen. “Zeker nu met de hoge energieprijzen. Gelukkig hebben we overal ledverlichting en hier in Haarlem is alles energiezuinig ingericht, maar met de aankomende wintermaanden blijven de energiekosten een punt van zorg.” De Anne&Max in Haarlem heeft een terras, maar geen terrasverwarmers. “Dat past niet bij ons planeetaardige karakter”, zegt Van Zoelen. “Als je het koud hebt trek je een trui aan, of anders ga je binnen zitten. Dat stelt wel eisen aan de luchtzuivering in de zaak. Die moet op orde zijn, zeker als het gaat om de veiligheid die je wilt bieden aan je gasten nu er nog steeds corona heerst.” Ook Anne&Max zet de thermostaat een graadje lager. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook in het kader van het klimaat. “We gaan nog kijken hoe we een en ander gaan communiceren naar de gasten toe. Al sinds onze start doen we dat altijd met de nodige humor, dus dat gaan we nu ook doen. Bovendien gaan we nog iets ludieks bedenken voor de koudere dagen. Wat dat betreft moet je mensen meenemen in je visie en ideeën.”

Verantwoordelijkheid

Van Zoelen ziet dat ook bij de eiwittransitie. “Als duidelijk wordt dat je je beter gaat voelen bij het eten en drinken van plantaardige eiwitten, dan stap je sneller over. Als bedrijf moet je dat vormgeven. Wij vinden het onze verantwoordelijkheid om onze gasten te verleiden in het maken van de beste keuzes. Natuurlijk kun je als ondernemer vinden dat die verantwoordelijkheid bij de mensen zelf ligt, maar wij vinden dat die bij de ondernemer ligt. Daarom kiezen wij voor een voedzaam en duurzaam aanbod. Tachtig procent van wat we verkopen is biologisch en 70% van onze menukaart is vegetarisch. Daarmee trekken we niet een specifiek ander publiek aan. Mensen komen vooral omdat het ergens gezellig en veilig is en het aanbod goed.” Volgens Van Zoelen hebben ondernemers vaak het idee dat biologische, gezonde en duurzame producten ook duurder zijn. Hij is een andere mening toegedaan. “Die producten hoeven niet per definitie duurder te zijn, maar slim werken om de prijzen laag te houden, moet je wel.”

Impact

Van Zoelen is op het concept Anne&Max gekomen na het luisteren van een lezing van astronaut Wubbo Ockels. Die hield een verhaal over de nietigheid en kwetsbaarheid van de wereld. Dat sprak Van Zoelen bijzonder aan en zorgde ervoor dat hij een ontbijt- en lunchroomconcept startte dat op gezondheid en duurzaamheid is gestoeld. Vanuit die visie kijkt hij dagelijks naar het formuleconcept. “Daarin past groei, want als je groeit als formule heb je meer impact. Dan kun je de koffie die je verkoopt op de locaties of voor mensen thuis ook transparant maken in prijs en kun je meer betekenen voor de koffieboeren. Doordat we groeien kunnen we nu ook ons eigen brood maken. In die groeiplannen past daarnaast de samenwerking met cateraar Albron. Die heeft nu vijf van onze locaties. De andere 22 Anne&Max vestigingen zijn in handen van zelfstandige ondernemers. Dat zijn allemaal mensen die affiniteit hebben met de buurt en de omgeving hebben. Dat is belangrijk om op de locatie de juiste sfeer te kunnen treffen. Alleen Haarlem run ik zelf, zodat ik een locatie heb waar ik dingen kan uitproberen.” Van Zoelen wil groeien naar 50 locaties binnen drie jaar. “Dan staat er een mooie landelijke formule. Maar we kijken ook voorzichtig naar het buitenland, naar België en Duisland.”

Futureproof

De flagshipstore in Haarlem is er dus niet voor niets. De locatie dient als voorbeeld voor de toekomstige vestigingen. Ook omdat er een aantal vernieuwingen is doorgevoerd die het concept ‘futureproof’ maken. Van Zoelen: “Alles is ingezet om het personeel in staat te stellen aandacht aan de gasten te geven. Want daar gaat het om. We hebben dus alle vervelende handelingen die het contact met de gast lastig maakten geautomatiseerd.” Van Zoelen noemt het een ‘droombar’, juist omdat alle lastige handelingen zijn geëlimineerd. “Zo hebben we nu een afwasrobot, een zelfbedieningszuil voor koffie to go en een verkoopkast waarin alle eigen Anne&Max producten staan om mee te nemen naar huis, zodat mensen elke dag wakker kunnen worden met bijvoorbeeld de Huiskamer Espresso. Maar we hebben ook slimmigheden, zoals de binnenverlichting die inspeelt op de verlichting buiten. Ook werken we niet meer met menukaarten, maar met een QR-code waarmee mensen de menukaart kunnen zien. De volgende stap wordt het volledig bestellen via QR. Het is allemaal nieuw en spannend, maar als je met alle kleine stapjes steeds een procent kunt verbeteren dan is dat winst. Al die menu’s voor 28 locaties betekent toch een enorme papierwinst.”

Shareholders

Door de uitgangspunten van Anne&Max heeft de formule ook minder last van personeelstekorten. “Mensen willen graag voor Anne&Max werken omdat de formule ze aanspreekt. Een statement maken door havermelk goedkoper te maken dan gewone melk helpt daarbij. Maar ook de maatregelen die ervoor zorgen dat werk uit handen wordt genomen zodat de aandacht gericht kan worden op het helpen van de gast. Daarbij zijn we aan het kijken of we de medewerkers aandeelhouder van de formule kunnen laten worden, zodat ze als shareholders nauw verbonden zijn met het bedrijf. Mensen samenbrengen en ze een warm gevoel geven, dat is bij ons uitgangspunt en daar heb je de goede mensen bij nodig en die willen we graag aan ons binden. Nu én in de toekomst.”

(Dit artikel is eerder verschenen in @FoodClicks. Nog geen abonne? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Anne&Max komt met hybride Brandt & Levie Hotdog

Formulenieuws - Fresh food & coffee café Anne&Max start met een hybride Brandt & Levie Hotdog in samenwerking met chef Samuel Levie. Het gaat om een maandspecial van de formule die gemaakt is met een worst die bestaat uit 35% groente en 65% verantwoord vlees. De hotdog is in maart te bestellen in alle dertig Anne&Max vestigingen in Nederland.

Lees bericht



Anne&Max opent 30e vestiging en hotel in Utrecht

Formulenieuws - Fresh food & coffee café Anne&Max opent de deuren van haar dertigste vestiging in Nederland. Boven nieuwste huiskamer wordt op 1 maart ook het eerste Anne&Max boutique hotel geopend. Als gevolg hiervan is ook de menukaart aangepast  met een avondkaart.

Lees bericht

Nederlander besteedt €1,1 miljard bij koffie- en lunchketens

Onderzoek  – Nederlanders hebben het afgelopen jaar €1,1 miljard besteed bij koffie- en lunchketens in Nederland. De gemiddelde besteding per bezoek lag op €15. Het meest wordt uitgegeven bij lunchrooms zoals Anne&Max, namelijk gemiddeld €28, en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid