Bekendheid flitsbezorgers neemt sterker toe dan gebruik
_768_960_90.jpeg)
Onderzoek – Flitsbezorgers winnen fors aan bekendheid, maar het gebruik neemt niet navenant toe Uit een periodieke meting van Markteffect blijkt dat de bekendheid sinds december 2021 met 32% is gestegen. Zo is ruim 4 op de 5 Nederlanders (82%) bekend met het principe ‘flitsbezorging’. Gorillas is het meest bekend, maar Flink wordt het vaakst ingezet.
In mei 2022 is de tweede meting van de Markteffect Flitsbezorgers Monitor uitgevoerd, een onderzoek dat inzicht geeft in de ontwikkelingen en populariteit van flitsbezorging. Het aanbod van flitsbezorgers blijft razendsnel stijgen en gezien de populariteit van de bezorgservice is dat goed te verklaren. De eerste meting is in december 2021 uitgevoerd.
Inmiddels is 82% van de Nederlanders bekend met flitsbezorging. Onder jongeren van 18 tot en met 34 jaar is flitsbezorging het meest bekend (90%). De grootste stijging in bekendheid is onder de 55-plussers: van 40% naar 77%. Meer dan de helft van de Nederlanders is bekend met de bezorgdiensten Gorillas (61%) en Flink (53%). De bekendheid van overige bezorgdiensten blijft achter, zo is Getir als nummer 3 bekend bij 26% van de Nederlanders. De bekendheid van Flink is een stuk harder gestegen (+33%) dan die van Gorillas (+19%) en Getir (+15%).
Gebruik groeit
Het gebruik van de bezorgdienst is ook toegenomen in het afgelopen halfjaar, zo heeft in mei 2022 15% van de Nederlanders wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging terwijl dit in december 2021 nog 11% was. Het blijkt dat voornamelijk mannen en jongeren van 18 tot en met 34 jaar gebruik maken van de service.
Ondanks dat Gorillas het meest bekend is, blijkt Flink het meest gebruikt te worden. Zo geeft 52% aan Flink te gebruiken, 50% Gorillas en 24% Getir. Voornaamste redenen om gebruik te maken van flitsbezorgers zijn het niet de deur uit hoeven (44%), de snelheid (44%) en gemak (41%).
Toekomst
Wanneer er vooruit gekeken wordt, is de verwachting dat de bekendheid en het gebruik van flitsbezorgdiensten toe zal blijven nemen. Het aantal mensen dat waarschijnlijk dan wel zeker gaat bestellen via een flitsbezorgservice is ten opzichte van december 2021 met 8% gestegen naar 27%. Van de Nederlanders die wel eens gebruik maken van flitsbezorging, verwacht zo’n 35% dat in de toekomst vaker te gaan doen.
Bron: Markteffect/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Gorillas benoemt Anastasia Dellis tot General Manager Nederland
Benoeming - Anastasia Dellis is benoemd tot General Manager van Gorillas. Dat heeft de flitsbezorger woensdag bekend gemaakt.
Lees berichtGetir maakt supermarkt van darkstore, Gorillas promoot kunst
Darkstores - Gemeente willen darkstores in sommige gevallen weren uit de binnenstad. Vandaar dat Gorrilas vijf vestigingen in Amsterdam in handen geeft van creative director, stylist, fotograaf en regisseur JeanPaul Paula. Maar je kan ook, net als collegabedrijf Getir, de locatie ombouwen naar een supermarkt.
Lees berichtGorillas stopt flitsbezorging in zes Nederlandse steden
Flitsbezorging – Flitsbezorger Gorillas stopt met haar dienstverlening in zes Nederlandse steden. Na analyse is gebleken dat de steden Alkmaar, Almere, Apeldoorn, Breda, Enschede en Hilversum niet winstgevend zijn te krijgen voor de Duitse servicedienst.
Lees berichtGorillas viert overwinning Jumbo Visma met Jonas Vingegaard
Flitsbezorging - Dinsdagmorgen heeft Team Jumbo-Visma samen met medewerkers van Gorillas de overwinning van de Tour de France gevierd. Jonas Vingegaard kwam langs bij de vestiging van Gorillas in de Amsterdamse Weesperstraat.
Lees berichtJumbo-Visma en Gorillas lanceren bergbezorgservice op Alpe d’Huez
Tour de France – Flitsbezorger Gorillas en Team Jumbo-Visma openen een pop-up vestiging op de Alpe d'Huez om de wielerfans in de Tour de France te bevoorraden. Naast de boodschappen op de berg verkoopt Gorillas ook merchandise van de wielerploeg.
Lees berichtABN AMRO ziet forse groei flitsbezorgers stagneren
Analyse – De flitsbezorgers die sinds begin 2021 de boodschappen razendsnel thuisbezorgen bij de Nederlandse consument, zien hun onstuimige groei nu afvlakken. Mede als gevolg van de lockdowns zagen Gorillas, Getir, Zapp en Flink sinds de tweede helft van vorig jaar hun omzet exploderen, maar nu alle winkels en restaurants weer open zijn, stagneert de groei. Dat signaleert ABN AMRO in een...
Lees bericht