Chaudfontaine behaalt platinum AWS-certificaat


Duurzaam - De mineraalwaterbottelarij Chaudfontaine heeft het platinum certificaat voor duurzaam watermanagement behaald van Alliance for Water Stewardship (AWS). Het gaat om de hoogste score binnen dit certificaat voor duurzaam waterbeheer dat wereldwijd behaald kan worden.

Duurzaamheid is een belangrijke prioriteit voor de Europese mineraalwaterbottelarij, die de ambitie heeft als één van de eerste Europese Coca-Cola productielocaties tegen 2023 CO2-neutraal zijn. Sinds 2008 werd er 1,8 miljoen euro geïnvesteerd in 590 maatregelen om het waterwingebied van 250 hectare te beveiligen tegen en vrijwaren van vervuiling. Het voorkomen van bronvervuiling  geldt als hoogste prioriteit. Alle mogelijke bronnen van verontreiniging in het waterwingebied van 250 hectare rondom de productie-site zijn in kaart gebracht en aangepakt. Zo werden alle mazouttanks (soort olietanks, 552 in totaal) van omwonenden beschermd of weggehaald zodat het water bij een lek niet vervuild zou kunnen worden.  

Erkenning

In 2013 behaalde Chaudfontaine het gouden EWS-certificaat (European Water Stewardship). Nu heeft het bedrijf het wereldwijde platinum certificaat van de Alliance for Water Stewardship (AWS) behaald; de hoogst haalbare variant van deze erkenning op het gebied van duurzaam waterbeheer. AWS is een organisatie die wereldwijd actief is en samenwerkt met bedrijven, NGO’s en overheden. Deze AWS-standaard omvat een wereldwijd systeem van regels rondom onder meer waterbeheer, duurzame waterbalans en waterkwaliteit dat tot stand kwam na onderzoek naar watergebruik in verschillende landen, sectoren en productiesites.

Duurzaamheidambities

Coca‑Cola European Partners (CCEP) heeft de ambitie om in 2040 over de hele waardeketen klimaatneutraal te zijn. Het AWS-certificaat voor Chaudfontaine is een belangrijke stap die past binnen die bredere duurzaamheidsambities. Zo wil Coca-Cola tegen 2030 100% van het water dat gebruikt wordt in de dranken en in de fabrieken teruggeven aan de natuur. In Nederland kondigde Coca-Cola in april aan dat de fabriek in Dongen vanaf 2023 volledig CO2-neutraal zal zijn. De fabriek in Dongen behoort tot één van de zes geselecteerde pilot-fabrieken in het kader van de ambitie van het gehele bedrijf om in 2040 klimaatneutraal te zijn.

Bron: Coca-Cola/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuwe Coca-Cola Creations in het teken van K-pop

Introductie – Coca-Cola introduceert de eerste Coca-Cola Creations van 2024: Coca-Cola K-Wave Zero Sugar. De limited edition variant is geïnspireerd op K-pop, een subcultuur uit Zuid-Korea dat inmiddels wereldwijd ongekend populair is door de Koreaanse popmuziek, films, beauty- en fashiontrends. 

Lees bericht


Coca-Cola fabriek in Nederland CO₂-neutraal gecertificeerd  

Industrie – De fabriek in Dongen van Coca-Cola Europacific Partners is CO₂-neutraal gecertificeerd volgens de internationale PAS2060 norm. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt. Eén van de onderdelen voor het behalen van het certificaat is het reductieplan, met als grootste impact de overgang van gas naar volledige elektrificatie.

Lees bericht


Coca-Cola introduceert smaakvariant in co-creatie met AI

Introductie – Coca-Cola lanceert woensdag wereldwijd Coca-Cola 3000, een limited-edition smaakvariant van Coca-Cola Zero Sugar binnen het Coke Creations platform. Coca-Cola 3000 Zero Sugar is de eerste smaak, die mede door menselijke als kunstmatige intelligentie (AI) is gecreëerd.

Lees bericht


Cool Runnings nieuwe logistiek partner InstockMarket

Voedselverspilling - Duurzame horeca groothandel InstockMarket is een nieuwe samenwerking aangegaan met Cool Runnings Transport In Gilze (NB) voor distributie naar alle horecaklanten. Cool Runnings is gespecialiseerd in geconditioneerd transport van verse en diepgevroren levensmiddelen in Nederland en Vlaanderen.

Lees bericht

Lagardère gaat drie ‘healthy’ Natoo-winkels openen op NS-stations

Reizigersconcept - Lagardère Travel Retail, de Franse winkelorganisatie met verschillende retailformules in Nederland, waaronder cafetariaformule Smullers, opent dit jaar drie winkels met het eigen eetconcept Natoo. Een concept gericht op gezonde voeding in een 110% CO2 klimaat positieve fast-casual eetgelegenheid. De drie geplande locaties komen op de stations Rotterdam CS, Den Haag CS en Leiden CS.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid