Coca-Cola bottelarij Chaudfontaine bestaat 100 jaar
Jubileum – De bottelarij waar het mineraalwater van Chaudfontaine vandaan komt bestaat 100 jaar. De bottelarij in het gelijknamige Belgische stadje is sinds 20 jaar in handen van Coca-Cola.
Een eeuw geleden was Chaudfontaine vooral bekend als thermaal water uit de enige warmwaterbron van België. Tot de familie Canter het in 1924 begon te bottelen en het als een uniek mineraalwater op de markt bracht. Sindsdien kende het water uit Chaudfontaine niet alleen een sterke groei, maar werd de bottelarij ook gezien als een voorbeeld op het gebied van bescherming van de bron en duurzame impact op de omgeving. “In de 20 jaar dat de bottelarij van Chaudfontaine in handen van Coca-Cola hebben we fors geïnvesteerd in de bescherming van onze bron en de CO2-neutraliteit”, aldus fabrieksdirecteur Achmed Boumrah.
Warmwaterbron
Al sinds de 17e eeuw is de warmwaterbron van Chaudfontaine, de enige van de Benelux, een belangrijk kuuroord. “Mensen kwamen van heinde en verre om er te baden in de thermen, opgericht door dokter Werner Xhrouet, waar uit de bron het natuurlijke warme water met een temperatuur van 37 °C stroomt. “Hoewel er al in de jaren 1960 eeuwenoude stenen flessen met 'water uit Chaudfontaine' op gevonden werden in de haven van Antwerpen, werd dit water pas aan het begin van de vorige eeuw gebotteld als natuurlijk mineraalwater.
100 miljoen
Sinds de overname door Coca-Cola is er meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd in de bron en de fabriek. Dankzij de investeringen in de bron behaalde de bottelarij het platinum certificaat – de hoogst mogelijke graad – van de wereldwijde Alliance for Water Stewardship (AWS). Deze officiële erkenning wordt alleen toegekend aan bedrijven die er alles aan doen om hun water op de meest efficiënte, duurzame en verantwoorde manier te beheren.
Minute Maid Juices
De bottelarij van Chaudfontaine is een van de productievestigingen van Coca-Cola Europacific Partners Belgium BV, een van de dochterondernemingen van Coca-Cola Europacific Partners plc (CCEP). Alle producten van het merk Chaudfontaine, eigendom van Minute Maid Juices, een onderneming die deel uitmaakt van het concern The Coca-Cola Company, worden daar geproduceerd.
Bron: Coca-Cola/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Festivals vaker in zee met GiG Hard Seltzer’
Festivals – Volgens de initiatiefnemers achter GiG Hard Seltzer zijn zij straks bij de meeste festivals terug te vinden. Ook de supermarkten omarmen het jonge bedrijf en zorgen voor een aanzienlijke groeispurt.
Lees berichtAbsolut Vodka & Sprite introduceren Ready-To-Drink cocktail
Introductie – Coca-Cola in Nederland introduceert Absolut Vodka & Sprite in Nederland. De gemixte cocktail is verkrijgbaar als 250ml ‘Ready-To-Drink' (RTD). Hiermee brengen Coca-Cola en Pernod Ricard twee iconische merken samen die wereldwijd een bekendheid hebben opgebouwd.
Lees berichtNieuwe Coca-Cola Creations in het teken van K-pop
Introductie – Coca-Cola introduceert de eerste Coca-Cola Creations van 2024: Coca-Cola K-Wave Zero Sugar. De limited edition variant is geïnspireerd op K-pop, een subcultuur uit Zuid-Korea dat inmiddels wereldwijd ongekend populair is door de Koreaanse popmuziek, films, beauty- en fashiontrends.
Lees berichtCoca-Cola fabriek in Nederland CO₂-neutraal gecertificeerd
Industrie – De fabriek in Dongen van Coca-Cola Europacific Partners is CO₂-neutraal gecertificeerd volgens de internationale PAS2060 norm. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt. Eén van de onderdelen voor het behalen van het certificaat is het reductieplan, met als grootste impact de overgang van gas naar volledige elektrificatie.
Lees berichtCoca-Cola introduceert smaakvariant in co-creatie met AI
Introductie – Coca-Cola lanceert woensdag wereldwijd Coca-Cola 3000, een limited-edition smaakvariant van Coca-Cola Zero Sugar binnen het Coke Creations platform. Coca-Cola 3000 Zero Sugar is de eerste smaak, die mede door menselijke als kunstmatige intelligentie (AI) is gecreëerd.
Lees berichtJeroen van Vliet nieuwe country director CCEP Nederland
Personalia - Jeroen van Vliet is vanaf 1 maart 2023 de nieuwe country director Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Nederland. Hij volgt Jaap Wassink op, die binnen de organisatie de internationale stap maakt naar de rol van group VP sales execution & route to market voor CCEP.
Lees bericht