Consument kiest bewuster en vaker huismerken


Gemaksproducten winnen sowieso terrein, maar deze moeten in toenemende mate ook gezond zijn

Onderzoek - De Nederlandse consument verandert zijn koopgedrag in hoog tempo. Minder vaak naar de winkel, vollere mandjes en een duidelijke voorkeur voor huismerken kenmerken het supermarktlandschap van 2024. Dat blijkt uit het 2025 YouGov Brand Footprint Europe Report.

Hoewel de financiële druk op huishoudens afnam, bleef de uitgavebereidheid van consumenten in de supermarkt beperkt. Waar in 2022 nog 37% van de Nederlandse huishoudens aangaf moeite te hebben met rondkomen, daalde dat in 2024 naar 32%. Toch bleef de consument scherp op prijs en werd er selectiever gekocht, zo meldt het rapport.

Merkentrouw

Verder blijkt uit de rapportage dat de Nederlandse consument minder vaak in de supermarkt komt, maar wel gerichter koopt. Winkelmandjes zijn daardoor voller, maar merken hebben hier weinig voordeel van. Discountformules als Aldi en Lidl blijven marktaandeel winnen. En huismerken profiteren van deze ontwikkeling: ze bieden herkenbare kwaliteit tegen lagere prijzen. Slechts 33% van de Europese consumenten geeft aan bereid te zijn extra te betalen voor A-merken. Het onderzoek van YouGov is in 25 landen uitgevoerd.

Groter belang gezondheid

Tegelijkertijd groeit het belang van gezondheid en duurzaamheid in de aankoopbeslissing. Merken die daar geloofwaardig op inspelen, bijvoorbeeld met producten die welzijn bevorderen of milieuvriendelijke verpakkingen hanteren, worden vaker gekozen. Gevolg is dat de opkomst van het 'gezonde gemaksproducten' steeds zichtbaarder wordt.

Bron: YouGov/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo beëindigt samenwerking met Everest en Epic Partners

Supermarkten - Jumbo Supermarkten stopt per eind 2025 met de samenwerking met de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners voor A-merkproducten. Hoewel de retailer terugkijkt op een waardevolle periode, kiest Jumbo voor een nieuwe koers waarbij de inkoop van A-merken dichter bij de organisatie zelf wordt georganiseerd.

Lees bericht



Inkoop plantaardig Rewe Group moet naar 60 procent

Buitenland - Rewe Group, het moederbedrijf achter (onder andere) Rewe en Penny – en eigenaar van Lekkerland -, publiceerde onlangs haar eiwitstrategie. Het maakte daarbij ook haar eigen eiwitdoelstelling bekend: het wil in 2035 de inkoop – dus niet de verkoop – van plantaardige producten bij Rewe en Penny Duitsland verhoogd hebben tot 60 procent. Dat meldt het foodvakblad FoodPersonality.

Lees bericht

Huismerken winnen verder terrein in de foodservice

Onderzoek - Huismerken zijn bezig aan een stille opmars binnen de Nederlandse foodservice. Niet alleen in de keuken, maar steeds vaker ook zichtbaar aan de voorkant van het horecabedrijf. Uit de meest recente editie van de GROUP7 Professional Community Scan blijkt dat inmiddels 28% van de horecaondernemers, cateraars en instellingen huismerkproducten inzet die direct zichtbaar zijn voor de gast.

Lees bericht



Nieuwe commerciële aanpak Jumbo werpt vruchten af

Supermarkt - Jumbo Supermarkten heeft in de eerste helft van 2025 duidelijk de weg omhoog gevonden. Dankzij een aangescherpte commerciële strategie zag de supermarktketen het aantal klanten stijgen, nam de klanttevredenheid toe en groeiden zowel omzet als marktaandeel. In totaal behaalde Jumbo een concernomzet van €5,8 miljard, een toename van 3,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het marktaandeel staat inmiddels op 20,1%.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid