Consument kiest vaker voor mineraalwater en ‘flavoured water’


Jongeren kiezen vaker een alternatief om uit eten te gaan

Marktcijfers - Nederlandse consumenten kiezen steeds vaker voor mineraalwater – al dan niet met een smaakje – als dorstlesser. Vooral de jongere generaties geven aan vaker mineraalwater te drinken dan twee jaar geleden. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is de verkoop van deze categorie waters tussen 2011 en 2019 met 37% is gestegen.

De waters met een smaakje zijn sinds 2013 bezig met een opmars. Veelal worden de ‘waters’ gezien als alternatief voor frisdranken. Mede door de groei hebben fabrikanten ook veel aandacht besteed aan innovaties in dit segment, waardoor de ‘flavoured waters’ ook een extra boost kregen. Vorig jaar werd er voor ruim 451 miljoen liter mineraalwater en ‘flavoured’ water verkocht in retail en out-of-home. Het jaar daarvoor was dat zelfs nog meer (483 miljoen liter) als gevolg van de extreem hete zomer.

Dat er meer mineraalwater wordt gedronken blijkt ook uit het Frisse Drankenonderzoek, uitgevoerd in 2019 in opdracht van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS). Veel respondenten gaven daarin aan gedurende de dag het vaakst mineraalwater te drinken als fris drankje. Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten de waters met een smaakje, de zogenaamde smaakwaters, ook verfrissend en dorstlessend vinden, maar daarnaast ook lekkerder dan ‘gewoon’ mineraalwater. Ruim de helft van de drinkers van smaakwaters kiest voor dit drankje omdat deze minder calorieën en suiker bevatten dan traditionele (koolzuurhoudende) frisdranken.

Bron: FWS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

RIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen

Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Lees bericht




SPA introduceert vernieuwde SPA Touch

Introductie – Flessen van 100% gerecycled materiaal, als eerste binnen het SPA assortiment en een transparante look & feel, zodat de consument makkelijker het mineraalwater weet te vinden. Daarmee trapt Spadel voor het merk SPA Touch een grootschalige campagne af.

Lees bericht


‘Nederlanders zijn gezonder fris gaan drinken’

Onderzoek – ‘De Nederlander is gezonder gaan drinken’, dat meldt Taco Juriaanse, directeur van FWS, de koepelorganisatie van fris- en mineraalwaterproducenten, naar aanleiding van het Nationale Frisse Dranken Onderzoek 2021. Drie op de vijf Nederlander let nu, na corona, op de hoeveelheid suikers in frisse dranken.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid