De Vleesch Lobby presenteert vegetarische Mora-kroket


Introductie - Het nieuws van de introductie was al eerder naar buiten gekomen, maar dinsdag kon de vegetarische kroket van Mora voor het eerst worden geproefd. Na bijna twee jaar ontwikkeling en samenwerking, konden snackproducent Van Geloven en De Vegetarische Slager de ‘draadjesvlees’ kroket presenteren. En waar kon die kroket nu beter worden geproefd dan in restaurant De Vleesch Lobby van De Vegetarische Slager in Den Haag? Het restaurant dat op 1 april dit jaar de deuren opende, vormde een uitstekend decor voor de introductie van de kroket en uiteraard in bijzijn van Cora, het gezicht van Mora. Bovendien staat de kroket er direct op de menukaart, terwijl de horecabedrijven, cafetaria’s en supermarkten pas in 2019 over de vegetarische snack kunnen beschikken. Feit is dat de vegetarische kroket echt naar een exemplaar met draadjesvlees smaakt. Dat is ook de reden waarom de ontwikkeling zo lang heeft geduurd, laat marketing directeur Marcel Joosten van Mora weten. “We wilden een vleesloze kroket die niet van een vleeskroket is te onderscheiden. Die is er nu.” Ook Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager is tevreden over het resultaat. “Met deze variant geven de totale snackmarkt weer een boost, want er is nu een alternatief voor degene die - even - geen vlees wil.” 'Af en toe' groeit Nederland telt inmiddels zo’n 750.000 mensen die vegetarisch eten, maar de groep die af en toe vleesloos eet groeit zienderogen en wordt geschat op twee derde van de Nederlandse bevolking. De vegetarische snacks zijn in die markt een welkome aanvulling. Ze werken niet kannibaliserend op de markt in totaal, maar zorgen juist voor een extra groei. Ook Korteweg is die mening toegedaan, hoewel hij zelf de overtuiging heeft dat vleesloos in de toekomst de markt gaat domineren. “Over dertig jaar is 80 procent plantaardig. Het tempo ligt nu zo hoog en mede dankzij de steun van de grote bedrijven op dit moment wordt het tempo alleen maar verder versneld.” Uitbreiding Niet alleen de vegetarische kroketten en bitterballen van Van Geloven zijn er nu, maar de komende periode wordt het vleesloze snackassortiment verder uitgebreid met kipkorns en frikandellen. Een dag eerder maakte Unox de introductie van de vegetarische rookworst bekend. Het feit dat grote multinationals zich gaan begeven op deze markt laat ook zien dat het van nichemarkt een volwassen markt is geworden. Ook Korteweg merkt dat aan de internationale belangstelling die hij krijgt. Hij sluit meerdere locaties van zijn restaurant in binnen- en buitenland dan ook niet uit. “We gaan hard groeien de komen vijf jaren.” Boost Joosten ziet met de vegetarische kroketten en bitterballen vooral mogelijkheden voor de buitenhuismarkt. De combinatie van de merken Mora en De Vegetarische Slager is ook een krachtige. “De afgelopen tijd is onze aandacht misschien wat teveel gericht geweest op retail. Daarom ben ik blij dat we hiermee de buitenhuismarkt weer een boost kunnen geven, want het assortiment is echt aanvullend.” In de horeca zijn de kroketten en bitterballen uitsluitend geschikt voor de frituur, voor de thuismarkt moeten de snacks verwarmd worden via de Airfryer en de oven. Bron: @FoodClicks Introductie - Het nieuws van de introductie was al eerder naar buiten gekomen, maar dinsdag kon de vegetarische kroket van Mora voor het eerst worden geproefd. Na bijna twee jaar ontwikkeling en samenwerking, konden snackproducent Van Geloven en De Vegetarische Slager de ‘draadjesvlees’ kroket presenteren. En waar kon die kroket nu beter worden geproefd dan in restaurant De Vleesch Lobby van De Vegetarische Slager in Den Haag? Het restaurant dat op 1 april dit jaar de deuren opende, vormde een uitstekend decor voor de introductie van de kroket en uiteraard in bijzijn van Cora, het gezicht van Mora. Bovendien staat de kroket er direct op de menukaart, terwijl de horecabedrijven, cafetaria’s en supermarkten pas in 2019 over de vegetarische snack kunnen beschikken. Feit is dat de vegetarische kroket echt naar een exemplaar met draadjesvlees smaakt. Dat is ook de reden waarom de ontwikkeling zo lang heeft geduurd, laat marketing directeur Marcel Joosten van Mora weten. “We wilden een vleesloze kroket die niet van een vleeskroket is te onderscheiden. Die is er nu.” Ook Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager is tevreden over het resultaat. “Met deze variant geven de totale snackmarkt weer een boost, want er is nu een alternatief voor degene die - even - geen vlees wil.” 'Af en toe' groeit Nederland telt inmiddels zo’n 750.000 mensen die vegetarisch eten, maar de groep die af en toe vleesloos eet groeit zienderogen en wordt geschat op twee derde van de Nederlandse bevolking. De vegetarische snacks zijn in die markt een welkome aanvulling. Ze werken niet kannibaliserend op de markt in totaal, maar zorgen juist voor een extra groei. Ook Korteweg is die mening toegedaan, hoewel hij zelf de overtuiging heeft dat vleesloos in de toekomst de markt gaat domineren. “Over dertig jaar is 80 procent plantaardig. Het tempo ligt nu zo hoog en mede dankzij de steun van de grote bedrijven op dit moment wordt het tempo alleen maar verder versneld.” Uitbreiding Niet alleen de vegetarische kroketten en bitterballen van Van Geloven zijn er nu, maar de komende periode wordt het vleesloze snackassortiment verder uitgebreid met kipkorns en frikandellen. Een dag eerder maakte Unox de introductie van de vegetarische rookworst bekend. Het feit dat grote multinationals zich gaan begeven op deze markt laat ook zien dat het van nichemarkt een volwassen markt is geworden. Ook Korteweg merkt dat aan de internationale belangstelling die hij krijgt. Hij sluit meerdere locaties van zijn restaurant in binnen- en buitenland dan ook niet uit. “We gaan hard groeien de komen vijf jaren.” Boost Joosten ziet met de vegetarische kroketten en bitterballen vooral mogelijkheden voor de buitenhuismarkt. De combinatie van de merken Mora en De Vegetarische Slager is ook een krachtige. “De afgelopen tijd is onze aandacht misschien wat teveel gericht geweest op retail. Daarom ben ik blij dat we hiermee de buitenhuismarkt weer een boost kunnen geven, want het assortiment is echt aanvullend.” In de horeca zijn de kroketten en bitterballen uitsluitend geschikt voor de frituur, voor de thuismarkt moeten de snacks verwarmd worden via de Airfryer en de oven. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid