Deloitte: ‘Daling online bestellingen is tijdelijk’


Albert Heijn wist als enige een forse toename in de besteding per bestelling te realiseren / Foto bij: Yasmin Hargreaves

Onderzoek - Daling dit jaar in online omzet van supermarkten, maar de verwachting is wel dat de daling tijdelijk is en dat de online omzet komend jaar weer gaat toenemen. Dat is een van de opmerkelijke uitkomsten uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van de Branchegroep Retail van Deloitte presenteert met veel genoegen haar jaarlijks onderzoek naar consumententrends in de supermarkt.

In het Consumentenonderzoek van 2020 werden consumenten voor het eerst geconfronteerd met de gevolgen van COVID-19 en de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, laten de onderzoekers Bas Smeets en Adgild Hop weten. Tijdens de nieuwe vragenronde in juni 2022 waren die beperkende maatregelen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan niet meer van kracht. Daarop is de vragenlijst aangepast om te proberen te achterhalen wat de blijvende effecten van COVID-19 zijn op het consumentengedrag in de supermarkt.

Daling

Een van de meest opvallende uitkomsten van het Consumentenonderzoek is dat het aandeel online omzet van de supermarkten in 2022 gedaald is ten opzichte van 2021, melden de onderzoekers. In 2021 ging 12,6% van alle supermarkt omzet via het online kanaal. In 2022 is dat 11,4%. Het aantal consumenten dat online boodschappen doet blijft ook in 2022 groeien (2022: 20,5%, 2021: 19,4%). De daling van het online aandeel zit met name in een lagere bestelfrequentie en een lagere besteding per bestelling. Uitzondering hierop is Albert Heijn dat een een forse toename in de besteding per bestelling wist te realiseren.

Toename

Het aantal consumenten dat aangeeft in de toekomst gebruik te willen maken van een online bestelservice blijft relatief hoog. 16% van de consumenten geeft aan van plan te zijn online levensmiddelen te bestellen bij de eigen supermarkt als deze dat gaat aanbieden. 12% van de consumenten geeft aan dat ze van plan zijn online levensmiddelen te bestellen bij een andere supermarkt als hun eigen supermarkt dit niet gaat aanbieden. Het valt dus, volgens de onderzoekers, te verwachten dat het komend jaar het online aandeel weer gaat toenemen.

Flitsbezorging

Als het gaat over de flitsbezorgers (Flink, Getir, Gorillas en Zapp) ziet de branchegroep van Deloitte een duidelijke samenhang tussen de online bestellers en de gebruikers van de flitsbezorging. ‘We zien in het Consumentenonderzoek duidelijk terug dat een aanzienlijke groep consumenten die online bestellen hier gebruik van maken (9% in totaal). Wat daarbij wel opvalt is dat 26% aangeeft besteld te hebben bij een flitsbezorger om het uit te proberen. 33% geeft aan besteld te hebben bij een flitsbezorger omdat ze een kortingscode hadden. Van de respondenten die nog geen online boodschappen doen, geeft 6% aan in de toekomst gebruik te willen maken van een flitsbezorger’.

Bron: Deloitte/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht

‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht



Marco van Bergen sluit zijn Udens toprestaurant OONIVOO

Horeca - Het Udense toprestaurant OONIVOO WineSpired sluit per 30 december 2023 definitief de deuren. Dat heeft eigenaar Marco van Bergen laten weten. Inflatie en de energiecrisis, die volgen op het verlies van de Michelinster en drie horecalockdowns zijn de reden. Hij is nog op zoek naar een partij die de lopende huurovereenkomst en de inrichting van het restaurant wil overnemen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid