Frisdranken extra belast in Philadelphia


Belastingen – Extra belastingen op frisdrank. Philadelphia is de eerste grote Amerikaanse stad die dit doet. De belasting van anderhalve cent gaat gelden op dranken waaraan suiker of kunstmatige zoetstoffen zijn toegevoegd. Sinds 2009 hebben verschillende plaatsen in de Verenigde Staten geprobeerd een soortgelijke belasting in te voeren. Ook Philadelphia probeerde het twee keer eerder, maar zonder resultaat. Tot nog toe lukte het alleen in de relatief kleine Californische universiteitsstad Berkeley. Het wetsvoorstel in Philadelphia onderscheidde zich van eerdere pogingen doordat burgemeester Jim Kenney de potentiele fiscale voordelen van de frisdrankbelasting benadrukte in plaats van de volksgezondheid. Die strategie kan bepalend worden voor de beweging die streeft naar de invoer van een belasting op suiker- of zoetstofhoudende dranken in meerdere steden in Amerika. De belasting betekent een nieuwe klap voor de frisdrankindustrie, die al te lijden heeft onder de groeiende bezorgdheid van consumenten over hun gezondheid. Bron: De Telegraaf  

Belastingen – Extra belastingen op frisdrank. Philadelphia is de eerste grote Amerikaanse stad die dit doet. De belasting van anderhalve cent gaat gelden op dranken waaraan suiker of kunstmatige zoetstoffen zijn toegevoegd. Sinds 2009 hebben verschillende plaatsen in de Verenigde Staten geprobeerd een soortgelijke belasting in te voeren. Ook Philadelphia probeerde het twee keer eerder, maar zonder resultaat. Tot nog toe lukte het alleen in de relatief kleine Californische universiteitsstad Berkeley. Het wetsvoorstel in Philadelphia onderscheidde zich van eerdere pogingen doordat burgemeester Jim Kenney de potentiele fiscale voordelen van de frisdrankbelasting benadrukte in plaats van de volksgezondheid. Die strategie kan bepalend worden voor de beweging die streeft naar de invoer van een belasting op suiker- of zoetstofhoudende dranken in meerdere steden in Amerika. De belasting betekent een nieuwe klap voor de frisdrankindustrie, die al te lijden heeft onder de groeiende bezorgdheid van consumenten over hun gezondheid. Bron: De Telegraaf  

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Unilever en ID&T gaan samenwerken op 30 evenementen

Samenwerking - Unilever en eventorganisator ID&T Group gaan de komende drie jaar samenwerken op meer dan 30 evenementen binnen het portfolio van ID&T. Op verschillende festivals, waaronder Mysteryland, Defqon.1 Weekend Festival en alle shows van Awakenings, zullen verschillende Unilever-merken, zoals Lipton Ice Tea, te zien zijn.

Lees bericht

RIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen

Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Lees bericht

Ook Coca-Cola en Too Good To Go bundelen krachten

Voedselverspilling – Coca-Cola in Nederland en Too Good To Go gaan samenwerken. Eind vorig jaar startte de Too Good To Go-app met het aanbieden van Magic Pakketten die door PostNL thuis geleverd worden. Het gaat om pakketten met producten die om verschillende redenen niet meer geleverd kunnen worden, maar die voor consumenten nog lang genoeg houdbaar zijn. Voortaan maken enkele producten...

Lees bericht


Vrumona introduceert drie Royal Club Mocktails

Introductie - Alcoholvrij is al een grote trend in zowel bier als sterke drank, maar het aanbod in frisdranken is nog beperkt. Vrumona speelt hier op in met de introductie van Royal Club Mocktails in de klassieke smaken Gin Tonic, Mojito en Ginger Mule. Zonder alcohol en zonder suiker.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid