Gewoon Coop Sint Jansklooster over naar Boon’s Dagmarkt
Supermarkt - In Sint Jansklooster opent vandaag de supermarkt Gewoon Coop Compact de deuren. Ondernemers Jan Obe en Gjilke Hobma geven hiermee het startsein voor de volgende fase in de landelijke ombouw van Coop-winkels naar Boon’s Markt- of de Boon’s Dagmarkt-formule.
De winkel wordt vanaf heden beleverd door Boon Food Group. Volgens algemeen directeur Willem Boon van Boon Food Group is dit voorlopig de laatste winkel die onder de naam Gewoon Coop opent: “De komende periode staat in het teken van de volledige transitie naar Boon’s Markt of Boon’s Dagmarkt.” Hiermee zet de organisatie een volgende stap in de groei van de formules. Boon heeft ook nog de formule MCD en ook die wordt aangepast. De keuze welke formule op welke locatie wordt ingezet ligt in de omzetpotentie van de supermarkt en het aantal vierkante meters.
Vertrouwd
De ondernemers in Sint Jansklooster spreken van een nieuwe start na 17,5 jaar als Coop: “We beginnen als Gewoon Coop Compact, maar zullen op termijn veranderen in Boon’s Dagmarkt. Daarmee kunnen we onze klanten nog beter bedienen met meer keuze, scherpe prijzen en vertrouwde service.” De winkel blijft zich richten op de hele gemeenschap. De boodschappendienst voor ouderen blijft behouden, net als de samenwerking met lokale verenigingen. De supermarkt telt 700 vierkante meter.
Boon's Pitstop
De groeiplannen ten aanzien van Boon's Pitstop, de convenience formule van Boon Food Group zijn voorlopig stilgelegd als gevolg van de integratie van de Coop-vestigingen. Na de fusie tussen Plus en Coop kwamen een aantal Coop-ondernemers tussen wal en schip te zitten. Zij waren vaak te klein voor een Plus en moesten zich beraden over hun toekomst. Een deel van de ondernemers koos voor aansluiting bij Boon Food Group en een ander deel sloot zich aan Van Tol Retail gegeaan. De naam Coop is inmiddels verdwenen van de gevels.
Familiebedrijf Boon
De Boon Food Group is een familiebedrijf uit Dordrecht dat sinds 1888 actief is in de foodretail. Het bedrijf wordt inmiddels geleid door de vierde en vijfde generatie Boon en telt ruim 2.500 medewerkers. Als lid van Superunie biedt het een breed assortiment dagelijkse producten, onder meer onder het huismerk g’woon.
Bron: Boon/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jumbo beëindigt samenwerking met Everest en Epic Partners
Supermarkten - Jumbo Supermarkten stopt per eind 2025 met de samenwerking met de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners voor A-merkproducten. Hoewel de retailer terugkijkt op een waardevolle periode, kiest Jumbo voor een nieuwe koers waarbij de inkoop van A-merken dichter bij de organisatie zelf wordt georganiseerd.
Lees berichtColruyt lanceert eerste zelfscannende ‘Smart Cart’ in België
Buitenland - Colruyt Laagste Prijzen introduceert in zijn winkel in Halle een zelf ontwikkelde, slimme winkelkar die klanten helpt om efficiënter boodschappen te doen. Met deze primeur is Colruyt Group de eerste retailer in België die een zelfscannende winkelkar op basis van AI en slimme sensoren inzet.
Lees berichtInkoop plantaardig Rewe Group moet naar 60 procent
Buitenland - Rewe Group, het moederbedrijf achter (onder andere) Rewe en Penny – en eigenaar van Lekkerland -, publiceerde onlangs haar eiwitstrategie. Het maakte daarbij ook haar eigen eiwitdoelstelling bekend: het wil in 2035 de inkoop – dus niet de verkoop – van plantaardige producten bij Rewe en Penny Duitsland verhoogd hebben tot 60 procent. Dat meldt het foodvakblad FoodPersonality.
Lees berichtConsument kiest bewuster en vaker huismerken
Onderzoek - De Nederlandse consument verandert zijn koopgedrag in hoog tempo. Minder vaak naar de winkel, vollere mandjes en een duidelijke voorkeur voor huismerken kenmerken het supermarktlandschap van 2024. Dat blijkt uit het 2025 YouGov Brand Footprint Europe Report.
Lees berichtNieuwe commerciële aanpak Jumbo werpt vruchten af
Supermarkt - Jumbo Supermarkten heeft in de eerste helft van 2025 duidelijk de weg omhoog gevonden. Dankzij een aangescherpte commerciële strategie zag de supermarktketen het aantal klanten stijgen, nam de klanttevredenheid toe en groeiden zowel omzet als marktaandeel. In totaal behaalde Jumbo een concernomzet van €5,8 miljard, een toename van 3,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het marktaandeel staat inmiddels op 20,1%.
Lees berichtAlbert Heijn en franchisenemers sluiten nieuw akkoord
Formulenieuws – Albert Heijn en de Vereniging Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) hebben een akkoord bereikt over nieuwe afspraken die hun samenwerking toekomst bestendig maken. Met het nieuwe akkoord komt ook een einde aan de juridische procedure die sinds 2014 liep.
Lees bericht