Groei Fairtrade-producten zorgt voor hogere premie boeren


Steeds meer merken, retailers en out-of-home locaties kiezen voor Fairtrade gecertificeerde ingrediënten

Impact - Boeren en werknemers in Afrika, Azië & Latijns-Amerika hebben in 2022 een hogere premiebijdrage ontvangen van Fairtrade Nederland. De uitgekeerde premie lag vorig jaar 16% hoger dan het jaar er voor. De verhoging was mogelijk door de groei van het aantal Fairtrade-producten in Nederland.

Fairtrade werkt met minimumprijzen om boeren meer zekerheid te bieden. Deze minimumprijs dient als vangnet als de wereldmarktprijs laag is en is gebaseerd op de kosten van duurzame productie. Daarnaast betaalt Fairtrade een vaste premie aan de coöperatie waar de boer lid van is of aan het premiecomité op plantages dat de werknemers vertegenwoordigt. Die partijen kunnen die gelden inzetten voor verdere duurzame bedrijfsontwikkeling, zoals verbetering van productiviteit, kwaliteit en infrastructuur. Voor werknemers op plantages komt de Fairtrade premie ten goede aan gemeenschapsprojecten zoals onderwijs en gezondheidszorg. Met de uitbetaling van de premie wordt duurzame productie van zowel mens als klimaat gestimuleerd. 

In 2021 kwam de premiebijdrage van Fairtrade Nederland uit op 7,9 miljoen euro door verkoop van Fairtrade producten. In 2022 was de bijdrage goed voor 9,2 miljoen euro, een stijging van ruim 16%. Die stijging werd vooral gerealiseerd door volumegroei van het aantal Fairtrade producten.

Steeds meer merken, retailers en out-of-home locaties kiezen voor Fairtrade gecertificeerde ingrediënten, laat Fairtrade Nederland weten. Supermarkt PLUS liet begin dit jaar al weten dat ze met hun Fairtrade assortiment van 400 huismerkproducten een recordbijdrage aan premie afdragen over het jaar 2022. Daarnaast is Koffiebranderij Peeze samen met Koninklijke Burgers' Zoo gestart met een pilot, waarbij ze hun Fairtrade Bean Impact Koffie in een herbruikbare verpakking leveren.

Bron: Fairtrade/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Inspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024

Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.

Lees bericht

Sodexo zet koffiekopjes in gemaakt van koffieafval

Catering – Coffee Based en Sodexo introduceren een innovatieve herbruikbare koffiebeker gemaakt uit koffieafval. De circulaire koffiebeker is gemaakt met Nederlandse koffievliesjes, die vrijkomen bij het branden van koffiebonen én volledig gemaakt van plantaardige materialen.

Lees bericht

John Uffing hoofd winkelbedrijf Boon Food Group

Benoeming - John Uffing wordt per 11 maart verantwoordelijk voor het winkelbedrijf van Boon Food Group. Hij gaat leiding geven aan de acquisitie-, bouw- en vastgoedactiviteiten en zal de volledige winkeloperatie gaan aansturen. Uffing is op dit moment nog werkzaam als algemeen directeur bij Focusplaza.  Daarvoor heeft hij 23 jaar bij Coop Supermarkten/Plus Retail gewerkt.

Lees bericht


ISM is coronaperiode goed te boven gekomen

Vakbeurzen - De Internationale snack- en zoetwaren beurs ISM, die dit jaar weer in de vertrouwede periode van 28 tot en met 31 januari in Keulen werd gehouden, lijkt de afgelopen coronaperiode goed te hebben doorstaan. Weliswaar was de beurs kleiner dan de edities voor corona, maar deelnemers van de huidige editie waren goed te spreken over het aanbod en de kwaliteit...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid