Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip


Gehakt, worstjes en hamburgers in een samenstelling van rundvlees gemengd met kippenvlees

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Hybride producten zijn al wel bekend, maar daarmee worden in de regel producten aangeduid die bestaan vlees en plantaardige producten. De variant van kip en rundvlees is nieuw. Hoe Albert Heijn zelf op het idee is gekomen werd niet geheel duidelijk. VP Quality Product safety  and Sustainability  Anita Scholte op Reimer bij AH/Ahold Delhaize, die de presentatie verzorgde bij afwezigheid van CEO Marit van Egmond van AH vond het vooral heel logisch om die twee vleesproducten met elkaar te mengen. “De CO2-uitstoot neemt enorm af en de producten worden goedkoper omdat kippenvlees goedkoper is en dat past goed in het bereikbaar maken van goed en gezond eten voor iedereen,” aldus de toelichting.

AH gaat klant helpen

Het afgelopen jaar heeft Albert Heijn forse stappen kunnen zetten als het gaat om het verduurzamen van verpakkingen en CO2-uitstoot. Maar ook op andere terreinen is forse vooruitgang geboekt. Zodanig dat de aanvraag om voortaan als B Corp-bedrijf verder te gaan is ingediend. Albert Heijn gaat de klanten ook steeds meer helpen om te verduurzamen. Als eerste supermarktbedrijf gaat de Zaanse keten informatie over de CO2e-uitstoot - of de inschatting hiervan - op eigenmerkproducten en op recepten plaatsten. AH wil namelijk het ook voor de consumenten makkelijker maken om klimaatbewuster te kiezen en te koken . Via de Allerhande en de app wordt hierover meer informatie gegeven.

Eiwittransitie

Maar ook op het gebeid van plantaardig eten gaat AH vaart maken. Zo introduceerde het bedrijf een nieuw plantaardig eigenmerk assortiment AHTerra met inmiddels 250 artikelen (april 2024), om de eiwittransitie te versnellen en de plantaardige keuze voor klanten nog makkelijker te maken. Albert Heijn heeft de ambitie dat in 2025 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is en in 2030 60%.

Non food

Albert Heijn zet ook in op de verdere verduurzaming van eigenmerkproducten in het persoonlijke verzorging én schoonmaak-assortiment. Denk aan vernieuwingen als; ultra geconcentreerde wasmiddelen in kleinere flessen, speciale wasmiddelen die al goed wassen bij 20 graden, microplasticvrije douchegel en shampoo, en verschillende navulverpakkingen. Die navulverpakkingen bestaan dan veelal niet meer uit flessen, maar uit zakken, want de dop is weer slecht voor de CO2-uitstoot.

Bron: AH/@FoodClicks

In AllerHande wordt met een kleurcode aangegeven wat de CO2-uitstoot is
Bij de eieren van het eigen merk gaat Albert Heijn de CO2-uitstoot vermelden

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Albert Heijn introduceert AH Voordeelshop.nl

Webshop - Albert Heijn lanceert de AH Voordeelshop.nl, een online webshop waar klanten het hele jaar door deals kunnen vinden. Klanten konden altijd al terecht bij Albert Heijn voor leuke uitjes en non-food assortiment met flinke kortingen. Met de lancering van de AH Voordeelshop.nl is dit aanbod nu flink uitgebreid en overzichtelijk samengebracht.

Lees bericht


Aviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen

Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.

Lees bericht

Paardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag

Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.

Lees bericht

Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid