HAVI rijdt dankzij Neste voortaan op de frituurolie van McDonald’s


Circulair – Fastfoodrestaurant McDonald’s en logistieke partner HAVI gaan samenwerken met Neste. Het Finse bedrijf is 's werelds grootste leverancier van hernieuwbare diesel geraffineerd uit afval en residuen. Voor de McDonald's restaurants gaan zij nu het gebruikte frituurvet recyclen tot Neste MY Renewable Diesel, die vervolgens wordt ingezet als brandstof voor de vrachtauto’s van HAVI, die de restaurants beleveren.

 In deze ‘circulair-economische samenwerking’ speelt de logistieke partner HAVI een centrale rol als inzamelaar van het gebruikte frituurvet voor alle 252 Nederlandse McDonald's restaurants. Neste zet dit frituurvet in haar Rotterdamse raffinaderij om in duurzame diesel voordat die dienst kan doen als brandstof voor de vrachtwagens van HAVI.

Jeroen Dekkers, Hoofd Supply Chain van McDonald’s Nederland: "McDonald's zet zich in voor duurzaamheid door middel van haar Scale for Good programma. Circulariteit en het verminderen van afval is een van de pijlers van ons lopende duurzaamheidsprogramma. De samenwerking met Neste en HAVI is een uitstekend voorbeeld van de manier waarop we circulariteit in de praktijk brengen. We verbinden de recycling van waardevol afval, waar we al jaren mee bezig zijn, aan onze ambities om de impact op het klimaat te verminderen".

Lage uitstoot

Neste heeft de ambitie om wereldwijd marktleider te worden op het gebied van hernieuwbare en circulaire oplossingen. Het bedrijf staat bekend om het creëren van duurzame oplossingen en wordt ook algemeen gezien als een van de meest duurzame bedrijven ter wereld. “Het gebruikte frituurvet van McDonald's is een uitstekende grondstof voor onze Neste MY Renewable Diesel. De brandstof heeft een lage uitstoot, is een duurzaam alternatief voor fossiele diesel en vereist geen aanpassingen aan bestaande dieselmotoren", zegt Carl Nyberg, Executive Vice President van Neste's Renewable Road Transport.

90 locaties

Neste heeft Neste MY Renewable Diesel in oktober 2019 op de Nederlandse markt gebracht. Dit duurzame product is momenteel verkrijgbaar op meer dan 90 locaties in het hele land. Naast Nederland is de diesel beschikbaar voor klanten in Finland, Zweden, Estland, Letland, Litouwen en in de Verenigde Staten in Californië en Oregon.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

McDonald’s brengt Happy Meal voor volwassenen

Formulenieuws –McDonald’s biedt vanaf 27 februari een Happy Meal voor volwassenen. Hierbij heeft de gast de keuze tussen een Big Mac menu of een menu met 9 McNuggets. Daarnaast biedt het menu een speeltje als vanouds, namelijk een speciale collectors item ontworpen door het Amerikaanse talent Kerwin Frost.  Het McDonald’s Happy Meal voor volwassenen is uitsluitend als App Exclusive verkrijgbaar...

Lees bericht


Innovatie Infraroodfrituren nu klaar voor uitrol

Achtergrond - Friet en snacks bakken in een infraroodfrituur is niet alleen goedkoper vanwege de hoge gasprijzen, maar is door beter warmtespreiding ook efficiënter in het bakken en daarmee beter voor het rendement van de ondernemer. Na een jaar doorontwikkeling is de infraroodfrituur,  nu klaar voor verdere uitrol.

Lees bericht


McDonald’s ontwikkelt spin-off restaurantketen CosMc’s

Formulenieuws - McDonald's opende deze maand het eerste spin-offconcept met de naam CosMc's (uitgesproken als 'cosmics'). Het nieuwe format opende de deuren in de buitenwijk Bolingbrook, Illinois in Chicago. Het gaat bij CosMc’s om kleinere locaties met een assortiment dat zich meer richt op de middag.

Lees bericht


McDonald’s en Old Amsterdam vinden elkaar opnieuw

Formulenieuws - McDonald’s en Old Amsterdam hebben elkaar gevonden in de samenstelling van twee feestelijke burgers, namelijk de Homestyle Crispy Chicken met Old Amsterdam, die ook in een veggie-variant komt. McDonald’s en Old Amsterdam slaan voor de achtste keer de handen ineen.

Lees bericht

McDonald’s breidt keuze meatless uit en gaat gast ‘sturen’

Formulenieuws - McDonald’s breidt het assortiment vleesloze producten verder uit en gaat gasten in hun keuze meer sturen. De restaurantformule zet niet alleen vier nieuwe meatlessproducten op het menu, maar gaat die ook prominenter communiceren. McDonald’s hoopt hiermee routinematige keuzes van gasten te doorbreken.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid