Het Graanschap is eerste ‘inclusieve broodketen’


Initiatiefnemers van het Graanschap (v.l.n.r.): Arjen Verschure, Johan Pater, Alice den Boer en Eva Jansen / Foto bij: Studio Letsch & de Clercq

Brood – De hele keten van graan tot brood in één hand, dat is wat Graanschap doet met graan van Nederlandse bodem. Vanaf vandaag zijn de eerste broden van de nieuwe oogst verkrijgbaar in hun broodlab naast De Groene Afslag in Laren.

De keten bestaat uit een samenwerking tussen een boer, een molenaar en een bakker. De boer teelt het graan ‘natuurinclusief’, de molenaar vermaalt het direct naast de akkers en het biologische desembrood wordt vers gebakken in het eigen broodlab.

Biodiversiteit

Het Graanschap is daarmee een uniek initiatief van boer en molenaar Arjen Verschure, conceptontwikkelaar Eva Jansen, bakker Alice den Boer en ondernemer-bakker Johan Pater. Drie jaar geleden gingen zij samenwerken met eenzelfde missie: goed brood maken van Nederlandse bodem en tegelijkertijd bijdragen aan een vruchtbare grond en meer biodiversiteit zoals bijen, insecten en vogels.Door samen te werken maken zij de keten korter, transparanter en duurzamer. Een gesloten keten biedt veel kansen, zowel voor de bakker als de boer. De bakker kan aan veel meer knoppen draaien voor het gewenste eindproduct en voor de boer wordt het weer interessant om graan te telen. Wat heel belangrijk is, want graanteelt maakt de grond vruchtbaarder.”, zegt Eva Jansen van het Graanschap.

Schokland

Het biologische graan voor de broden wordt geteeld op Schokland in de Noordoostpolder. Veruit het meeste brood dat in Nederland wordt gegeten, is niet van Nederlands graan gemaakt. Gestart wordt er met twee broden: de Blonde Dame en het volkoren desembrood de Volle Glorie.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Albert Heijn vernieuwt broodassortiment

Supermarkt - Albert Heijn lanceert vanaf volgende week een nieuw gezonder en duurzamer broodassortiment. Voor de broodproducten wordt Nederlands graan gebruikt, is het zoutgehalte verlaagd en heeft het assortiment een groter volkorenaanbod. Ook zegt de supermarktketen dat het de prijzen heeft verlaagd.

Lees bericht


Oud-reclameman ontwikkelt Vuurbrood voor de horeca

Introductie – Een rond, gevuld en gegrild broodje. Dicht aan de randen en bovenop een ingebrand logo. Om dat goed te krijgen is oud-reclameman Cor den Boer vier jaar lang bezig geweest, om de doodeenvoudige reden omdat het nog niet bestond. Na één jaar testen is zijn Vuurbrood nu klaar voor de horeca. Cor den Boer was medeoprichter van het reclamebureau...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid