KHN blijft strijden tegen macht online platforms


Bestelsites – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) organiseerde voor kerst een actie tegen het machtsmisbruik van online platforms, zoals Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd bij de Tweede Kamer. Tijdens de opening van de Horecava maakt KHN melding van een grote, landelijke horecapartij die zich gaat aansluiten bij BookDinners, het alternatieve online platform dat KHN samen met enkele horecapartijen heeft opgezet als belangrijke tegenhanger. KHN blijft strijden voor een eerlijker speelveld in de horeca. BookDinners is een initiatief van de belangenvereniging voor de horeca en een groot aantal partijen, waaronder de Samen-werkende Horeca Ketens, TheNext Table, Stardekk, Bonchef, Formitable, WeReserve, Resengo, CPI (Centrum voor Publieke Innovatie) en HorecaDNA. De grootste kracht van dit platform is dat restaurants weer zelf de regie krijgen. Ze kunnen met BookDinners zelf bepalen waar ze als restaurant voor staan, welke marketingacties ze gaat doen en wanneer. Bovendien kunnen restaurants rechtstreeks communiceren met hun (toekomstige) gasten. Dat is voor restaurants erg belangrijk, omdat mensen zich steeds meer online oriënteren, online een tafel reserveren en erg gericht zijn op promoties of specials. Op dit moment hebben 1200 restaurants zich aangesloten. De ambitie is dat er halverwege 2018 minimaal 3000 restaurants aangesloten zijn. Tijdens de persbijeenkomst op 8 januari voaafgaand aan de grootste horecavakbeurs gaat KHN bekendmaken hoeveel restaurants zich inmiddels hebben aangesloten. Daarnaast wordt de naam bekend gemaakt van een grote nationale horecaketen, die zich heeft aangesloten. Maat vol Volgens Robèr Willemsen, voorzitter KHN is de maat voor horecaondernemers echt vol: “Het is tijd dat er wat verandert. Geen commissieverhogingen meer en een einde aan de onredelijke eisen die online platforms aan ons opleggen. Hij vond een gewillige gehoor op donderdag 21 december bij de aanwezige Tweede Kamerleden Maarten Hijink (SP), Martin Wörsdörfer (VVD), Jan Paternotte (D66), Léonie Sazias (50PLUS), Henk Nijboer (PvdA) en Joba van den Berg (CDA) voor de KHN-actie. Robèr Willemsen: “Ik ben blij dat de Kamerleden die we vandaag hebben gesproken, ons signaal serieus nemen en hebben aangegeven nader te willen onderzoeken welke maatregelen de politiek kan nemen. In januari 2018 is er een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de macht van online platforms. Daar zullen wij, hopelijk samen met deze Kamerleden, opnieuw aandacht vragen voor dit onderwerp.” Laagste prijs KHN wilde met de actie vorige week duidelijk maken dat er drie zaken moeten worden aangepakt; een verbod op de laagste prijsgarantie, zoals dat in de landen om ons heen al bij wet geregeld is. Dit zorgt ervoor dat hotels, restaurants en cafetaria’s hun producten weer via de eigen kanalen goedkoper kunnen aanbieden dan via het online platform. Daarnaast zou er regelgeving moeten komen zodat horecaondernemers zelf (gratis) beschikking krijgen over de gast- en betaaldata van hun gasten. En ten slotte wil het KHN dat er een einde komt aan de steeds verder stijgende commissies die online platforms vragen. Bron: @FoodClicks Bestelsites – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) organiseerde voor kerst een actie tegen het machtsmisbruik van online platforms, zoals Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd bij de Tweede Kamer. Tijdens de opening van de Horecava maakt KHN melding van een grote, landelijke horecapartij die zich gaat aansluiten bij BookDinners, het alternatieve online platform dat KHN samen met enkele horecapartijen heeft opgezet als belangrijke tegenhanger. KHN blijft strijden voor een eerlijker speelveld in de horeca. BookDinners is een initiatief van de belangenvereniging voor de horeca en een groot aantal partijen, waaronder de Samen-werkende Horeca Ketens, TheNext Table, Stardekk, Bonchef, Formitable, WeReserve, Resengo, CPI (Centrum voor Publieke Innovatie) en HorecaDNA. De grootste kracht van dit platform is dat restaurants weer zelf de regie krijgen. Ze kunnen met BookDinners zelf bepalen waar ze als restaurant voor staan, welke marketingacties ze gaat doen en wanneer. Bovendien kunnen restaurants rechtstreeks communiceren met hun (toekomstige) gasten. Dat is voor restaurants erg belangrijk, omdat mensen zich steeds meer online oriënteren, online een tafel reserveren en erg gericht zijn op promoties of specials. Op dit moment hebben 1200 restaurants zich aangesloten. De ambitie is dat er halverwege 2018 minimaal 3000 restaurants aangesloten zijn. Tijdens de persbijeenkomst op 8 januari voaafgaand aan de grootste horecavakbeurs gaat KHN bekendmaken hoeveel restaurants zich inmiddels hebben aangesloten. Daarnaast wordt de naam bekend gemaakt van een grote nationale horecaketen, die zich heeft aangesloten. Maat vol Volgens Robèr Willemsen, voorzitter KHN is de maat voor horecaondernemers echt vol: “Het is tijd dat er wat verandert. Geen commissieverhogingen meer en een einde aan de onredelijke eisen die online platforms aan ons opleggen. Hij vond een gewillige gehoor op donderdag 21 december bij de aanwezige Tweede Kamerleden Maarten Hijink (SP), Martin Wörsdörfer (VVD), Jan Paternotte (D66), Léonie Sazias (50PLUS), Henk Nijboer (PvdA) en Joba van den Berg (CDA) voor de KHN-actie. Robèr Willemsen: “Ik ben blij dat de Kamerleden die we vandaag hebben gesproken, ons signaal serieus nemen en hebben aangegeven nader te willen onderzoeken welke maatregelen de politiek kan nemen. In januari 2018 is er een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de macht van online platforms. Daar zullen wij, hopelijk samen met deze Kamerleden, opnieuw aandacht vragen voor dit onderwerp.” Laagste prijs KHN wilde met de actie vorige week duidelijk maken dat er drie zaken moeten worden aangepakt; een verbod op de laagste prijsgarantie, zoals dat in de landen om ons heen al bij wet geregeld is. Dit zorgt ervoor dat hotels, restaurants en cafetaria’s hun producten weer via de eigen kanalen goedkoper kunnen aanbieden dan via het online platform. Daarnaast zou er regelgeving moeten komen zodat horecaondernemers zelf (gratis) beschikking krijgen over de gast- en betaaldata van hun gasten. En ten slotte wil het KHN dat er een einde komt aan de steeds verder stijgende commissies die online platforms vragen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid