KHN lanceert het Fastservice Manifest


Bram Ladage is een van de formules die meewerkt aan het Fastservice Manifest van KHN

Actie – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en zes fastservice-bedrijven hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een Fastservice Manifest. Doel is actief bij te dragen aan een gezondere voedselomgeving.

In dit manifest hebben zes bedrijven, McDonald’s Nederland, KFC, Domino’s, Bram Ladage, Kwalitaria en FHC Formulebeheer concrete ambities gedefinieerd om hun positieve impact op productsamenstelling, gevarieerd aanbod, kindermarketing, vestigingsbeleid en communicatie de komende jaren verder te vergroten.

Sinds het sluiten van het Preventieakkoord in 2018 is er een maatschappelijk roep om een gezondere leefomgeving. Het zestal fastservice-bedrijven hebben nu de handen ineengeslagen om een concrete bijdrage te leveren aan een gezondere voedselomgeving. KHN wil samen met deze leden door het Fastservice Manifest een stem hebben in het debat, meedoen met concrete stappen richting een gezondere voedselomgeving en daarmee onderdeel van de oplossing zijn. Het manifest geldt als belofte om jaarlijks verantwoording af te leggen over de voortgang van deze beloften.

Startpunt

De KHN fastservice-werkgroep ziet het Fastservice Manifest als een startpunt voor een langdurige bijdrage aan een gezondere voedselomgeving. Veel van de zes bedrijven hebben de afgelopen jaren al concrete acties ondernomen, bijvoorbeeld op het gebied van reductie van zout of suiker. KHN heeft als doel om de fastservice-sector verder te inspireren en het draagvlak voor het manifest zo breed mogelijk te maken. Andere fastservice-bedrijven mogen zich dan ook bij dit manifest aansluiten. Daarbij wil KHN in voortdurende dialoog met stakeholders blijven werken aan verdere aanscherping van het manifest. Volgens Marijke Vuik, voorzitter van KHN, is het manifest pas het begin: “Al enkele jaren verrichten fastservice-bedrijven inspanningen op het gebied van een gezondere voedselomgeving. Dat gebeurt alleen vaak onder de radar. Dit manifest gaat daar verandering in brengen. Daarnaast gaat het niet om woorden, maar om het daadwerkelijk boeken van vooruitgang op de ambities in het manifest."

Op termijn wil KHN werken aan een Preventieakkoord 2.0. Daarvoor wil de belangenorganisatie in gesprek met de regeringspartijen.

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sport, media, boeken, cultuur en horeca samen tegen hogere btw

Actie - Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken.

Lees bericht



Kwalitaria doneert 30.000 euro aan kinderen Voedselbank

Formulenieuws - Namens alle 136 vestigingen heeft Kwalitaria een cheque ter waarde van 30.000 euro uitgereikt aan Stichting Kinderen van de Voedselbank. Het bedrag is mede tot stand gekomen door de gasten van de cafetariaformule: voor elk verkocht kindermenu gaat er een donatie naar de stichting, die zich inzet tegen de maatschappelijke gevolgen van kinderarmoede in Nederland.

Lees bericht

Family en Coffee Fellows als duo onder één dak bij AVIA Rilland

Formulenieuws – Een revolutionair dubbelconcept  noemen ze het bij AVIA Vollenhoven en dat is de invulling van het tankstation in Rilland ook.  Na een voorbereiding van anderhalf jaar én zes weken verbouwen heropent binnenkort de volledig vernieuwde locatie officieel met de cafetariaformule Family, gecombineerd met een counter voor de koffiespecialiteiten van Coffee Fellows.

Lees bericht


Online bestelde vega-snacks groeien met 24% bij Kwalitaria

Formulenieuws – Steeds vaker zijn er vegetarische snacks en gerechten te vinden o de menukaart van Kwalitaria. De cafetariaformule merkt dan ook de vraag naar alternatieven zonder vlees stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar, werden online 24% meer vegetarische gerechten besteld.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid