KHN pleit bij Tweede Kamer voor behoud lage btw-tarief logies


Een abrupte btw-verhoging naar 21% zal de prijzen voor hotelovernachtingen met 12% doen stijgen, zo vreest KHN / Foto bij: Fletcher Hotels

Politiek - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) doet een dringende oproep aan de Tweede Kamer om het huidige btw-tarief voor logies te behouden. Volgens de belangenbehartiger van de horeca kan de hotelsector een verhoging van 9% naar 21% niet dragen.

Een amendement, ingediend door Pieter Omtzigt (NSC) en medeondertekend door Kamerleden Pieter Grinwis (ChristenUnie), Mahir Alkaya (SP), en Chris Stoffer (SGP), stelt voor het verlaagde tarief in de omzetbelasting per 1 juli 2024 te laten vervallen, waardoor het tarief stijgt van 9% naar 21%. Een verhoging van het btw-tarief van 12% zal de sector – die nog moet herstellen van COVID-19 - een nieuwe klap toebrengen die deze niet kan dragen, zo laat KHN weten

Onder druk

De hotelsector worstelt nog steeds met herstel na alle coronamaatregelen. Bovendien hebben hoteliers te maken gehad met arbeidstekorten, inflatie en stijgende energiekosten. Een abrupte btw-verhoging naar 21% zal de prijzen voor hotelovernachtingen met 12% doen stijgen, met aanzienlijk verminderde vraag tot gevolg. KHN doet dan ook een klemmend beroep op de Tweede Kamer om kritisch te kijken naar de gevolgen van een mogelijke verhoging.

Onwenselijke effecten

De btw-tarieven in omringende landen liggen aanzienlijk lager. Een btw-verhoging zal de concurrentiepositie van de Nederlandse hotelsector in het buitenland ook schaden, volgens KHN. Dat is nadelig voor Nederland als bestemming voor vakanties, vergaderingen en congressen. Wat ook gevolgen heeft voor andere sectoren waar hotelgasten hun geld uitgeven, zoals horeca, vervoer, luchtvaart, cultuur, musea, retail en meer. KHN-voorzitter Marijke Vuik: “Met de verkiezingen in aantocht zijn Kamerleden meer dan ooit bezig met de toekomst van Nederland. Echter, geld ophalen op een manier die de hotelsector ernstig onder druk zet en uiteindelijk door de consument moet worden betaald, is onwenselijk en onverstandig. Er is niet voldoende gekeken naar de effecten voor de gastvrijheidssector. We doen een beroep op de Tweede Kamer om hun zorgplicht te vervullen en het huidige tarief te behouden.”

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal

Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.

Lees bericht


Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht

Meerjarige samenwerking Quality Lodgings en Mastercard

Hotels – Quality Lodgings laat weten een meerjarige samenwerking te hebben afgesloten met Mastercard. Als verzameling van meer dan 110 onafhankelijke kwaliteitshotels in Europa voegt Quality Lodgings nieuwe reis- en culinaire ervaringen toe aan priceless.com, beschikbaar voor Mastercard-kaarthouders.

Lees bericht

Nieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden

Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.

Lees bericht


Ramzy Group gaat samenwerken met Royal Swinkels

Samenwerking - De Ramzy Group en Royal Swinkels Family Brewers gaan samenwerken. De bierbrouwer uit Brabant versterkt hiermee haar positie in de hoofdstad. De Ramzy Group exploiteert in Amsterdam 35 bars, restaurants en hotels en is daarmee een gevestigde speler binnen de Amsterdamse hospitalitysector. Deze samenwerking legt tevens de basis voor verdere Amsterdamse groei van de Ramzy Group.

Lees bericht

Dunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’

Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid