Koffie bij IKEA voortaan ook verkrijgbaar met haverdrank


Twee miljoen kopjes koffie werden er vorig jaar gezet bij IKEA met 200.000 liter koemelk

Formulenieuws - IKEA Nederland biedt klanten en medewerkers vanaf 4 oktober ook de mogelijkheid om koffie te drinken met haverdrank. Door haverdrank als optie aan te bieden naast koemelk, wil het Zweedse woonwarenhuis zoveel mogelijk mensen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met plantaardige voeding.

Koffie drinken bij Ikea wordt door veel mensen gedaan. In de Nederlandse winkels werden in 2021 ongeveer 2 miljoen kopjes koffie gezet waarbij ruim 200.000 liter koemelk werd gebruikt. In ongeveer de helft van de koffiemachines wordt nu de koemelk vervangen door haverdrank. Het aantal machines waarin dat gebeurt kan per vestigingen verschillen, zo laat het warenhuis weten. Met de inzet van haverdrank wil IKEA klanten en medewerkers inspireren bewustere keuzes te maken, maar ook laten zien dat duurzame opties betaalbaar en toegankelijk kunnen zijn voor iedereen. IKEA verkoopt al langere tijd haverdrank in de Zweedse delicatessenwinkel in drie varianten: naturelsmaak, chocoladesmaak en barista. Marcel van Geijn, Food Manager IKEA Nederland: "Door de grote schaal waarop wij opereren, kunnen we zelfs met kleine veranderingen écht een verschil maken. We zagen in de Zweedse delicatessenwinkel al dat de haverdrankpakken erg populair waren. Door nu ook haverdrank aan te bieden in de koffie - gratis voor Family leden - willen we nog meer mensen kennis laten maken met plantaardige alternatieven."

Zweedse oorsprong

IKEA heeft gekozen voor haverdrank als plantaardig alternatief vanwege de link met Zweden: haverdrank vindt daar zijn oorsprong en past daarom goed bij het woonwarenhuis. De afgelopen jaren heeft IKEA Food verschillende betaalbare, plantaardige voedingsopties geïntroduceerd, zoals plantaardig softijs en een plantaardige variant van de iconische Zweedse gehaktballetjes, speciaal voor de vleesliefhebber. De ecologische voetafdruk van de plantaardige balletjes is 25 keer minder dan die van de vleesvariant. In de Utrechtse vestiging is al ruim 40% van de verkochte balletjes plantaardig. IKEA wil dat in 2025 het aanbod van warme gerechten in de restaurants wereldwijd voor 50% uit plantaardige producten bestaat. Dat doel is in Nederland al bereikt.

Bron: IKEA/@FoodClicks 

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Oatly lanceert Oatgurt in Nederland

Introductie – Oatly, producent van haverdrank, lanceert de Oatgurt, een plantaardig alternatief voor yoghurt. Net als klassieke yoghurt, bevat Oatly’s Oatgurt miljoenen levende bacteriën, vitaminen en mineralen die zorgen voor een typische zure smaak.

Lees bericht

Inspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024

Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.

Lees bericht

Sodexo zet koffiekopjes in gemaakt van koffieafval

Catering – Coffee Based en Sodexo introduceren een innovatieve herbruikbare koffiebeker gemaakt uit koffieafval. De circulaire koffiebeker is gemaakt met Nederlandse koffievliesjes, die vrijkomen bij het branden van koffiebonen én volledig gemaakt van plantaardige materialen.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid