‘Kortingacties in horeca niet altijd lonend’


Horeca – Horeca-acties zoals de Iens Dinner Deals, Groupon, Diningcity en de aangekondigde restaurantweek in samenwerking met Albert Heijn zijn niet altijd lonend voor ondernemers. Daarvoor waarschuwt belangenorganisatie KHN. Ondernemers moeten vooral zelf rekenen. De vele kortingsacties en promotie die er worden georganiseerd voor horecabedrijven zijn leuk voor de gasten, maar of ze ook goed zijn voor de ondernemers is de vraag, zol laat Koninklijke Horeca Nederland weten. Meedoen met een kortingsactie of promotie levert weliswaar nieuwe gasten op, maar de vraag is ook gerechtvaardigd of een ondernemer daaraan wel voldoende verdiend. Ondernemers moeten daarom voordat zij akkoord gaan met een actie eerst goed rekenen of het wel lonend is. Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het advies aan onze leden is: blijf rekenen. Doe niet mee omdat uw buurman meedoet en u bang bent dat uw tafels leeg blijven. U hóeft niet mee te doen. Ja, de actie brengt waarschijnlijk nieuwe gasten die anders niet zouden komen. Maar de hamvraag die u uzelf moet stellen, is of ze ook terugkomen.” Afhankelijkheid Ondernemers die met goedkopere producten gaan werken om de kosten te drukken, wachten een ander risico, zo laat Willemsen weten: “Dan levert u namelijk ook in op beleving en leren uw nieuwe gasten u niet op uw best kennen.” Daarnaast moeten ondernemers oppassen met de inzet van het aantal tafeltjes voor en actie. Daarmee wordt de afhankelijkheid alleen maar vergroot. Zelf acties organiseren Slimmer is het volgens KHN om als horecaondernemer zelf acties op te tuigen. Michiel Boon van restaurant Lekkerr in Schoonhoven ging een samenwerking aan met de plaatselijke Plus-supermarkt. “Wij hebben een spaaractie met Plus Rechtuyt opgezet. Bij elke 10 euro aan boodschappen krijgen klanten een zegel en bij een volle spaarkaart (15 zegels) krijgt hij bij ons het tweede maandmenu gratis. Uiteraard houden we hier een heel andere marge aan over dan bij andere kortingsacties, zoals die van AH en Iens. Er zit geen grote reserveringssite tussen die de grootste marge opstrijkt en een bijdrage per couvert vraagt. En je kunt zelf de dagen bepalen; zo kunnen gasten bij ons de kaarten alleen op maandag tot en met donderdag inleveren. Zo houd je de regie over je wat rustiger dagen.” Meer tips? www.khn.nl/home Bron: KHN

Horeca – Horeca-acties zoals de Iens Dinner Deals, Groupon, Diningcity en de aangekondigde restaurantweek in samenwerking met Albert Heijn zijn niet altijd lonend voor ondernemers. Daarvoor waarschuwt belangenorganisatie KHN. Ondernemers moeten vooral zelf rekenen. De vele kortingsacties en promotie die er worden georganiseerd voor horecabedrijven zijn leuk voor de gasten, maar of ze ook goed zijn voor de ondernemers is de vraag, zol laat Koninklijke Horeca Nederland weten. Meedoen met een kortingsactie of promotie levert weliswaar nieuwe gasten op, maar de vraag is ook gerechtvaardigd of een ondernemer daaraan wel voldoende verdiend. Ondernemers moeten daarom voordat zij akkoord gaan met een actie eerst goed rekenen of het wel lonend is. Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het advies aan onze leden is: blijf rekenen. Doe niet mee omdat uw buurman meedoet en u bang bent dat uw tafels leeg blijven. U hóeft niet mee te doen. Ja, de actie brengt waarschijnlijk nieuwe gasten die anders niet zouden komen. Maar de hamvraag die u uzelf moet stellen, is of ze ook terugkomen.” Afhankelijkheid Ondernemers die met goedkopere producten gaan werken om de kosten te drukken, wachten een ander risico, zo laat Willemsen weten: “Dan levert u namelijk ook in op beleving en leren uw nieuwe gasten u niet op uw best kennen.” Daarnaast moeten ondernemers oppassen met de inzet van het aantal tafeltjes voor en actie. Daarmee wordt de afhankelijkheid alleen maar vergroot. Zelf acties organiseren Slimmer is het volgens KHN om als horecaondernemer zelf acties op te tuigen. Michiel Boon van restaurant Lekkerr in Schoonhoven ging een samenwerking aan met de plaatselijke Plus-supermarkt. “Wij hebben een spaaractie met Plus Rechtuyt opgezet. Bij elke 10 euro aan boodschappen krijgen klanten een zegel en bij een volle spaarkaart (15 zegels) krijgt hij bij ons het tweede maandmenu gratis. Uiteraard houden we hier een heel andere marge aan over dan bij andere kortingsacties, zoals die van AH en Iens. Er zit geen grote reserveringssite tussen die de grootste marge opstrijkt en een bijdrage per couvert vraagt. En je kunt zelf de dagen bepalen; zo kunnen gasten bij ons de kaarten alleen op maandag tot en met donderdag inleveren. Zo houd je de regie over je wat rustiger dagen.” Meer tips? www.khn.nl/home Bron: KHN

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Dirk Beljaarts neemt afscheid als Algemeen Directeur KHN

Persoonlijk – Dirk Beljaarts vertrekt nog voor de zomer na een periode van negen jaar bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Beljaarts begon zijn loopbaan bij KHN als lid van het Landelijk Bestuur en diende vervolgens de laatste vijf jaar als Algemeen Directeur. Hij vindt het nu voor een nieuwe uitdaging.

Lees bericht

AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht

Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht


‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht

Nieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden

Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid