Kranendonk ziet trend naar gemak alleen maar groter worden


Gemakswinkel - SPAR doet het weer goed. Met SPAR city, SPAR express, SPAR buurtwinkel en SPAR enjoy heeft de organisatie een viertal krachtige formules in huis die inspelen op de trend naar meer gemak. “Een ontwikkeling die nog maar aan het begin staat”, aldus vertrekkend topman Sjaak Kranendonk in de decemberuitgave van @FoodClicks. “De trend naar gemakswinkels wordt alleen maar groter.” “Vanuit mijn Albert Heijn achtergrond had ik enkele belangrijke ontwikkelingen zien aankomen. De belangrijkste was de trend naar gemak, maar ook de groei van het aantal 1- en 2-persoonshuishoudens en de trek naar de stad waren al zichtbaar in het buitenland. Alleen de crisis heeft er voor gezorgd dat de ontwikkelingen even wat minder snel gingen en die vertraging zorgde er voor dat wij juist net even wat meer tijd kregen om de gewenste aanpassingen te doen,” aldus Kranendonk. Dagelijks gemak Spar speelt op deze trend s in als ‘winkel voor het dagelijkse gemak’. Kranendonk: “Mensen beslissen steeds vaker kort op het eetmoment wat er gegeten gaat worden en in welke samenstelling. Mensen hebben ’s morgens wel een idee wat er ’s avonds op tafel komt, maar gedurende de dag verandert er nog zoveel dat het pas echt vlak voor het eetmoment duidelijk is wie, wat en hoe er gegeten gaat worden. En dat beslissingstraject wordt in de toekomst alleen maar korter.” Omzetgroei De nieuwe formule Spar 3.0 is een echte gemakswinkel met veel kleine doorsteekjes en niet met een verplichte snelle route. Volgens Kranendonk realiseren de 3.0-winkels een enorme omzetsprong. Er zijn nu 40 winkels volgens de nieuwe richtlijnen ingericht. Volgend jaar komen daar nog eens 40 bij. Ook de city-winkels groeien hard in omzet. “Die winkels hebben een identieke groei van bijna 15 procent afgelopen jaar.” Zichtbaar Daarnaast is SPAR ook steeds zichtbaarder. In de samenwerking met de EG Group zijn nu een vijftal tankstationlocaties ingericht. Dat worden er straks 130 onder de formule SPAR express. De winkels, gekoppeld aan de tankstations van Texaco, krijgen zoveel mogelijk een lokale invulling. Per locatie wordt gekeken wat het beste assortiment is voor de omgeving en voor de klanten die langskomen. Kranendonk: “Op die locaties zoeken we naar het ideale assortiment voor ‘de komende acht tot tien uur’, dat is 60% markt.” Sjaak Kranendonk wordt per 1 januari opgevolgd door John van der Ent, voormalig V&D-topman. (Het hele interview met vertrekkend SPAR-topman Sjaak Kranendonk is te lezen in de december-uitgave van @FoodClicks, die afgelopen zaterdag is verschenen.) Bron: @FoodClicks Gemakswinkel - SPAR doet het weer goed. Met SPAR city, SPAR express, SPAR buurtwinkel en SPAR enjoy heeft de organisatie een viertal krachtige formules in huis die inspelen op de trend naar meer gemak. “Een ontwikkeling die nog maar aan het begin staat”, aldus vertrekkend topman Sjaak Kranendonk in de decemberuitgave van @FoodClicks. “De trend naar gemakswinkels wordt alleen maar groter.” “Vanuit mijn Albert Heijn achtergrond had ik enkele belangrijke ontwikkelingen zien aankomen. De belangrijkste was de trend naar gemak, maar ook de groei van het aantal 1- en 2-persoonshuishoudens en de trek naar de stad waren al zichtbaar in het buitenland. Alleen de crisis heeft er voor gezorgd dat de ontwikkelingen even wat minder snel gingen en die vertraging zorgde er voor dat wij juist net even wat meer tijd kregen om de gewenste aanpassingen te doen,” aldus Kranendonk. Dagelijks gemak Spar speelt op deze trend s in als ‘winkel voor het dagelijkse gemak’. Kranendonk: “Mensen beslissen steeds vaker kort op het eetmoment wat er gegeten gaat worden en in welke samenstelling. Mensen hebben ’s morgens wel een idee wat er ’s avonds op tafel komt, maar gedurende de dag verandert er nog zoveel dat het pas echt vlak voor het eetmoment duidelijk is wie, wat en hoe er gegeten gaat worden. En dat beslissingstraject wordt in de toekomst alleen maar korter.” Omzetgroei De nieuwe formule Spar 3.0 is een echte gemakswinkel met veel kleine doorsteekjes en niet met een verplichte snelle route. Volgens Kranendonk realiseren de 3.0-winkels een enorme omzetsprong. Er zijn nu 40 winkels volgens de nieuwe richtlijnen ingericht. Volgend jaar komen daar nog eens 40 bij. Ook de city-winkels groeien hard in omzet. “Die winkels hebben een identieke groei van bijna 15 procent afgelopen jaar.” Zichtbaar Daarnaast is SPAR ook steeds zichtbaarder. In de samenwerking met de EG Group zijn nu een vijftal tankstationlocaties ingericht. Dat worden er straks 130 onder de formule SPAR express. De winkels, gekoppeld aan de tankstations van Texaco, krijgen zoveel mogelijk een lokale invulling. Per locatie wordt gekeken wat het beste assortiment is voor de omgeving en voor de klanten die langskomen. Kranendonk: “Op die locaties zoeken we naar het ideale assortiment voor ‘de komende acht tot tien uur’, dat is 60% markt.” Sjaak Kranendonk wordt per 1 januari opgevolgd door John van der Ent, voormalig V&D-topman. (Het hele interview met vertrekkend SPAR-topman Sjaak Kranendonk is te lezen in de december-uitgave van @FoodClicks, die afgelopen zaterdag is verschenen.) Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid