KVK signaleert veel starters in levensmiddelengroothandel
_1024_768_90.jpg)
Analyse – Het aantal starters groeit weer en het aantal faillissementen neemt af. Dat blijkt uit het KVK Trendrapport Bedrijfsleven over januari 2022. Vooral de groei van het aantal starters in de bouw (+15,7%) en de groothandel (+ 10%) valt op en meer specifiek de levensmiddelengroothandel.
Er waren in januari 2022 22.668 starters, dit aantal (0,1%) is nagenoeg gelijk gebleven met aantal starters in januari 2021, meldt de KvK. Was aanvankelijk sprake van een toename in het aantal faillissementen de afgelopen maanden, was dat in januari niet het geval. Na de stijging in november en december 2021 is het aantal faillissementen in januari met 26% gedaald van 153 in januari 2021 naar 113 in januari 2022. Het aantal faillissementen is vooral afgenomen in de KVK regio’s Zuid (-49%) en Oost (-42%). In de regio Zuidwest nam het aantal faillissementen toe met 5%. Volgens prof. dr. Erik Stam, hoogleraar Strategie, Organisatie en Ondernemerschap aan de Utrecht University School of Economics laat de KvK-rapportage zien dat de verlengde regeling van de uitstel belastingbetaling en de verlenging van de steunpakketten voor bedrijven hun werk lijken te doen.
Groei aantal starters
In de bouwsector is al een aantal maanden een toename te zien van het aantal starters ten opzichten van de maanden ervoor, meldt de KvK. En in de sector groothandel is in de maand januari het aantal starters toegenomen, terwijl er sinds mei 2021 iedere maand een afname van het aantal starters te zien was. Dit betreft vooral de groothandel in voedings- en genotmiddelen (+108% groei van het aantal starters t.o.v. januari 2021). Deze bedrijven hebben naast de voedings(speciaal)zaken vooral de horeca als klant. Andere sectoren binnen de groothandel, waar een groei waarneembaar is, zijn ‘handel in auto’s en aanhangers’ (25%) en ‘groothandel in ICT apparatuur’ (20%). Stam: “Met weer meer startende bedrijven in januari 2022, en minder stoppende bedrijven blijft het aantal bedrijven toenemen, ondanks de nog steeds grote onzekerheden rondom de coronapandemie. Het geeft de structurele sterkte van de Nederlandse economie weer, maar ook de conserverende werking van de steunmaatregelen.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Zenchef en CoverManager bundelen hun krachten
Fusie - De technologische dienstverleners voor de horecasector, Zenchef en CoverManager, kondigen een strategische fusie aan. Door hun krachten te bundelen ontstaat een sterk Europees platform voor restaurantomzetbeheer, met bijna 36.000 aangesloten horecabedrijven, waaronder 800 Michelin restaurants, en ruim 650 miljoen reserveringen in meer dan twintig landen.
Lees berichtVan Staveren opent vierde Jitha’s Deli
Tankstation - Jitha’s Deli heeft afgelopen week haar vierde vestiging geopend bij het Shell tankstation aan de Ruxveenseweg in Steenwijk. Het foodconcept biedt gasten een ruime keuze aan vers bereide producten voor ontbijt, lunch of een goede kop Blanche Dael koffie.
Lees berichtStarbucks heropent in vernieuwde Lounge 1 Schiphol
Luchthaven - Schiphol heeft er een nieuwe eyecatcher bij: een ruim 500 m² grote Starbucks in de onlangs vernieuwde Lounge 1. De vestiging telt zo’n 180 zitplaatsen en is gerealiseerd in samenwerking met Avolta AG (voorheen HMSHost, red.) en Starbucks. De koffieketen keert hiermee terug op exact dezelfde plek waar in 2007 de allereerste Starbucks van Nederland opende.
Lees berichtLightspeed introduceert AI-tool ‘Benchmarks & Trends’
Introductie - Lightspeed, leverancier van kassa- en betaaloplossingen voor de horeca, lanceert de AI-tool Benchmarks & Trends. Met deze nieuwe functionaliteit krijgen horecaondernemers toegang tot realtime data over de prestaties van vergelijkbare horecabedrijven in hun omgeving.
Lees berichtNielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland
Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.
Lees berichtHoge prijzen zetten kusttoerisme onder druk
Horeca - De Nederlandse kust verliest terrein als toeristische bestemming door snel oplopende prijzen. Een gemiddeld dagje strand kost inmiddels rond de €100, wat buitenlandse en binnenlandse bezoekers doet uitwijken naar goedkopere alternatieven. Dat meldt Sjuk Akkerman van ING.
Lees bericht