‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’
![](/images/made/uploads/IMG_4268_(Medium)_1024_768_90.jpg)
Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van rookwaren en enkele andere supermarktlocaties.
Bij de tankstations steeg de omzet met 20 procent, terwijl de tabaks- en gemakszaken de omzet met meer dan 50 procent zagen toenemen, aldus Circana. Analisten van het bureau concluderen dat de ‘misgrijpende AH-klant’ blijkbaar vooral bij tabaksspeciaalzaken en benzinestations in de buurt gaat kopen. Als kanttekeningen geven zij wel aan dat die conclusie is gebaseerd op basis van data van vier weken.
Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak- en rookwaren verkopen.
Bron: Circana/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Inkooporganisatie GemaQ verlengt samenwerking met Sligro
Tankstations - Coöperatieve inkooporganisatie GemaQ en Sligro Food Group verlengen de samenwerking met 3 jaar. Door de overeenkomst zijn ruim 70 leden en 240 locaties in de tankstationsector opnieuw verzekerd van inkoopvoordeel voor het food- en foodgerelateerde assortiment.
Lees berichtKipster gaat dankzij Lidl van drie naar tien Kipsterstallen
Formulenieuws - Lidl en Kipster hebben in Barneveld officieel de derde Kipsterstal geopend. Bij die gelegenheid is tevens gesproken over het uitbreiden van het aantal stallen naar tien. Ook lanceerde Lidl een nieuw product: het Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit worden bemest met Kipster kippenmest. Hiermee is de Kipster kringloop gesloten.
Lees berichtUitdagende tijden blijven Sligro parten spelen
Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.
Lees berichtGiftclub opent 8 nieuwe winkels in half jaar tijd
Formulenieuws - De Giftclub opende eind juni en begin juli drie nieuwe franchise Giftclub winkels in IJsselstein, Kloosterzande en Hengelo. Eerder dit jaar opende al vijf andere Giftclubs hun deuren. Zeven locaties worden gerund door supermarktondernemers, die per 1 juli in hun supermarkt moesten stoppen met de verkoop van tabak.
Lees berichtShell Café introduceert ijskoffies met Lattiz
Introductie – Shell en FrieslandCampina werken met het merk Lattiz al lange tijd samen. Samen zorgen zij voor miljoenen kopjes koffie langs de weg. Die samenwerking wordt nu uitgebreid met de introductie van ijskoffie met de Lattiz, het systeem dat zorgt opschuimmelk.
Lees berichtCBS: inflatie stijgt naar 3,2 procent in juni
Analyse - Consumentengoederen en -diensten waren in juni 3,2 procent duurder dan een jaar eerder. Dat werd vooral veroorzaakt door de prijsstijging in tabak. In de maand mei lag de inflatie nog op 2,7 procent. Dat meldt het CBS.
Lees bericht