Leen Menken Foodservice Logistics wil oplossingen bieden


Lucas Roskam van Leen Menken Foodservice en Bonduelle willen langdurig samenwerken aan duurzame logistiek

Interview - Leen Menken Foodservice Logistics is geen groothandel, maar werkt juist aanvullend op de groothandel. Het bedrijf in Zoetermeer is nadrukkelijk bezig met het creëren van oplossingen voor foodservicebedrijven. Dat kan de opslag van diepvries of gekoelde levensmiddelen zijn, groot- of kleintransport van producten naar bedrijven of particulier, of het orderpicken, ompakken en labelen van producten. Diensten waarmee Leen Menken Foodservice Logistics bedrijven faciliteert die willen groeien.

Algemeen directeur Lucas Roskam werkt nu zo’n vier jaar bij Leen Menken Foodservice Logistics. Daarvoor was hij werkzaam bij Bidfood. Hij kent de uitdagingen waar veel foodleveranciers voor staan; vooral van leveranciers met nieuwe of exclusievere producten. Hiervoor kan het uitdagend zijn deze via de traditionele kanalen bij de klant te krijgen. Zodra een product succesvol is en in volume toeneemt, kan het ook via de groothandel of de retail de verkoop in. “Voor al die partijen bieden wij oplossingen. Sterker nog: maatoplossingen”, zegt Roskam. “Wij faciliteren wat dat betreft de groei voor zowel de grote als de kleine fabrikant.” Feitelijk gaat het bij Leen Menken om vier belangrijke diensten, namelijk opslag, value added services (zoals orderpicking), groot transport en last-mile transport. Deze combinatie maakt dat de dienstverlening die Leen Menken biedt uniek is. De value added services zijn divers, van orderpicking tot aan het ompakken van producten. Maar ook producten voorzien van de juiste labels, barcodes en THT-codes. Roskam: “In die zin voegen wij zoveel mogelijk waarde toe aan de producten van onze klanten.”

Faciliteren in opdracht

Gekoelde en diepgevroren producten kan Leen Menken op pallets in opslag nemen in haar magazijnen: “Wij zijn in feite het logistieke magazijn voor onze klant”, zegt Roskam. “We houden de voorraad en regelen alle logistiek van A naar B. Zo kan onze klant zich meer focussen op zijn of haar bedrijf. Wij faciliteren dus in opdracht, of dat nu pallets zijn naar de groothandels en de retail of een single product naar een klant. Elke distributieopdracht in koeling of diepvries die we krijgen, vervullen we met ons wagenpark of onze vaste vervoerders. Zowel onze klanten als de ontvangers weten wanneer het product hier vertrekt en wanneer het aankomt. Je kunt bijvoorbeeld een proefpakket bij jouw (potentiële) klant laten bezorgen en vervolgens contact met ze opnemen om te vragen hoe het product is bevallen. Er wordt namelijk gewerkt met een track & trace systeem, waarbij de bezorger gevolgd kan worden en push meldingen worden gestuurd.”

Aanvullend

Dit betekent dat Leen Menken een prachtige aanvullende dienstverlening is voor bedrijven die via groothandel en retail verkopen of een eigen bestelplatform hebben. Dergelijke activiteiten organiseren koel- en vrieshuizen doorgaans niet. “Er zijn in Nederland tientallen vrieshuizen, maar met de services die wij verlenen, zijn we uniek in Nederland en België”, benadrukt Roskam. Ook voor de grote leveranciers ben je op die manier van toegevoegde waarde. “Grotere leveranciers hebben vaak veel verschillende artikelen, maar van de honderd producten zijn er misschien maar twintig fastmover en de rest niet. Dat houdt in dat er zo’n tachtig producten slowmover zijn. Door gerichtere inzet van je verkoop en de inzet van ons landelijke distributienetwerk, kun je van slowmovers juist ook fastmovers maken. En dat is natuurlijk interessant voor veel bedrijven.”

Helpen groeien

De huidige capaciteit van Leen Menken laat weinig ruimte over voor verdere groei, maar een nieuw vrieshuis met 10.000 palletplaatsen wordt momenteel gebouwd. Dat pand wordt naar alle waarschijnlijkheid aan het einde van dit jaar opgeleverd. Roskam: “Voor de capaciteit die dan ontstaat, is er nog ruimte voor partijen die gebruik willen maken van onze diensten. We denken aan partijen waarvoor wij ook het noodzakelijke fulfilment kunnen doen, zodat we maximale waarde toe kunnen voegen.” Dat kunnen dus groothandels zijn die diepvriescapaciteit zoeken als gevolg van een grotere vraag naar diepgevroren producten in de foodservicemarkt. Het kan ook een leverancier zijn die een nieuw product wil gaan introduceren of een importeur die voet op Nederlandse bodem wil krijgen. Roskam: “Vaak gaan wij met bedrijven samenwerken zodat hun product groot genoeg wordt voor levering aan de markt via de traditionele kanalen. Zo werkt dat bij ons en dat ondersteunen wij van harte. Dit betekent wel dat we altijd op zoek zijn naar nieuwe partijen om te ondersteunen.”

Maatwerk

Nog niet alle fabrikanten kennen de servicedienstverlening van Leen Menken en vaak wordt gedacht dat het bedrijf uitsluitend distributie verricht of opslag verzorgt. Maar de kracht van het bedrijf zit ’m in de combinatie van alle activiteiten. Ook het fulfilment met lastmile-transport, of dat nu naar een horecalocatie is of naar een consument. Dat maakte Leen Menken Foodservice Logistics indertijd ook interessant voor het Belgische bpost. Dit postbedrijf nam in 2018 Leen Menken over en heeft nu grootste plannen. Het wil Leen Menken laten groeien en de dienstverlening verder uitbreiden. De tijd lijkt er rijp voor, want in samenwerking met de DynaGroup -ook een dochteronderneming van bpost- komt naast de ‘cold-delivery’ ook het ongekoelde transport binnen handbereik. Bovendien is door de krachtenbundeling van de drie bedrijven een verdere professionaliseringsslag in last-mile distributie mogelijk. Roskam: “Nu al kunnen we ons volledig toeleggen op het leveren van maatwerk, maar daarin kunnen we dan nog veel verder gaan, want veel droge kruideniers waren (DKW) kunnen natuurlijk ook gekoeld mee, of met het logistieke netwerk van de DynaGroup.”

Niches

Leen Menken wil met haar dienstverlening op zoek gaan naar de niches in de markt. Het voordeel is dat food een korte leadtime vraagt, waardoor het bedrijf zich kan onderscheiden van andere partijen, want Menken heeft haar processen ingericht om aan die korte leadtime te voldoen. Roskam: “Daarom zijn we in staat maatwerk te leveren binnen processen en deze verder te optimaliseren. We hebben veel specialisten in dienst, die het proces van minuut tot minuut monitoren. Of het nu gaat om bulk, periodieke leveringen van producten of samples.”

(Dit artikl is eerder verschenen in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Colruyt onderdeel Solucious neemt Belgische Valfrais over

Overname - Solucious, de foodservicespecialist van Colruyt Group, heeft het familiebedrijf Valfrais, gevestigd in Bastenaken, overgenomen. Volgens beide partijen vullen het assortiment, het klantenbestand en het werkgebied elkaar goed aan. Met overname van 100% van de aandelen zet Solucious in op verdere groei in foodservice.

Lees bericht


Slootweg (Bidfood) ziet nieuwe generatie horeca aankomen

Interview – Het gaat goed met Bidfood. De omzet zit ruim boven de 1 miljard euro en de leveringsgraad ligt boven de 98 procent. Toch zit CEO Dick Slootweg niet stil, want hij ziet ook de veranderingen in de foodservicesector. “Er is een nieuwe generatie ondernemers aan de slag gegaan in foodservice, die om nieuwe standaarden vraagt. Die veranderingen vragen ook aanpassingen van...

Lees bericht

Sligro-M heropent vernieuwde groothandel in Brussel

Groothandel – Op donderdag 7 december 2023 is de volledig vernieuwde vestiging van Sligro-M in Brussel heropend. De openingshandeling werd gezamenlijk verricht door Laurent Nys (directeur van de vroegmarkt Mabru), Ludivine de Magnanville (voorzitter van de Federatie Horeca Brussel) en Pierre Kral (Sligro-M vestigingsmanager).

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid