Marktaandeel Jumbo stijgt het hardst in 2020


Analyse – Van alle supermarktketens in Nederland is Jumbo het afgelopen jaar het hardst gestegen. Het marktaandeel nam met een 0,5 procent toe, daar waar andere ketens niet verder groeiden dan 0,2%. Dat blijkt uit de jaarlijkse marktaandelen die onderzoeksbureau Nielsen vandaag bekendmaakt.

Albert Heijn maakte gisteren al bekend dat het marktaandeel met 0,1 procent was gestegen. Als gevolg van de coronapandemie was 2020 een turbulent  jaar voor de supermarktbranche, schrijft Nielsen.  De omzet bereikte in 2020 (incl wk53) met €44.7 miljard een recordhoogte. Dit betekende een groei van 11.2% vs 2019, daar waar de gemiddelde groei van de afgelopen 3 jaar 3.5% bedroeg. In euro’s bedroeg de groei €4.5 miljard vs 2019.

Online boodschappen doen, bleek in 2020 een onmisbare schakel voor zowel retailers als consumenten. De sterke groei van online verkopen droeg voor ca. 20% bij aan de totale supermarkt groei van eerder genoemde €4.5 miljard. Die groei kwam voornamelijk door het thuiswerken en de sluiting van de horeca. De eerste lockdown zorgde zelfs voor veel lege schappen en tijdens de lockdown rondom kerst realiseerde de supermarkten in week 51 de hoogste omzet ooit.

Van alle supermarktketens in Nederland daalde het marktaandeel van discounter Aldi het hardst met 0.4 procent.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie

Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...

Lees bericht


AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht

Jumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming

Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.

Lees bericht

‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht


Marktaandelen supers in 2023 volgens NielsenIQ

Supermarkten - Marktonderzoeker NielsenIQ heeft de marktaandelen van supermarkten over 2023 bekendgemaakt. Zoals gebruikelijk zijn niet alle marktaandelen gepubliceerd, aangezien supermarktbedrijven daarvoor toestemming moeten geven en deze dit lang niet allemaal doen.

Lees bericht

BP Vlamings Dinteloord opent aparte TabakSpeciaalZaak

Tankstation – BP Dinteloord is naar alle waarschijnlijkheid het eerste Nederlandse tankstation dat een eigen TabakSpeciaalZaak heeft geopend. De vestiging ging deze week open en voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving van dit moment. De TabakSpeciaalZaak is in een aparte, afgescheiden ruimte van de tankshop ingericht.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid