Meer dan 4000 horecazaken in half jaar dicht volgens KvK


Met een gemiddelde prijs van 5 euro voor een 0,5l biertje in een restaurant staat Nederland op de negende plek als duurste Europese land voor een biertje

Horeca – Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel zouden tussen begin januari en eind juni dit jaar 4.058 horecaondernemers hun bedrijf hebben beëindigd. Dat zijn er aanmerkelijk meer dan de 141 horecazaken die KvK meldt in de periodieke faillissementscijfers.

De sluitingscijfers zijn gedeeld met Nu.nl en vandaag gepubliceerd door de nieuwssite. Het aantal van 4.058 horeca dat de deuren heeft gesloten ligt zo’n 20 procent hoger dan het jaar er voor. Volgens een toelichting van KvK in het bericht zijn het ondernemers die zelf hun horeca-activiteiten beëindigen omdat zij geen winstgevende toekomst zien voor hun bedrijf. De stijgende kosten door hogere inkoopprijzen, energielasten en personeel zijn volgens die ondernemers niet meer door te belasten in de prijzen, waardoor de marges steeds verder onder druk komen te staan. Dit zorgt voor onvoldoende rendement om de zaken winstgevend te maken. Voor ondernemers vaak een reden niet het faillissement af te wachten maar zelf te besluiten het bedrijf te sluiten.

Bron: NU.nl/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Zenchef en CoverManager bundelen hun krachten

Fusie - De technologische dienstverleners voor de horecasector, Zenchef en CoverManager, kondigen een strategische fusie aan. Door hun krachten te bundelen ontstaat een sterk Europees platform voor restaurantomzetbeheer, met bijna 36.000 aangesloten horecabedrijven, waaronder 800 Michelin restaurants, en ruim 650 miljoen reserveringen in meer dan twintig landen.

Lees bericht


Van Staveren opent vierde Jitha’s Deli

Tankstation - Jitha’s Deli heeft afgelopen week haar vierde vestiging geopend bij het Shell tankstation aan de Ruxveenseweg in Steenwijk. Het foodconcept biedt gasten een ruime keuze aan vers bereide producten voor ontbijt, lunch of een goede kop Blanche Dael koffie.

Lees bericht

Starbucks heropent in vernieuwde Lounge 1 Schiphol

Luchthaven - Schiphol heeft er een nieuwe eyecatcher bij: een ruim 500 m² grote Starbucks in de onlangs vernieuwde Lounge 1. De vestiging telt zo’n 180 zitplaatsen en is gerealiseerd in samenwerking met Avolta AG (voorheen HMSHost, red.) en Starbucks. De koffieketen keert hiermee terug op exact dezelfde plek waar in 2007 de allereerste Starbucks van Nederland opende.

Lees bericht



NielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland

Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.

Lees bericht

Hoge prijzen zetten kusttoerisme onder druk

Horeca - De Nederlandse kust verliest terrein als toeristische bestemming door snel oplopende prijzen. Een gemiddeld dagje strand kost inmiddels rond de €100, wat buitenlandse en binnenlandse bezoekers doet uitwijken naar goedkopere alternatieven. Dat meldt Sjuk Akkerman van ING.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid