‘Meer vegan bestellingen bij Thuisbezorgd’


Thuisbezorgd zag het aantal vegan bestellingen de afgelopen twee jaar met 25 procent toenemen

Onderzoek – Maaltijdbestelsite Thuisbezorgd zag het aantal vegan bestellingen de afgelopen twee jaar met 25 procent groeien. Hoewel vegan op het totaal volume aan bestelde maaltijden nog beperkt is, spreekt Thuisbezorgd wel de verwachting uit dat vegan in 2023 definitief doorbreekt.

Dat wordt voornamelijk ingegeven door het feit dat uit eigen onderzoek blijkt dat één op de drie Nederlanders (35%) aangeeft meer of volledig vegan te willen eten. Ondervraagd waren mensen naar wat hun goede voornemens waren voor het nieuwe jaar. Uit onderzoek onder 1000 Nederlanders zou blijken dat 15 procent van de Nederlanders met goede voornemens het jaar daadwerkelijk is gestart met een volledig vegan eetpatroon.

Positief effect

Dat vegetarisch groeit in Nederland staat niet ter discussie, maar verhoudingsgewijs is het totale volume nog gering. Initiatieven als Veganuary en de Week Zonder Vlees hebben een positief effect op de eiwittransitie van dierlijk naar meer plantaardig. Ook de maatschappelijke discussies rondom CO2-uitstoot, gezondheid en diervriendelijkheid stimuleren vaker het vleesloos eten. Voor de meeste Nederlanders zijn hun eigen gezondheid (63%) en het welzijn van de dieren (63%) dan ook de belangrijkste redenen om meer vegan te eten. Deze redenen worden gevolgd door de wens om klimaatverandering te bestrijden (53%) en het geloof dat plantaardig eten een einde kan maken aan honger op de wereld (22%), zo blijkt uit het onderzoek van Thuisbezorgd.

Bewuste keuze

Thuisbezorgd laat op basis van de uitkomsten weten dat Nederlanders bij hun bestellingen vaker bewuste keuzes maken die een positief effect hebben op zowel hun gezondheid als het milieu. Flexitarische, vegetarische en vegan opties worden alsmaar populairder, zo laat de bezorgdienst in een toelichting weten. Restaurants zetten zich dan ook steeds vaker in voor plantaardige maaltijden en menu’s. Dit ziet Thuisbezorgd ook terug in de bestellingen.

Volhouden lastig

In het onderzoek van Thuisbezorgd.nl geeft het merendeel van de duizend ondervraagde Nederlanders (62%) aan goede voornemens te hebben voor 2023. Voor 30 procent start het jaar met vegetarisch eten en 15 procent begint 2023 dus met een volledig vegan dieet. Deze trend is internationaal terug te zien in de populariteit van ‘Veganuary’. Veganuary moedigt wereldwijd honderdduizenden mensen aan om het jaar te beginnen met een vegan eetpatroon.  Ook Thuisbezorgd ondersteunt dit initiatief jaarlijks. De bezorgdienst wil ondersteuning bieden aan de mensen die starten met meer plantaardig, maar het toch lastig vinden het vegan eten vol te houden. Daarom wil het de keuze voor plantaardige gerechten toegankelijker maken. Want de praktijk is dat meer dan één op de tien Nederlanders met goede voornemens aangeeft halverwege januari vaak al de handdoek in de ring te gooien. In veel landen spreken mensen daarom over ‘Quitters Day’. Dat is de tweede vrijdag van januari waarop mensen massaal hun goede voornemens opgeven.

Bron: Thuisbezorgd/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bij achttien festivals is het menu volledig vegetarisch

Festivals – Bij achttien grote festivals kunnen de bezoekers dit jaar volledig vegetarisch eten, laat Wakker Dier weten. De organisatie vraagt de festivals meer vegetarisch aan te bieden, om enerzijds de consument kennis te laten maken met vegetarisch eten en anderzijds de milieu-impact van festivals te verkleinen.

Lees bericht



De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht



Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees bericht

Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid