‘Meer vegan bestellingen bij Thuisbezorgd’
_1080_720.png)
Onderzoek – Maaltijdbestelsite Thuisbezorgd zag het aantal vegan bestellingen de afgelopen twee jaar met 25 procent groeien. Hoewel vegan op het totaal volume aan bestelde maaltijden nog beperkt is, spreekt Thuisbezorgd wel de verwachting uit dat vegan in 2023 definitief doorbreekt.
Dat wordt voornamelijk ingegeven door het feit dat uit eigen onderzoek blijkt dat één op de drie Nederlanders (35%) aangeeft meer of volledig vegan te willen eten. Ondervraagd waren mensen naar wat hun goede voornemens waren voor het nieuwe jaar. Uit onderzoek onder 1000 Nederlanders zou blijken dat 15 procent van de Nederlanders met goede voornemens het jaar daadwerkelijk is gestart met een volledig vegan eetpatroon.
Positief effect
Dat vegetarisch groeit in Nederland staat niet ter discussie, maar verhoudingsgewijs is het totale volume nog gering. Initiatieven als Veganuary en de Week Zonder Vlees hebben een positief effect op de eiwittransitie van dierlijk naar meer plantaardig. Ook de maatschappelijke discussies rondom CO2-uitstoot, gezondheid en diervriendelijkheid stimuleren vaker het vleesloos eten. Voor de meeste Nederlanders zijn hun eigen gezondheid (63%) en het welzijn van de dieren (63%) dan ook de belangrijkste redenen om meer vegan te eten. Deze redenen worden gevolgd door de wens om klimaatverandering te bestrijden (53%) en het geloof dat plantaardig eten een einde kan maken aan honger op de wereld (22%), zo blijkt uit het onderzoek van Thuisbezorgd.
Bewuste keuze
Thuisbezorgd laat op basis van de uitkomsten weten dat Nederlanders bij hun bestellingen vaker bewuste keuzes maken die een positief effect hebben op zowel hun gezondheid als het milieu. Flexitarische, vegetarische en vegan opties worden alsmaar populairder, zo laat de bezorgdienst in een toelichting weten. Restaurants zetten zich dan ook steeds vaker in voor plantaardige maaltijden en menu’s. Dit ziet Thuisbezorgd ook terug in de bestellingen.
Volhouden lastig
In het onderzoek van Thuisbezorgd.nl geeft het merendeel van de duizend ondervraagde Nederlanders (62%) aan goede voornemens te hebben voor 2023. Voor 30 procent start het jaar met vegetarisch eten en 15 procent begint 2023 dus met een volledig vegan dieet. Deze trend is internationaal terug te zien in de populariteit van ‘Veganuary’. Veganuary moedigt wereldwijd honderdduizenden mensen aan om het jaar te beginnen met een vegan eetpatroon. Ook Thuisbezorgd ondersteunt dit initiatief jaarlijks. De bezorgdienst wil ondersteuning bieden aan de mensen die starten met meer plantaardig, maar het toch lastig vinden het vegan eten vol te houden. Daarom wil het de keuze voor plantaardige gerechten toegankelijker maken. Want de praktijk is dat meer dan één op de tien Nederlanders met goede voornemens aangeeft halverwege januari vaak al de handdoek in de ring te gooien. In veel landen spreken mensen daarom over ‘Quitters Day’. Dat is de tweede vrijdag van januari waarop mensen massaal hun goede voornemens opgeven.
Bron: Thuisbezorgd/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jitha’s Deli start met bezorgen in Emmeloord
Tankstation – Jitha’s Deli, het horecaconcept van Jitha van Staveren, gaat starten met het bezorgen van gerechten vanuit de vestiging in Emmeloord. Dat heeft het bedrijf in Emmeloord bekend gemaakt.
Lees berichtFHC Formulebeheer organiseert opnieuw FHC Vakdag
Formulenieuws - Na het succes van vorig jaar organiseerde FHC formulebeheer in april voor de tweede keer een FHC Vakdag voor ondernemers én medewerkers van de formules Family, Foodmaster en VITAL. Niet alleen workshops waren er, maar ook mindfullness en gelegenheid om met elkaar ervaringen uit te wisselen.
Lees berichtGrootste Nederlandse vegan event op 6 september in Rotterdam
Vakbeurzen - De NLVegan Fair vindt dit jaar voor de tweede keer plaats en wel op 6 september in de Laurenskerk in Rotterdam. Met ruim 2.000 bezoekers is dit het grootste vegan evenement in Nederland. Het evenement wordt georganiseerd door de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) en is open voor iedereen, van vegans tot flexitariërs.
Lees berichtPrijsmatch pilot Flink met AH in Rotterdam
Bezorgdienst – Flitsbezorgdienst Flink gaat er hard tegenaan in het prijsgevecht en introduceert in Rotterdam een prijsmatch op het volledige assortiment met Albert Heijn. Zie je een product bij Albert Heijn goedkoper? Dan krijg je het verschil terug.
Lees berichtPlant FWD Week keert terug na succes eerste editie
Actie - Na een geslaagde eerste editie komt de duurzame restaurantweek Plant FWD Week terug. Van 5 tot en met 12 april kunnen restaurantgasten in Amsterdam weer een week lang plantaardige specials en duurzame menu’s proeven. Dit jaar doen er bijna 100 restaurants mee.
Lees berichtPicnic neemt voortaan ook pakketjes van PostNL mee
Bezorging - Online supermarkt Picnic neemt vanaf donderdag ook retourpakketjes van PostNL mee. Klanten kunnen als hun boodschappen aan huis bezorgd worden de pakketjes gratis meegeven aan de bezorger van Picnic.
Lees bericht