Mijlpaal van 2,5 miljard euro omzet bijna in zicht bij Sligro
_640_480_90.jpg)
Groothandel - De omzet van Sligro Food Group over 2022 bedroeg €2.483 miljoen, een toename van 30,8% ten opzichte van de omzet in 2021 van €1.898 miljoen. Daarmee komt de mijlpaal van 2,5 miljard euro in zicht. Ook in het laatste kwartaal deed de groothandel uit Veghel het goed. Het wist de omzet met 26,8% ten opzichte van vorig jaar te verbeteren.
In het vierde kwartaal realiseerde Sligro in Nederland een omzet van 626 miljoen euro. Een toename van 24,9%. Met de activiteiten in België kwam daar nog eens 76 miljoen euro bij tot een gezamenlijke omzet van 702 miljoen euro. In België deed Sligro het in het vierde kwartaal het met een omzetverhoging van 46,3% helemaal goed. Voor beide landen geldt dat de omzet volledig autonoom waren.
Alleen de tabaksomzet daalde bij Sligro. De omzet in rookwaren bedroeg 7,9% van de totale omzet. In 2021 was dit nog 11,1%.
Omdat de COVID-periode van de afgelopen twee jaar fors van invloed is geweest op de omzetten, laat Sligro weten dat de omzet van de groep in vergelijking met het omzetniveau in 2022 vóór COVID 1% hoger lag. Voor het vierde kwartaal lag de omzet 7% hoger.
Net als veel andere partijen heeft ook Sligro te maken met hoge inflatiecijfers. De groothandel laat weten dat daar waar mogelijk deze worden gecompenseerd, maar dat er ook moet worden doorberekend in de prijs. ‘Dat prijseffect ligt cumulatief rond de 9,7%,’ aldus Sligro in de toelichting.
Op 2 februari 2023 vóór beurs publiceert Sligro Food Group de volledige jaarresultaten.
Bron: Sligro/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Cheque voor Jeugdfonds bij heropening Sligro Alkmaar
Groothandel – Ter gelegenheid van de heropening van de Sligro-vestiging in Alkmaar werd een schenking gedaan aan het Alkmaarse Jeugdfonds Sport & Cultuur. De volledig verbouwde locatie werd dinsdag geopend door Angélique Schmeinck (24Kitchen), Kees Kiestra (directeur Sligro zelfbedieningsgroothandels en Sander Koolwijk (vestigingsdirecteur Sligro Alkmaar).
Lees bericht‘Bourgondische’ groothandel Hanos Maastricht geopend
Groothandel – 40.000 vierkanter meter oppervlakte en meer dan 100.000 producten. Hanos laat in Maastricht zien wat het in huis heeft. Een unieke vestiging met een bourgondische twist, zo schrijft Hanos en dat werd door de foodprofessionals bevestigd.
Lees berichtHoreca Totaal neemt Antwerpse vestiging Metro over
Buitenland - De vestiging van Metro in het noorden van Antwerpen, die na het faillissement van de Makro- en Metrowinkels gesloten was, komt in handen van Horeca Totaal. De Belgische groothandel heeft al twee vestigingen in Brugge en een in Oostende.
Lees bericht‘Fabrikant kan rechtstreeks aanbieden op nieuwe Makro-webshop’
Groothandel - Makro Nederland lanceert maandag een nieuwe horecawebshop waarbij fabrikanten hun totale assortiment rechtstreeks kunnen aanbieden aan de horeca. METRO AG, het moederbedrijf van Makro, zegt te bouwen aan het grootste Europese online platform voor de horeca.
Lees berichtSamenwerking Sligro en Heineken pakt positief uit
Groothandel - De samenwerking tussen Sligro en Heineken leidt tot meer verkopen. De verwachte 100 miljoen extra verkopen bij bestaande klanten na vier jaar worden volgens de groothandel overschreden.
Lees berichtSligro ziet omzet en winst stijgen, maar ook de kosten plussen fors
Groothandel - Sligro Food Group heeft in 2022 zowel de omzet als de winst ten opzichte van een jaar eerder zien toenemen. Maar ook de kosten stegen aanzienlijk, vooral door schaarste aan medewerkers en transport. Hierdoor viel de nettowinst lager uit dan verwacht.
Lees bericht