Mijlpaal van 2,5 miljard euro omzet bijna in zicht bij Sligro
![](/images/made/uploads/Belgie_Sligro_ISPC2_(Small)_640_480_90.jpg)
Groothandel - De omzet van Sligro Food Group over 2022 bedroeg €2.483 miljoen, een toename van 30,8% ten opzichte van de omzet in 2021 van €1.898 miljoen. Daarmee komt de mijlpaal van 2,5 miljard euro in zicht. Ook in het laatste kwartaal deed de groothandel uit Veghel het goed. Het wist de omzet met 26,8% ten opzichte van vorig jaar te verbeteren.
In het vierde kwartaal realiseerde Sligro in Nederland een omzet van 626 miljoen euro. Een toename van 24,9%. Met de activiteiten in België kwam daar nog eens 76 miljoen euro bij tot een gezamenlijke omzet van 702 miljoen euro. In België deed Sligro het in het vierde kwartaal het met een omzetverhoging van 46,3% helemaal goed. Voor beide landen geldt dat de omzet volledig autonoom waren.
Alleen de tabaksomzet daalde bij Sligro. De omzet in rookwaren bedroeg 7,9% van de totale omzet. In 2021 was dit nog 11,1%.
Omdat de COVID-periode van de afgelopen twee jaar fors van invloed is geweest op de omzetten, laat Sligro weten dat de omzet van de groep in vergelijking met het omzetniveau in 2022 vóór COVID 1% hoger lag. Voor het vierde kwartaal lag de omzet 7% hoger.
Net als veel andere partijen heeft ook Sligro te maken met hoge inflatiecijfers. De groothandel laat weten dat daar waar mogelijk deze worden gecompenseerd, maar dat er ook moet worden doorberekend in de prijs. ‘Dat prijseffect ligt cumulatief rond de 9,7%,’ aldus Sligro in de toelichting.
Op 2 februari 2023 vóór beurs publiceert Sligro Food Group de volledige jaarresultaten.
Bron: Sligro/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Inkooporganisatie GemaQ verlengt samenwerking met Sligro
Tankstations - Coöperatieve inkooporganisatie GemaQ en Sligro Food Group verlengen de samenwerking met 3 jaar. Door de overeenkomst zijn ruim 70 leden en 240 locaties in de tankstationsector opnieuw verzekerd van inkoopvoordeel voor het food- en foodgerelateerde assortiment.
Lees berichtUitdagende tijden blijven Sligro parten spelen
Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.
Lees berichtFeyenoord en Sligro verlengen samenwerking met 5 jaar
Samenwerking - Feyenoord Rotterdam N.V. en Sligro hebben het partnership met vijf jaar verlengd. De horecagroothandel is daarmee tot 1 juli 2029 als Official Food Partner aan de club verbonden. Ook blijft Sligro food- en non-foodproducten leveren aan De Kuip. Dat meldt Sligro Food Group.
Lees berichtFoodservice groothandels verenigen zich in FSN
Groothandels – Zes groothandels in de foodservicesector hebben zich verenigd in een nieuwe branchevereniging genaamd Foodservice Nederland (FSN). FSN is aangesloten bij Ondernemend Nederland (ONL) en wordt voorgezeten door de oud-politicus Erik Ziengs. De bedrijven willen de foodservicesector een duidelijke stem richting politiek Den Haag geven.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees berichtGroothandel FOOX breidt aantal laadpleinen fors uit
Groothandel - FOOX heeft een volgende stap gezet in duurzaam ondernemen. In samenwerking met EVISE heeft de groothandel laadpleinen gerealiseerd bij haar vestigingen in Franeker, Hoogeveen en Venlo.
Lees bericht