‘Naamsbekendheid fritz-kola moet groeien via festivals’


Fritz-kola oprichter Mirco Wolf Wiegert: “We hanteren nog altijd ons hervulsysteem in de landen waar wij actief zijn"

Interview - fritz-kola is al sinds 2008 in Nederland beschikbaar. Vooral in de randstad. Toch is er betrekkelijk weinig bekend over het merk dat in 2003 bij onze oosterburen door twee vrienden in de markt werd gezet. @FoodClicks spreekt met een van de oprichters, Mirco Wolf Wiegert. Hij wil naast internationaal campagne voeren, in Nederland toch vooral werken aan naamsbekendheid via de muziekfestivals.

fritz-kola werd in Hamburg door de jeugdvrienden Mirco Wiegert en Lorenz Hampl met een startkapitaal van 7.000 euro opgezet. Het moest een leukere en verantwoorde kola zijn vergeleken met de bestaande cola’s van de grotere merken. En hoewel er geen cijfers worden gegeven over de huidige omzet, positie en het volume in Nederland, is het merk in ons land op veel horecalocaties zichtbaar. Het bedrijf telt inmiddels vijf bottelaars. De fritz-kola die in Nederland wordt gedronken komt bij een bottelaar vandaan uit het Duitse Osnabrück, net over de grens. Lorenz Hampl is inmiddels niet meer bij het bedrijf betrokken. Hij verliet het bedrijf in 2016.

Tweede merk in Duitsland

De naam fritz-kola is simpelweg ontstaan omdat de twee oprichters bij de ingang van een supermarkt gingen staan en klanten vroegen naar een populaire naam. Dat bleek in Noord-Duitsland de jongensnaam Fritz te zijn. Door hun eigen gezichten toe te voegen aan de naam en deze te verwerken in een logo, waren ze ook gelijk af van eventuele claims van derden. Vanaf 2003 is vervolgens gestart met de uitrol van het merk. Inmiddels is het bedrijf actief in meerdere Europese landen, waarvan Oostenrijk, Zwitserland, Polen, België en Nederland de belangrijkste zijn. In thuisland Duitsland is het merk volgens Wiegert na Coca-Cola het tweede merk in de horeca, maar dat is ook omdat Pepsi in Duitsland alleen in retail verkrijgbaar is. In retail neemt fritz-kola de derde plaats in bij onze oosterburen.

Familiebedrijven

In Nederland is fritz-kola binnen de horeca het derde merk, volgens Wiegert. Het merk heeft vooral een sterke positie in de randstad. “Dat komt hoofdzakelijk omdat wij ons met onze eigen mensen richten op dit gebied. We willen met onze kola vooral op locaties beschikbaar zijn waar ‘young urbans’ graag verblijven of uit willen gaan. Een beetje de trendy horecabedrijven.” Het merk is ook beschikbaar bij supermarkten van Jumbo en dat heeft ook te maken met het feit dat de oprichters bij de start hebben aangegeven vooral zaken te willen doen met familiebedrijven. Nog altijd zit dat een beetje in het dna van het merk. Wiegert: “Familiebedrijven zijn veel loyaler. Ze gaan een band met je aan en die is duurzamer, dus zijn ook bestendiger. Dat past ook bij ons bedrijf. Daarom hebben wij ons altijd gericht op deze familiebedrijven.”

Hergebruik

Andere belangrijke onderwerpen bij fritz-kola zijn het hergebruik van de flesjes en het gebruik van uitsluitend duurzame ingrediënten. Het merk wil immers een verantwoord alternatief zijn, wat inhoudt dat de flessen hervuld worden. De lege flessen worden terug genomen, gewassen en gespoeld en opnieuw gebotteld en gelabeld. Ondanks het feit dat de wet- en regelgeving op het gebied van recycling van flesjes in landen verschilt, ondervindt het merk geen hinder in de naleving van de regels, volgens Wiegert. “We hanteren nog altijd ons hervulsysteem in de landen waar wij actief zijn.” Inmiddels is het assortiment wel behoorlijk uitgebreid. Het bestaat nu uit zo’n 13 producten in Duitsland, waarvan de reguliere fritz-kola en de suikervrije variant het grootst zijn. Maar in de portfolio zitten ook fritz-limo’s en fritz-spritz.

Festivals

fritz-kola bevat een cafeïnegehalte van 25 mg per 100 ml dan de reguliere colamerken en een vleugje citroen. Dat geeft het product een eigen herkenbare smaak. Maar het hoge cafeïnegehalte zorgt er ook voor dat de communicatie zich richt op de volwassenen. Wiegert: “Wij doen een beroep op de consumenten om de kola en de limonades alleen in kleinere porties te nuttigen, maar met volle teugen te genieten. Onze kola's worden niet aanbevolen aan kinderen en zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven vanwege het verhoogde cafeïnegehalte. Daarom maken we geen campagnes voor de jeugd en raden consumptie aan vanaf 16 jaar. Via muziekfestivals willen we onze doelgroep bereiken”. Inmiddels is fritz-kola bij heel wat festivals een vaste partner, onder meer bij Best Kept Secret, Gardens of Babylon, By the Creek, Amsterdam Open Air en op het Amsterdam Dance Event op verschillende locaties. “Dat is precies de doelgroep die we willen aanspreken.”

Bron: @FoodClicks

Presentatie van fritz-kola op de afgelopen Horecava
Beeld van de campagne van fritz-kola
Beetje ondeugend en afwijkend wil fritz-kola graag zijn

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

fritz-kola komt met nieuw design fles

Frisdranken - Het Duitse indie-kola merk fritz-kola introduceert een gemoderniseerd ontwerp voor de glazen flessen. Als onderdeel van het nieuwe ontwerp hebben merk illustrator Chris Mitchell en het Engelse ontwerpbureau Robot Food een vernieuwd fritz-kola merk logo ontworpen en een nieuw etiket met informatie over het bedrijf en de ingrediënten.

Lees bericht


Bakkerij Koenen Top Bakker van het jaar 2024

Verkiezing - Bakkerij Koenen uit Westervoort is verkozen tot Top Bakker van het jaar 2024. Dit werd bekend gemaakt op het Bakkersfestijn. Elk jaar reikt Top Bakkers de wisseltrofee uit aan de bakker die het beste scoort op twaalf verschillende onderdelen. Bakkerij Koenen heeft de hoogste score behaald en mag zich een jaar lang Top Bakker van het Jaar noemen.

Lees bericht

Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht

Chantal de Rijk nieuwe Commercieel Directeur SPAR

Benoeming - SPAR kondigt de komst van Chantal de Rijk aan als de nieuwe Commercieel Directeur van het bedrijf. De Rijk heeft ruime ervaring in zowel de retail als in foodservice. Zij komt per 1 juli en zal Geeske Burema opvolgen, die deze rol de afgelopen vier jaar heeft vervuld.

Lees bericht


Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop

Supermarkt -  Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.

Lees bericht

Vrumona presenteert nieuw design Pepsi in grootse campagne

Campagne - Vrumona, licentiepartner van PepsiCo, introduceert het nieuwe design voor Pepsi in de grootste campagne ooit. Het wordt de eerste update in 14 jaar tijd. De nieuwe visuele identiteit wordt in meer dan 120 markten uitgerold, waaronder in Nederland. Bezoekers aan de Horecava beleefde de primeur van de nieuwe merkuitstraling.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid