Nederlander drinkt vaker alcoholvrij, biologisch en uit Europa


Chardonnay blijft de meest populaire witte druif, maar Pinot Grigio groeit

Analyse – Delta Wines laat weten dat over de eerste zes maanden de Nederlander vaker alcoholvrij drinkt, meer zoekt naar de biologische wijnen en een voorkeur heeft voor wijnen uit Europa. Het volume van de gehele wijncategorie daalt de eerste helft van het jaar met 5.3%.

Met een jaarlijkse verkoop van meer dan 85 miljoen flessen is Delta Wines de grootste wijnimporteur van Nederland. De cijfers geven wat dat betreft een trend aan. Het dalende volume heeft volgens Delta Wines heeft te maken met verschillende factoren: het wisselende weer, een lager besteedbaar inkomen en een steeds bewuster wordende consument. Door prijsstijgingen blijft de omzet van wijnverkopen wel stabiel, maar de prijs van wijn stijgt veel minder hard dan veel andere categorieën in de supermarkt. 

Het weer heeft volgens Delta Wines een grote impact gehad op de wijnverkoop in de eerste 24 weken van 2023. Zo zijn er slechts 44 dagen geweest met een temperatuur boven de 15 graden en max. 3 mm regen in een uur tijd. Vorig jaar waren dit in dezelfde periode 61 dagen, een daling van 39%. Het weer heeft vooral impact gehad op de rosé verkoop, die pas vanaf de warme week 20 door op stoom kwam, samen met de verkoop van mousserende en witte wijn. 

Duurdere wijnen winnen aandeel

Volgens de cijfers van Delta Wines drinken Nederlanders weliswaar minder wijn de laatste jaren, maar wordt er wel gekozen voor betere kwaliteit. Vandaar ook dat de gemiddelde flesprijs in de supermarkt is met 5.2% gestegen naar €4,23. Wijnen tussen de 5 tot 10 euro worden vaker gekocht, maar de categorie 3 tot 5 euro blijft het meest gekochte prijssegment. In de vakhandel ligt de prijs wat hoger, gemiddeld koopt de consument hier een fles wijn voor €7,59.

Chardonnay blijft populairste witte druif

De consument wordt volgens Delta Wines steeds bewuster van wat ze drinken, dit ziet de importeur terug in het stijgende aandeel van biologische wijnen en alcoholvrije wijnen die kwalitatief steeds beter worden. Chardonnay blijft de meest populaire witte druif, maar Pinot Grigio laat zowel in de vakhandel als in de supermarkt een hoge groei zien. Ook Verdejo en Grüner Veltliner doen het goed. Rode wijn verliest jaar op jaar aandeel, minder dan een derde van de verkoop in de supermarkt is nog een fles rode wijn. Merlot blijft hier de meest populaire blauwe druif. Primitivo groeit in beide kanalen nog wel.

Bron: Delta Wines/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht

‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht


Marco van Bergen sluit zijn Udens toprestaurant OONIVOO

Horeca - Het Udense toprestaurant OONIVOO WineSpired sluit per 30 december 2023 definitief de deuren. Dat heeft eigenaar Marco van Bergen laten weten. Inflatie en de energiecrisis, die volgen op het verlies van de Michelinster en drie horecalockdowns zijn de reden. Hij is nog op zoek naar een partij die de lopende huurovereenkomst en de inrichting van het restaurant wil overnemen.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid