‘Nederlanders zijn gezonder fris gaan drinken’


Onderzoek – ‘De Nederlander is gezonder gaan drinken’, dat meldt Taco Juriaanse, directeur van FWS, de koepelorganisatie van fris- en mineraalwaterproducenten, naar aanleiding van het Nationale Frisse Dranken Onderzoek 2021. Drie op de vijf Nederlander let nu, na corona, op de hoeveelheid suikers in frisse dranken.

De groei in suikervrije en suikerarme frisdranken laat zien dat Nederlanders bewuster frisdranken zijn gaan drinken. Drie op de vijf betekent immers dat een derde meer dan een jaar gelden is gaan letten op het suikergehalte van frisdranken. Een kwart koopt om dezelfde reden kleinere verpakkingen.

Minder, maar gezonder

Volgens Jurriaanse onderstrepen de uitkomsten van Het Nationale Frisse Dranken Onderzoek dat de sector en de gebruikers op de goede weg zijn. Want ook in het afgelopen coronajaar is te zien dat de Nederlander gemiddeld minder frisdrank is gaan drinken en wat men drinkt steeds gezonder is. Volgens het FWS ligt een verantwoordelijkheid voor de sector zelf om de calorieën te verminderen in het aanbod risdranken, waardoor er door de consument ook minder wordt ingenomen. De meeste nieuwe producten zijn tegenwoordig al laag in calorieën waardoor consumenten uit een steeds breder aanbod kunnen kiezen.

Preventieakkoord

Het Nationale Frisse Dranken onderzoek wordt elke twee jaar uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. De uitkomsten geven tevens een beeld of de afspraken zoals gemaakt in Nationale Preventieakkoord worden nagekomen. Jurriaanse: ‘Wij liggen op koers bij het uitvoeren van de afspraken. Al in 2019 zaten we op de reductie van 25% die voor 2020 was afgesproken. De volgende stap is de 30% reductie in 2025 en ook die gaan we halen’.

Jongeren

Het feit dat de frisse drankensector aansprekende resultaten bereikt, wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbeteringen. Uit de resultaten blijkt dat 45% van de jongeren minder regular frisdrank is gaan drinken en vaker light en zero dan een een jaar geleden. Maar in het algemeen drinken jongere generaties onder andere meer regular frisdrank, limonadesiroop en energiedrank in vergelijking tot de oudere generaties. En FWS wil ook die trend naar beneden bijstellen.

Bron: FWS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

RIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen

Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Lees bericht


Ook Coca-Cola en Too Good To Go bundelen krachten

Voedselverspilling – Coca-Cola in Nederland en Too Good To Go gaan samenwerken. Eind vorig jaar startte de Too Good To Go-app met het aanbieden van Magic Pakketten die door PostNL thuis geleverd worden. Het gaat om pakketten met producten die om verschillende redenen niet meer geleverd kunnen worden, maar die voor consumenten nog lang genoeg houdbaar zijn. Voortaan maken enkele producten...

Lees bericht

Vrumona introduceert drie Royal Club Mocktails

Introductie - Alcoholvrij is al een grote trend in zowel bier als sterke drank, maar het aanbod in frisdranken is nog beperkt. Vrumona speelt hier op in met de introductie van Royal Club Mocktails in de klassieke smaken Gin Tonic, Mojito en Ginger Mule. Zonder alcohol en zonder suiker.

Lees bericht







© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid