‘Nederlanders zijn gezonder fris gaan drinken’
Onderzoek – ‘De Nederlander is gezonder gaan drinken’, dat meldt Taco Juriaanse, directeur van FWS, de koepelorganisatie van fris- en mineraalwaterproducenten, naar aanleiding van het Nationale Frisse Dranken Onderzoek 2021. Drie op de vijf Nederlander let nu, na corona, op de hoeveelheid suikers in frisse dranken.
De groei in suikervrije en suikerarme frisdranken laat zien dat Nederlanders bewuster frisdranken zijn gaan drinken. Drie op de vijf betekent immers dat een derde meer dan een jaar gelden is gaan letten op het suikergehalte van frisdranken. Een kwart koopt om dezelfde reden kleinere verpakkingen.
Minder, maar gezonder
Volgens Jurriaanse onderstrepen de uitkomsten van Het Nationale Frisse Dranken Onderzoek dat de sector en de gebruikers op de goede weg zijn. Want ook in het afgelopen coronajaar is te zien dat de Nederlander gemiddeld minder frisdrank is gaan drinken en wat men drinkt steeds gezonder is. Volgens het FWS ligt een verantwoordelijkheid voor de sector zelf om de calorieën te verminderen in het aanbod risdranken, waardoor er door de consument ook minder wordt ingenomen. De meeste nieuwe producten zijn tegenwoordig al laag in calorieën waardoor consumenten uit een steeds breder aanbod kunnen kiezen.
Preventieakkoord
Het Nationale Frisse Dranken onderzoek wordt elke twee jaar uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. De uitkomsten geven tevens een beeld of de afspraken zoals gemaakt in Nationale Preventieakkoord worden nagekomen. Jurriaanse: ‘Wij liggen op koers bij het uitvoeren van de afspraken. Al in 2019 zaten we op de reductie van 25% die voor 2020 was afgesproken. De volgende stap is de 30% reductie in 2025 en ook die gaan we halen’.
Jongeren
Het feit dat de frisse drankensector aansprekende resultaten bereikt, wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbeteringen. Uit de resultaten blijkt dat 45% van de jongeren minder regular frisdrank is gaan drinken en vaker light en zero dan een een jaar geleden. Maar in het algemeen drinken jongere generaties onder andere meer regular frisdrank, limonadesiroop en energiedrank in vergelijking tot de oudere generaties. En FWS wil ook die trend naar beneden bijstellen.
Bron: FWS/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Vrumona en SnowWorld verlengen samenwerking
Samenwerking – Frisdrank leverancier Vrumona en leisurepark SnowWorld hebben hun samenwerking verlengd. Beide bedrijven werken al geruime jaren samen.
Lees berichtJasper Spaargaren nieuwe CMO bij The Flower Farm
Benoeming - Jasper Spaargaren is benoemd tot CMO van het merk The Flower Farm. Spaargaren is afkomstig van onder andere Unilever en Vrumona, maar werkte hiervoor als horecaondernemer bij het vernieuwende restaurantconcept The Shift in Den Bosch.
Lees berichtUnilever en ID&T gaan samenwerken op 30 evenementen
Samenwerking - Unilever en eventorganisator ID&T Group gaan de komende drie jaar samenwerken op meer dan 30 evenementen binnen het portfolio van ID&T. Op verschillende festivals, waaronder Mysteryland, Defqon.1 Weekend Festival en alle shows van Awakenings, zullen verschillende Unilever-merken, zoals Lipton Ice Tea, te zien zijn.
Lees berichtRIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen
Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Lees berichtOok Coca-Cola en Too Good To Go bundelen krachten
Voedselverspilling – Coca-Cola in Nederland en Too Good To Go gaan samenwerken. Eind vorig jaar startte de Too Good To Go-app met het aanbieden van Magic Pakketten die door PostNL thuis geleverd worden. Het gaat om pakketten met producten die om verschillende redenen niet meer geleverd kunnen worden, maar die voor consumenten nog lang genoeg houdbaar zijn. Voortaan maken enkele producten...
Lees berichtVrumona introduceert drie Royal Club Mocktails
Introductie - Alcoholvrij is al een grote trend in zowel bier als sterke drank, maar het aanbod in frisdranken is nog beperkt. Vrumona speelt hier op in met de introductie van Royal Club Mocktails in de klassieke smaken Gin Tonic, Mojito en Ginger Mule. Zonder alcohol en zonder suiker.
Lees bericht