‘Nederlanders zijn gezonder fris gaan drinken’


Onderzoek – ‘De Nederlander is gezonder gaan drinken’, dat meldt Taco Juriaanse, directeur van FWS, de koepelorganisatie van fris- en mineraalwaterproducenten, naar aanleiding van het Nationale Frisse Dranken Onderzoek 2021. Drie op de vijf Nederlander let nu, na corona, op de hoeveelheid suikers in frisse dranken.

De groei in suikervrije en suikerarme frisdranken laat zien dat Nederlanders bewuster frisdranken zijn gaan drinken. Drie op de vijf betekent immers dat een derde meer dan een jaar gelden is gaan letten op het suikergehalte van frisdranken. Een kwart koopt om dezelfde reden kleinere verpakkingen.

Minder, maar gezonder

Volgens Jurriaanse onderstrepen de uitkomsten van Het Nationale Frisse Dranken Onderzoek dat de sector en de gebruikers op de goede weg zijn. Want ook in het afgelopen coronajaar is te zien dat de Nederlander gemiddeld minder frisdrank is gaan drinken en wat men drinkt steeds gezonder is. Volgens het FWS ligt een verantwoordelijkheid voor de sector zelf om de calorieën te verminderen in het aanbod risdranken, waardoor er door de consument ook minder wordt ingenomen. De meeste nieuwe producten zijn tegenwoordig al laag in calorieën waardoor consumenten uit een steeds breder aanbod kunnen kiezen.

Preventieakkoord

Het Nationale Frisse Dranken onderzoek wordt elke twee jaar uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. De uitkomsten geven tevens een beeld of de afspraken zoals gemaakt in Nationale Preventieakkoord worden nagekomen. Jurriaanse: ‘Wij liggen op koers bij het uitvoeren van de afspraken. Al in 2019 zaten we op de reductie van 25% die voor 2020 was afgesproken. De volgende stap is de 30% reductie in 2025 en ook die gaan we halen’.

Jongeren

Het feit dat de frisse drankensector aansprekende resultaten bereikt, wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbeteringen. Uit de resultaten blijkt dat 45% van de jongeren minder regular frisdrank is gaan drinken en vaker light en zero dan een een jaar geleden. Maar in het algemeen drinken jongere generaties onder andere meer regular frisdrank, limonadesiroop en energiedrank in vergelijking tot de oudere generaties. En FWS wil ook die trend naar beneden bijstellen.

Bron: FWS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Vrumona verwijdert één miljard suikerklontjes uit frisdranken

Frisdranken - Vrumona heeft eerder de belofte gedaan goed en gezond drinken voor iedereen mogelijk te maken. Daarom is het bedrijf sinds 2015 bezig om het suikergehalte in haar frisdranken sterk te verminderen. Die missie heeft geleid tot een belangrijk mijlpaal: tot nu toe zijn er één miljard suikerklontjes uit de totale portfolio verdwenen.

Lees bericht


Kapteijn: ‘Statiegeldregeling past bij duurzaamheidstrategie Vrumona’

Interview - De statiegeldregeling voor de kleine plasticflesjes en een aantal buitenhuislocaties gaat in per 1 juli aanstaande. Maar per 1 juni hebben consumenten al de mogelijkheid plastic flesjes in te leveren. Niet elke organisatie of ondernemer, die de verplichting heeft de flesje in te leveren, is er al klaar voor. En hoe zit dat bij de frisdrankproducten? Is een bedrijf als...

Lees bericht


‘Een gezonder frisaanbod in ziekenhuizen, start met juiste automatenaanbod’

Frisdranken - De frisdrankautomaat verwijderen is de oplossing voor een gezonder leefpatroon van patiënten en bezoekers in een ziekenhuis. Deze indruk werd gewekt naar aanleiding van berichtgeving over de belofte van elf ziekenhuizen die het aanbod eten en drinken op de locaties versneld gezonder willen maken. Een goed streven, alleen hoeft daarvoor de frisdrankautomaat niet weg.

Lees bericht


SPA klimaatneutraal en zet volgende stap in recyclen

Frisdranken – SPA heeft sinds kort de mineraalwaters en frisdranken officieel klimaatneutraal. Het bedrijf ontving daarvoor het internationaal erkende CO2-neutraal label. Daarmee heeft SPA de doelstelling gerealiseerd die het bedrijf zichzelf in 2010 stelde, maar een nieuw uitdagend doel voor 2030 ligt inmiddels vast. Ook zet het bedrijf een volgende stap met recyclen.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid