Nieuwe preventiestrategie VWS zet in op gezonde keuze


Dagje uit in de dierentuin moet gezonder worden is te lezen in de nieuwe preventiestrategie van het ministerie van VWS / Foto bij: Diergaarde Blijdorp

Overheid - Met de nieuwe preventiestrategie zet demissionair staatssecretaris Karremans (Jeugd, Preventie en Sport) in op het toegankelijker maken van gezonde keuzes. Niet door mensen te vertellen wat ze moeten doen, maar door ervoor te zorgen dat gezond leven logischer en eenvoudiger wordt. De ministerraad heeft onlangs ingestemd met deze brede en vernieuwende aanpak.

De strategie richt zich op zeven belangrijke leefomgevingen waar kinderen en jongeren opgroeien: thuis, school, werk, supermarkt, online, zorg en vrije tijd. In al deze omgevingen worden concrete maatregelen genomen om gezond gedrag te stimuleren. Zo komen er afspraken met supermarkten over een groter aanbod aan gezonde producten, wordt gewerkt aan rookvrije recreatiegebieden en krijgen ouders praktische richtlijnen over schermtijd.

Gezonde generatie

De inzet is helder: een gezonde generatie in 2040. Tegelijkertijd wordt erkend dat dit alleen haalbaar is als gezonde keuzes daadwerkelijk beschikbaar en aantrekkelijk zijn. Karremans: “We gaan niet meekijken in het boodschappenmandje, maar wél zorgen dat een appel net zo bereikbaar is als een zak chips, ook in de dierentuin of op het station.”

Meetbare doelen

De strategie is flexibel en resultaatgericht, met meetbare doelen en ruimte om tussentijds bij te sturen. Daarmee speelt de overheid in op actuele uitdagingen zoals dalende vaccinatiegraad, toenemend vapen en verminderde beweging bij jongeren – en draagt zij bij aan een gezondere toekomst voor iedereen.

Bron: Ministerie VWS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo beëindigt samenwerking met Everest en Epic Partners

Supermarkten - Jumbo Supermarkten stopt per eind 2025 met de samenwerking met de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners voor A-merkproducten. Hoewel de retailer terugkijkt op een waardevolle periode, kiest Jumbo voor een nieuwe koers waarbij de inkoop van A-merken dichter bij de organisatie zelf wordt georganiseerd.

Lees bericht




Inkoop plantaardig Rewe Group moet naar 60 procent

Buitenland - Rewe Group, het moederbedrijf achter (onder andere) Rewe en Penny – en eigenaar van Lekkerland -, publiceerde onlangs haar eiwitstrategie. Het maakte daarbij ook haar eigen eiwitdoelstelling bekend: het wil in 2035 de inkoop – dus niet de verkoop – van plantaardige producten bij Rewe en Penny Duitsland verhoogd hebben tot 60 procent. Dat meldt het foodvakblad FoodPersonality.

Lees bericht



Consument kiest bewuster en vaker huismerken

Onderzoek - De Nederlandse consument verandert zijn koopgedrag in hoog tempo. Minder vaak naar de winkel, vollere mandjes en een duidelijke voorkeur voor huismerken kenmerken het supermarktlandschap van 2024. Dat blijkt uit het 2025 YouGov Brand Footprint Europe Report.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid