Online Ontbijtmeter leert kinderen gezonder ontbijten


Onderwijs - Om kinderen te leren wat een gezonde start van de dag is, heeft Wageningen University & Research in samenwerking met het Nationaal Schoolontbijt en Kenmerk Educatief een online Ontbijtmeter ontwikkeld. Een lesmethode waarbij kinderen individueel feedback krijgen op hun ontbijtgedrag. Uit eerder onderzoek is gebleken dat ontbijteducatie het kennisniveau van kinderen verhoogt en de kwaliteit van het ontbijt verbetert. In dit onderzoek, uitgevoerd in 2016 binnen de Publiek Private Samenwerking ‘Hoe ontbijt jij?’, is onder 267 basisschoolleerlingen uit groep 5 en 6 in Rotterdam, Tilburg en Arnhem ook onderzocht welke lesmethode het beste werkt om het ontbijtgedrag van leerlingen te verbeteren. In totaal zijn drie verschillende lesmethoden getoetst. Ten eerste een traditionele, klassikale les met een centrale presentatie en opdrachten. Daarnaast een lesmethode met filmpjes van bekende rolmodellen die uitleg geven over gezond ontbijten. En tenslotte een aanpak waarbij kinderen hun eigen ontbijt invullen en daar individuele feedback op krijgen. Individuele feedback De kinderen boekten bij de individuele feedbackmethode de grootste vooruitgang in hun kennis over een gezond ontbijt en in hun ontbijtgedrag. Deze lesmethode is vertaald naar een ontbijtmeter, die nu online beschikbaar is (www.ontbijtmeter.nl). Kinderen ontdekken met de Ontbijtmeter hoe gezond hun ontbijt is en hoe ze de kwaliteit van hun ontbijt kunnen verbeteren. Bron: WUR Onderwijs - Om kinderen te leren wat een gezonde start van de dag is, heeft Wageningen University & Research in samenwerking met het Nationaal Schoolontbijt en Kenmerk Educatief een online Ontbijtmeter ontwikkeld. Een lesmethode waarbij kinderen individueel feedback krijgen op hun ontbijtgedrag. Uit eerder onderzoek is gebleken dat ontbijteducatie het kennisniveau van kinderen verhoogt en de kwaliteit van het ontbijt verbetert. In dit onderzoek, uitgevoerd in 2016 binnen de Publiek Private Samenwerking ‘Hoe ontbijt jij?’, is onder 267 basisschoolleerlingen uit groep 5 en 6 in Rotterdam, Tilburg en Arnhem ook onderzocht welke lesmethode het beste werkt om het ontbijtgedrag van leerlingen te verbeteren. In totaal zijn drie verschillende lesmethoden getoetst. Ten eerste een traditionele, klassikale les met een centrale presentatie en opdrachten. Daarnaast een lesmethode met filmpjes van bekende rolmodellen die uitleg geven over gezond ontbijten. En tenslotte een aanpak waarbij kinderen hun eigen ontbijt invullen en daar individuele feedback op krijgen. Individuele feedback De kinderen boekten bij de individuele feedbackmethode de grootste vooruitgang in hun kennis over een gezond ontbijt en in hun ontbijtgedrag. Deze lesmethode is vertaald naar een ontbijtmeter, die nu online beschikbaar is (www.ontbijtmeter.nl). Kinderen ontdekken met de Ontbijtmeter hoe gezond hun ontbijt is en hoe ze de kwaliteit van hun ontbijt kunnen verbeteren. Bron: WUR

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid