Plantaardige koffiemelk groeit, maar koemelk op het werk blijft favoriet
Onderzoek – Hoewel plantaardige melk in de koffie terrein wint onder de jongere generatie, is het gebruik van koemelk toch veruit favoriet onder werknemers. Dat blijkt uit een analyse, die koffie- en theefabrikant Jacobs Douwe Egberts, het afgelopen jaar heeft gemaakt naar de voorkeuren voor koemelk of plantaardig in de koffie.
Nederlanders drinken gemiddeld bijna 4 kopjes koffie per dag op het werk. En dat is niet alleen zwarte koffie, maar ook koffie met melk. 76% van de werknemers drinkt weleens koffie bereid met melk. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft (51%) van de werknemers de voorkeur geeft aan koemelk in hun koffie. Of het dan gaat over halfvolle of volle koemelk maakt de werknemer niet zoveel uit. De groep die plantaardig drinkt is vele malen kleiner. Slechts 17% van de werknemers geeft de voorkeur aan plantaardige melk in de koffie. De groep die hun koffie het liefste zwart drinkt vertegenwoordigt 24% van de werknemers. Betekent dit dat plantaardig een niche is? Nee, want, zo laat Jacobs Douwe Egberts weten, de plantaardige alternatieven zitten de traditionele op de hielen, vooral de groep 18-34 jarigen.
Jongere generatie
Bij de jongere werknemers (18-34 jarigen) ziet Jacobs Douwe Egberts echt een verschuiving. Bijna één op de vier geeft de voorkeur aan plantaardige melk in hun koffie. Deze voorkeur is het sterkst in de zakelijke sector, hier gaat 29% voor plantaardige melk. Ook in de onderwijswereld is deze trend merkbaar, met 20% die koemelk passeert en de plantaardige route inslaat. Opmerkelijk is ook dat mensen die frequenter thuiswerken, vaker de voorkeur geven aan plantaardige melk (24%). Dit benadrukt het belang van het aanbieden van plantaardige melk op de werkvloer, laat Jacobs Douwe Egberts weren, ook omdat het mogelijk een extra stimulans is om naar kantoor te komen. De reden om te kiezen voor een plantaardig melk alternatief lopen uiteen van smaak en dieetvoorkeuren tot klimaatoverwegingen.
Bron: JDE/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nespresso introduceert feloranje Travel Mug
Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.
Lees berichtDunkin’ introduceert abonnement met koffie voor €1
Formulenieuws – Koffie- en bakkerijketen Dunkin' introduceert het Dunkin' Koffie Abonnement in Nederland en België. Vanaf donderdag 11 april kunnen koffieliefhebbers elke dag genieten van maximaal drie warme dranken voor slechts €1 per dag.
Lees berichtInspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024
Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.
Lees berichtSodexo zet koffiekopjes in gemaakt van koffieafval
Catering – Coffee Based en Sodexo introduceren een innovatieve herbruikbare koffiebeker gemaakt uit koffieafval. De circulaire koffiebeker is gemaakt met Nederlandse koffievliesjes, die vrijkomen bij het branden van koffiebonen én volledig gemaakt van plantaardige materialen.
Lees berichtOatly en Alpro bezorgd over verhoging van de ‘limonadebelasting’
Actie - De merken Oatly en Alpro hebben zich aangesloten bij de meer dan 28.000 burgers en organisaties, die bezorgd zijn voor de negatieve effecten van de verhoging van de verbruiksbelasting op frisdranken. Zij zijn van mening dat de ‘limonadebelasting’ niet van toepassing moet zijn op plantaardige dranken.
Lees berichtPelican Rouge Coffee Roasters behaalt Ecovadis Gold Medal
Koffie - Pelican Rouge Coffee Roasters heeft de Ecovadis Gold Medal ontvangen. Deze onderscheiding benadrukt de inzet van het merk voor duurzaamheid in de koffie-industrie als het gaat om duurzame werkmethoden en verantwoordelijke sourcing van de koffiebonen.
Lees bericht