Plantaardige koffiemelk groeit, maar koemelk op het werk blijft favoriet

Onderzoek – Hoewel plantaardige melk in de koffie terrein wint onder de jongere generatie, is het gebruik van koemelk toch veruit favoriet onder werknemers. Dat blijkt uit een analyse, die koffie- en theefabrikant Jacobs Douwe Egberts, het afgelopen jaar heeft gemaakt naar de voorkeuren voor koemelk of plantaardig in de koffie.
Nederlanders drinken gemiddeld bijna 4 kopjes koffie per dag op het werk. En dat is niet alleen zwarte koffie, maar ook koffie met melk. 76% van de werknemers drinkt weleens koffie bereid met melk. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft (51%) van de werknemers de voorkeur geeft aan koemelk in hun koffie. Of het dan gaat over halfvolle of volle koemelk maakt de werknemer niet zoveel uit. De groep die plantaardig drinkt is vele malen kleiner. Slechts 17% van de werknemers geeft de voorkeur aan plantaardige melk in de koffie. De groep die hun koffie het liefste zwart drinkt vertegenwoordigt 24% van de werknemers. Betekent dit dat plantaardig een niche is? Nee, want, zo laat Jacobs Douwe Egberts weten, de plantaardige alternatieven zitten de traditionele op de hielen, vooral de groep 18-34 jarigen.
Jongere generatie
Bij de jongere werknemers (18-34 jarigen) ziet Jacobs Douwe Egberts echt een verschuiving. Bijna één op de vier geeft de voorkeur aan plantaardige melk in hun koffie. Deze voorkeur is het sterkst in de zakelijke sector, hier gaat 29% voor plantaardige melk. Ook in de onderwijswereld is deze trend merkbaar, met 20% die koemelk passeert en de plantaardige route inslaat. Opmerkelijk is ook dat mensen die frequenter thuiswerken, vaker de voorkeur geven aan plantaardige melk (24%). Dit benadrukt het belang van het aanbieden van plantaardige melk op de werkvloer, laat Jacobs Douwe Egberts weren, ook omdat het mogelijk een extra stimulans is om naar kantoor te komen. De reden om te kiezen voor een plantaardig melk alternatief lopen uiteen van smaak en dieetvoorkeuren tot klimaatoverwegingen.
Bron: JDE/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuwe versie van onbemande shop Fastned
Tankstation – Fastned heeft woensdag een nieuwe versie geopend van een onbemande shop. De onbemande winkel van Fastned is gevestigd in het Duitse Kinding Altmühltal. De winkel heeft een beperkt assortiment frisdranken, koffie en snacks, maar biedt een comfortabele lounge om te wachten tijdens het opladen en een nette toiletgroep.
Lees berichtJumbo brengt plantaardige yoghurt van Nederlandse soja
Introductie – De foodservicebedrijven hadden al plantaardige yoghurt van Nederlandse bodem, maar nu komt het product ook in meer dan 300 winkels van Jumbo. De supermarktketen is daarmee de eerste supermarktketen die met plantaardige yoghurtvariaties komt, geproduceerd door De Nieuwe Melkboer uit Enschede.
Lees berichtShell Neerbosscheweg Nijmegen wint Shell Barista Cup
Verkiezing - De winnaar van de Shell Barista Cup 2024 is Shell Neerbosscheweg in Nijmegen geworden. De winnende koffiespecial genaamd ‘Dubai Choco Latte’ is deze zomer verkrijgbaar bij alle Shell-stations met bakkerijlocatie in Nederland.
Lees berichtBijna kwart haalt bestelling bij koffie- of lunchketen af
Onderzoek - Bezoekers van koffie- of lunchketens halen bijna een kwart (24%) van de bestellingen af. Het vaakst bestaat de bestelling uit eten én drinken (47%). En Dunkin’ is populairder onder jongvolwassenen dan onder oudere leeftijdsgroepen.
Lees berichtBakker Bart terug in hartje Nijmegen
Formulenieuws - Na een maand van verbouwing is aan de Broerstraat in Nijmegen de nieuwe Bakker Bart geopend. De winkel heeft een volledig nieuwe uitstraling en indeling, met elementen uit het nieuwe Bakker Bart-concept. De focus ligt op de broodjescorner, de bestelopties, zoals dubbele bestelzuilen en een orderstatusscherm.
Lees berichtMcDonald’s kiest Oatly als alternatief voor in de koffie
Formulenieuws - Haverdrankliefhebbers kunnen voortaan bij alle 264 McDonald’s restaurants terecht voor koffie met Oatly Barista haverdrank. De haverdrank wordt als alternatief geschonken naast de koffie met halfvolle melk, De hamburgerketen reduceert daarmee ook de CO2e-uitstoot.
Lees bericht