PS in Foodservice lanceert PS Impact Score


Dick Slootweg, CEO van Bidfood, riep de toeleveranciers op werk te maken van hun duurzaamheid en de data te delen

Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.

Grote bedrijven in Europa zijn sinds dit jaar verplicht te rapporteren over hun stappen in duurzaamheid. In Nederland zijn dat circa 3.000 bedrijven die moeten rapporteren. Deze zogenaamde CSRD-rapportage is nog niet bij alle bedrijven bekend. Toch krijgen de meeste bedrijven er mee te maken, omdat ook kleinere toeleveranciers op een gegeven moment resultaten op het gebied van duurzaamheid moeten melden bij hun groothandels. Het antwoord op de vraag aan de circa 250 aanwezigen wie daar al mee bezig is?, was in dat opzicht zorgwekkend, omdat lang nog niet iedereen de urgentie van het in kaart brengen van de eigen duurzaamheidsstappen zag.

Greenwashing

De verplichte CRSD-rapportage is bedoeld om het zogenaamde ‘greenwashing’ van bedrijven tegen te gaan. De PS Impact Score is daarbij een hulpmiddel  om per product duidelijk te maken uit welke ingrediënten het product bestaat en aan te geven waar die producten vandaan komen. In samenwerking met partijen als HowGood en CarbonCloud kunnen op die manier vrijwel alle foodproducten gekoppeld worden aan hun milieu-impact. Waarbij HowGood de ingrediënten van de foodserviceproducten in kaart heeft en CarbonCloud de impact-cijfers heeft van de retailproducten.

Milieu-impact

PS in Foodservice had al de ingrediënten in kaart van de meeste foodserviceproducten. Deze uitbreiding naar de milieu-impact van producten is dan ook een logische uitbreiding. Die mening is ook Dick Slootweg, CEO van Bidfood, toegedaan. Als groothandel moet hij wel rapporteren, maar heeft daar ook de data voor nodig van de toeleveranciers. Hij deed daarom een klemmend beroep op de aanwezige leveranciers om te starten met het in kaart brengen van de milieu-impact van de eigen producten. De zogenaamde scope 1 en 2 waar de directe impactwaarde in kaart gebracht zag hij niet als de grootste uitdaging, maar scope 3 wel. Omdat in scope 3 de impact moet worden gemeld van het product op de totale waardeketen. En dat is een stap die niet zomaar is te zetten, maar straks ook van toeleveranciers wel wordt gevraagd.  Slootweg riep de aanwezigen op de Summit in Ridderkerk op snel vaart te maken met scope 3. Zo'n 80% van de totale CO2-uitstoot bevindt zich in deze scope, dus daar zijn behoorlijke stappen te zetten, die een enorme impact hebben.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Foodservice groothandels verenigen zich in FSN

Groothandels – Zes groothandels in de foodservicesector hebben zich verenigd in een nieuwe branchevereniging genaamd Foodservice Nederland (FSN). FSN is aangesloten bij Ondernemend Nederland (ONL) en wordt voorgezeten door de oud-politicus Erik Ziengs. De bedrijven willen de foodservicesector een duidelijke stem richting politiek Den Haag geven.

Lees bericht

Bij achttien festivals is het menu volledig vegetarisch

Festivals – Bij achttien grote festivals kunnen de bezoekers dit jaar volledig vegetarisch eten, laat Wakker Dier weten. De organisatie vraagt de festivals meer vegetarisch aan te bieden, om enerzijds de consument kennis te laten maken met vegetarisch eten en anderzijds de milieu-impact van festivals te verkleinen.

Lees bericht

De Nieuwe Keuken Event wil chefs samenbrengen en inspireren

Event - Food Reporter, onderdeel van Bidfood, wil met het De Nieuwe Keuken Event chefs samenbrengen om ideeën te delen voor een duurzamer voedselsysteem. Het event, dat maandag plaats vond, moet chefs inspireren en verbinden en aanzetten na te denken over de toekomst van de professionele keuken.

Lees bericht


Mark Schraauwen volgt Michel Driessen op als CEO bij Verstegen

Benoeming - CEO Michel Driessen heeft de dagelijkse leiding van Verstegen Spices & Sauces per 1 juni overgedragen aan CCO Mark Schraauwen. Mark zal de functie van CEO gaan bekleden. Michel Driessen blijft eigenaar van Verstegen en neemt zitting in de Raad van Advies van het Rotterdamse familiebedrijf.

Lees bericht

De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid