PS in Foodservice lanceert PS Impact Score


Dick Slootweg, CEO van Bidfood, riep de toeleveranciers op werk te maken van hun duurzaamheid en de data te delen

Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.

Grote bedrijven in Europa zijn sinds dit jaar verplicht te rapporteren over hun stappen in duurzaamheid. In Nederland zijn dat circa 3.000 bedrijven die moeten rapporteren. Deze zogenaamde CSRD-rapportage is nog niet bij alle bedrijven bekend. Toch krijgen de meeste bedrijven er mee te maken, omdat ook kleinere toeleveranciers op een gegeven moment resultaten op het gebied van duurzaamheid moeten melden bij hun groothandels. Het antwoord op de vraag aan de circa 250 aanwezigen wie daar al mee bezig is?, was in dat opzicht zorgwekkend, omdat lang nog niet iedereen de urgentie van het in kaart brengen van de eigen duurzaamheidsstappen zag.

Greenwashing

De verplichte CRSD-rapportage is bedoeld om het zogenaamde ‘greenwashing’ van bedrijven tegen te gaan. De PS Impact Score is daarbij een hulpmiddel  om per product duidelijk te maken uit welke ingrediënten het product bestaat en aan te geven waar die producten vandaan komen. In samenwerking met partijen als HowGood en CarbonCloud kunnen op die manier vrijwel alle foodproducten gekoppeld worden aan hun milieu-impact. Waarbij HowGood de ingrediënten van de foodserviceproducten in kaart heeft en CarbonCloud de impact-cijfers heeft van de retailproducten.

Milieu-impact

PS in Foodservice had al de ingrediënten in kaart van de meeste foodserviceproducten. Deze uitbreiding naar de milieu-impact van producten is dan ook een logische uitbreiding. Die mening is ook Dick Slootweg, CEO van Bidfood, toegedaan. Als groothandel moet hij wel rapporteren, maar heeft daar ook de data voor nodig van de toeleveranciers. Hij deed daarom een klemmend beroep op de aanwezige leveranciers om te starten met het in kaart brengen van de milieu-impact van de eigen producten. De zogenaamde scope 1 en 2 waar de directe impactwaarde in kaart gebracht zag hij niet als de grootste uitdaging, maar scope 3 wel. Omdat in scope 3 de impact moet worden gemeld van het product op de totale waardeketen. En dat is een stap die niet zomaar is te zetten, maar straks ook van toeleveranciers wel wordt gevraagd.  Slootweg riep de aanwezigen op de Summit in Ridderkerk op snel vaart te maken met scope 3. Zo'n 80% van de totale CO2-uitstoot bevindt zich in deze scope, dus daar zijn behoorlijke stappen te zetten, die een enorme impact hebben.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Arena start met cateraar Levy Europe nieuw cateringconcept

Catering  - Na een aantal maanden van voorbereiding en conceptontwikkeling beleefden afgelopen weekend de bezoekers op de tweede ring Oost de première van een nieuwe manier van stadioncatering in de Amsterdam Arena. Publiekscateraar en Arena-cateraar Levy Europe heeft er samen met het stadion een nieuwe manier van bestellen geïntroduceerd. Daarnaast werden er nieuwe duurzamere fooditems en verpakkingsmaterialen gepresenteerd.

Lees bericht


Slootweg (Bidfood) ziet nieuwe generatie horeca aankomen

Interview – Het gaat goed met Bidfood. De omzet zit ruim boven de 1 miljard euro en de leveringsgraad ligt boven de 98 procent. Toch zit CEO Dick Slootweg niet stil, want hij ziet ook de veranderingen in de foodservicesector. “Er is een nieuwe generatie ondernemers aan de slag gegaan in foodservice, die om nieuwe standaarden vraagt. Die veranderingen vragen ook aanpassingen van...

Lees bericht


Unilever pakt 43.000 pakketten in voor voedselbank

Actie – Drie dagen lang zijn 570 medewerkers van Unilever vrijwillig bezig met het inpakken van voedselpakketten voor de voedselbank. Op maandag 4, dinsdag 5 en donderdag 7 december pakken zij in Rotterdam Ahoy 43.000 dozen in. De actie wordt mogelijk gemaakt dankzij de hulp van partners Ahoy, NIBC, Upfield, Riedel, Dr. Oetker, Mars en Bidfood.

Lees bericht


1788 Beef introduceert nieuwe Wagyu-lijn

Introductie - 1788 Beef, een merk van de Jan Zandbergen Groep, lanceert het nieuwe assortiment van Australisch graangevoerd Wagyu-rundvlees. Deze nieuwe productlijn kenmerkt zich door uitzonderlijke marmering, malsheid en smaak.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid