Robbert de Veen maakt ‘s werelds duurste hamburger
Record - Robbert Jan de Veen van cafetaria De Daltons in Voorthuizen is er met zijn ‘The Golden Boy’ in geslaagd het officiële wereldrecord binnen te halen van de duurste hamburger ter wereld. The Golden Boy is een zeer exclusieve burger, gemaakt van Wagyu A5 vlees met onder andere Beluga kaviaar, Engelse cheddar van Wyke Farms en barbecuesaus gemaakt met Kopi Luwak koffie en heeft een waarde van 5000 euro.
De volledige opbrengst van de hamburger gaat naar de Voedselbank. Vanavond werd de cheque ter waarde van 5000 euro in ontvangst genomen, in aanwezigheid van een aantal sponsoren en de driekoppige jury, die het wereldrecord officieel moest vaststellen. “Het is natuurlijk gek om 5000 euro voor een burger te betalen”, zei Robbert Jan de Veen eerder. “Maar het is nog gekker dat in Nederland dit jaar meer dan 160 duizend mensen gebruikmaken van de Voedselbank, een toename van 7 procent. Daar willen we aandacht voor vragen.”
Jubileum
De coronacrisis en het eigen jubileum brachten Robbert Jan de Veen op het idee van de wereldrecordpoging. "Ik vind het leuk om mezelf uit te dagen en aan wedstrijden mee te doen, maar die werden vanwege corona niet georganiseerd. Uit nieuwsgierigheid zocht ik online naar de duurste hamburger ter wereld. Ik kwam uit bij Guinness World Records en zag dat iemand in Amerika een hamburger van omgerekend 4100 euro heeft gemaakt. Dat is een enorme burger van 30 kilo, dus niet voor één persoon. Dat kan ik beter, dacht ik. Bovendien valt het mooi samen met ons 30-jarig bestaan."
Ondersteuning
De hamburger is in samenspraak met Remia en groothandel Bidfood ontwikkeld. Daarnaast kreeg De Veen ondersteuning van bedrijven als Nice To Meat, Smit & Dorlas, Wyke Farms en Koninklijke Horeca Nederland. Wyke Farms, de grootste onafhankelijke kaasproducent in het Verenigd Koninkrijk, leverde de kaas, een speciale cheddar, die niet in Nederland verkrijgbaar is.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars
Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.
Lees berichtDirk Beljaarts neemt afscheid als Algemeen Directeur KHN
Persoonlijk – Dirk Beljaarts vertrekt nog voor de zomer na een periode van negen jaar bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Beljaarts begon zijn loopbaan bij KHN als lid van het Landelijk Bestuur en diende vervolgens de laatste vijf jaar als Algemeen Directeur. Hij vindt het nu voor een nieuwe uitdaging.
Lees berichtOud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos
Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.
Lees berichtBram Ladage schept 24.000 gratis frietjes weg op Valentijnsdag
Formulenieuws – Cafetariabedrijf Bram Ladage vierde Valentijnsdag dit jaar met het gratis weggeven van een ‘Brammetje’. Afgelopen woensdag werden op die manier maar liefst 24.000 klanten blij gemaakt met een gratis 'frietje met'.
Lees berichtNieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden
Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.
Lees berichtPS in Foodservice lanceert PS Impact Score
Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.
Lees bericht