'Roomijs populairder bij Nederlanders dan softijs'

Onderzoek – Nederlanders zijn gek op ijs, maar sommige ijsvarianten hebben toch de voorkeur. Zo is roomijs (40%) de favoriete ijssoort is, gevolgd door een hoorntje softijs (30%) en op de derde plek sorbetijs (17%). Dit bleek uit onderzoek van maaltijdenplatform Deliveroo onder 1000 Nederlanders.
Op z’n tijd een ijsje vindt 90% van de Nederlanders geen enkel punt en doet dat dan ook. Opvallend is dat het populaire waterijsje toch lager op de lijst uitkomt. Slechts 6,4 procent van de ondervraagden gaf aan graag een waterijsje te eten.
Voorkeurssmaken
Wanneer Nederlanders voor een bolletje roomijs kiezen, is dat vaak in combinatie met chocolade. Chocolade ijs is namelijk de ultieme favoriet, gevolgd door stracciatella. Op de derde plaats staat een populaire nieuwkomer, namelijk Oreo. Het liefst eten Nederlanders hun ijs van een hoorntje, zonder verdere toppings. Degene die wel voor een topping gaan kiezen het liefste voor chocoladesaus.
Bijten versus likken
Over hoe je een ijsje eet , leven verschillen onder de ijseters. Om duidelijkheid te brengen, legde Deliveroo deze vraag voor aan de respondenten. Eenkleine meerderheid gaf aan hun ijsje te likken (48%), terwijl vier op de tien Nederlanders hun tanden graag in het ijs zet (42%).
14 augustus
Wanneer je ijs eet, is ook meegenomen. Uit het onderzoek bleek dat de helft van de ondervraagden (50,3%) het liefst het hele jaar door ijs eet, bestellen de meeste Nederlanders toch het vaakst een ijsje in de warme zomer maanden. Zo heeft Deliveroo zelfs een favoriete dag kunnen aanwijzen, uit de besteldata bleek namelijk dat gemiddeld genomen het meeste ijs wordt besteld op 14 augustus.
Eindhoven
Van alle Nederlandse steden is er één stad die met stip op nummer een staat als het gaat om grootste ijsliefhebbers en dat is Eindhoven. Eindhovenaren bestellen het meeste ijs van iedereen, gevolgd door Amsterdammers. Daarnaast bleek dat inwoners uit Breda ook een ijsje niet kunnen weerstaan, waardoor zij op de derde plaats komen te staan van steden met de meeste ijsbestellingen per inwoner.
Bron: Deliveroo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Zoetwaren groeit in omzet, maar de consumptie daalt
Zoetwaren – De Nederlandse markt voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten laat in de afgelopen vijf jaar een omzetgroei zien van bijna 19%. Tegelijkertijd is de consumptie per persoon gedaald met 3,4%. Dat blijkt uit de derde editie van het branchecijferboekje van branchevereniging VBZ, dat deze week is verschenen.
Lees berichtStukjes in reep Verkade worden driehoekjes
Introductie – Verkade vernieuwt het chocoladeassortiment en introduceert een moderne breekvorm die volgens de producent zorgt voor een betere smaakbeleving.
Lees berichtPaasviering populairder dan ooit sinds 2021
Zoetwaren - Dit weekend viert bijna 70% van de Nederlanders Pasen – het hoogste aantal sinds 2021. Chocoladepaaseitjes blijven dé paastraditie: meer dan driekwart van de paasvierders haalt ze in huis. En bijna een derde verstopt ze ook echt, vooral voor (en met) kinderen. Dat laat de zoetwarenbrancheorganisatie VBZ weten.
Lees berichtNestlé betreedt nieuw segment met KitKat Tablets
Introductie – Nestlé introduceert KitKat Tablets in Europa. Voor het Zwitserse bedrijf is dat met het merk KitKat een nieuw segment. Nestlé wil met de introductie inspelen op de groeiende vraag van consumenten naar luxe chocolade om te delen.
Lees berichtUnilever brengt de ijsdivisie naar de beurs
IJs - Unilevers ijsdivisie gaat naar de beurs, zo maakt het bedrijf vandaag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Unilever boekte vorig jaar een omzet van € 60,8 miljard, een stijging van 2% ten opzichte van 2023. De ijsdivisie - een naam voor het nieuwe bedrijf is er nog niet - omvat merken als Ben & Jerry’s, Magnum en Ola, en wordt een...
Lees berichtSchiphol versterkt samenwerking met Lagardère Travel Retail
Luchthaven - Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar succesvolle samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie van meer dan twintig duty-free winkels achter de securitycontrole. Deze samenwerking vindt plaats in een joint venture waarin Lagardère Travel Retail 70% van de aandelen heeft en Schiphol 30%.
Lees bericht