Sligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen


Kaasafdeling van de Sligro-vestiging in Luik

Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.

Sligro noemt de omzettoename in het eerste kwartaal licht positief. De stijging was wel volledig autonoom. In Nederland nam de omzet in lijn met de markt toe met 3,8% toe. Sligro toont zich tevreden over de aanwas van nieuwe klanten en over de afname van klanten. De groothandel uit Veghel ziet echter ook dat de consument nog enigszins terughoudend is met de bestedingen, waardoor de horecabedrijven individueel minder volume inkopen.

België

In België nam de omzet met 3,2% af. Sligro schrijft daarover: ‘Het uitloopeffect van klanten die we vorig jaar verloren in de bezorging in Antwerpen heeft zoals verwacht ook nog impact op de omzetontwikkeling in de eerste kwartalen van 2024’. Wel ziet Sligro groei in nieuwe klanten. Ook een aantal klanten dat de groothandel is verloren de afgelopen tijd keert weer terug. In de zelfbedieningsvestigingen van Sligro-M nam de omzet toe tot €37 miljoen, in vergelijking met €31 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De impact van inflatie op onze omzet vlakte af in het eerste kwartaal en ligt rond de 3%.

Tabak

Omdat veel retailers in de aanloop naar 1 juli dit jaar vroegtijdig stoppen met de verkoop van tabak, ziet de groothandel een volumestijging naar de verkooplocaties van enkele klanten. Daardoor nam het aandeel tabak in het eerste kwartaal toe tot 9,2% van de omzet. De groothandel stopt zelf met de verkoop van tabak per 1 juli 2024, met uitzondering van de contracten met een looptijd tot eind 2024. Vanaf 2025 houdt de groothandel helemaal op met de verkoop van tabak.

Sligro publiceert de halfjaarcijfers op 18 juli.

Bron: Sligro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Uitdagende tijden blijven Sligro parten spelen

Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.

Lees bericht

Giftclub opent 8 nieuwe winkels in half jaar tijd

Formulenieuws - De Giftclub opende eind juni en begin juli drie nieuwe franchise Giftclub winkels in IJsselstein, Kloosterzande en Hengelo. Eerder dit jaar opende al vijf andere Giftclubs hun deuren. Zeven locaties worden gerund door supermarktondernemers, die per 1 juli in hun supermarkt moesten stoppen met de verkoop van tabak.

Lees bericht

Feyenoord en Sligro verlengen samenwerking met 5 jaar

Samenwerking - Feyenoord Rotterdam N.V. en Sligro hebben het partnership met vijf jaar verlengd. De horecagroothandel is daarmee tot 1 juli 2029 als Official Food Partner aan de club verbonden. Ook blijft Sligro food- en non-foodproducten leveren aan De Kuip. Dat meldt Sligro Food Group.

Lees bericht



Foodservice groothandels verenigen zich in FSN

Groothandels – Zes groothandels in de foodservicesector hebben zich verenigd in een nieuwe branchevereniging genaamd Foodservice Nederland (FSN). FSN is aangesloten bij Ondernemend Nederland (ONL) en wordt voorgezeten door de oud-politicus Erik Ziengs. De bedrijven willen de foodservicesector een duidelijke stem richting politiek Den Haag geven.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid