Supermarkten stoppen met desinfecteren van elk winkelwagentje
Coronamaatregelen – Supermarktketen Albert Heijn is gestopt met het desinfecteren van de winkelwagentjes na elk gebruik. Bij sommige locaties moeten klanten het voortaan zelf doen en bij andere locaties wordt gemeld dat dit nog maar vier keer per dag gebeurt. De nieuwe hygiënerichtlijn vanuit het hoofdkantoor zou al sinds gisteren zijn ingegaan. Ook andere supermarktketen versoepelen de hygiëne richtlijnen en desinfecteren niet meer na elk gebruik van winkelwagen, of mandje. Klanten spreken er schande van.
Het desinfecteren van winkelwagentjes is ingesteld om verspreiding van het coronavirus verder in te dammen. Nu de maatregelen door het Kabinet worden versoepeld, vindt Albert Heijn en enkele andere supermarktketens waaronder Lidl, het blijkbaar niet meer noodzakelijk de winkelwagentjes na elke gebruik te ontsmetten. Klanten spreken daar schande van en vinden het vies. Bovendien snappen ze niet waarom het niet meer gebeurt, omdat zij de overtuiging hadden dat het verplicht was door overheidsmaatregelen. Het CBL, de belangenorganisatie van alle supermarkten, had al eerdere laten weten dat het schoonhouden van alle winkelwagen en winkelmandjes door de supermarkten naar eigen inzicht rondom de verspreiding van het virus werd gedaan.
Taak van de supermarkt
De klant wordt wel in gelegenheid gesteld de winkelwagentjes zelf te desinfecteren. Een tafeltje met doekjes en ontsmettingsmiddel staan daarvoor klaar. Maar de meeste klanten vinden het schoonhouden van de winkelwagentjes een taak van de supermarktketen. Zij moeten zich immers ontfermen over de veiligheid van hun klanten, zo geven zij aan. Ook omdat nu veel klanten onvoorbereid bij de gebruikte winkelwagentjes staan zonder handschoenen. Bij de betrokken organisaties was niemand meer bereikbaar om de wijziging van de hygienerichtlijnen te motiveren..
Ook geen wagentje meer per klant
Nu er geen medewerkers meer bij de winkelwagentjes staan wordt er ook niet meer op gelet dat alle klanten met een winkelwagentje de supermarkt in gaan. Terwijl het CBL hierover als protocolmaatregel schrijft: "Het gebruik van een winkelwagen wordt verplicht in supermarkten, ook als een klant slechts één product nodig heeft". Door het toezicht los te laten is het niet meer mogelijk om het aantal bezoekers in de supermarkt te bepalen. Klanten begrijpen niet waar deze wijzigingen in een keer vandaan komen, maar zijn niet gelukkig met de nieuwe situatie. Sommige klanten bij de supermarkten, die geconfronteerd werden met de nieuwe richtlijnen, overwegen voortaan naar andere supermarkten te gaan, die de hygiëneregels bij de winkelwagentjes nog wel hanteren. Klanten reageerden met opmerkingen als ‘de klant moet het bij AH blijkbaar maar uitzoeken’, tot ‘wat er tussen de schoonmaakbeurten gebeurt, is blijkbaar niet meer interessant voor supermarkten’. Ook het feit dat er wel voor tientallen euro's gekocht mag worden, maar dat het schoonmaken van een winkelwagen in coronatijd te veel moeite is, was een veel gehoorde klacht bij twee AH-locaties. Een klant was zelfs zo furieus over het informatiebordje dat zij wegliep en uitriep: “Stelletje imbecielen!”
Onrechtvaardig
De horeca ergert zich al langer aan de situatie binnen supermarkten. De locaties kennen geen beperkingen qua bezoekersaantallen zoals de horeca en in de winkels lopen mensen dwars door elkaar, ondanks de hesjes en de informatieborden met ‘houd anderhalvemeterafstand’. Vooral het feit dat de horeca zich wel aan allerlei protocollen moet houden, waaraan de supermarkten zich steeds minder hoeven te houden steekt veel ondernemers.
Ook econoom Bas Jacobs sprak zich daarover recent nog uit in een online discussie voor de foodservicesector. Volgens deze econoom zijn de verschillen in opgelegde maatregelen tussen de supermarkten en de horeca zelfs onrechtvaardig groot.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bert Roetert benoemd tot erelid van het CBL
Erelid - Bert Roetert is benoemd tot erelid van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). De onderscheiding werd toegekend tijdens de Algemene Ledenvergadering van het CBL op 18 juni. Daarmee eert de brancheorganisatie Roetert voor zijn vijftienjarige inzet als voorzitter en zijn bijdrage aan de Nederlandse levensmiddelenhandel.
Lees berichtFoodsector groeit, maar sentiment bedrijven verslechtert
Analyse - De Nederlandse foodsector is in 2025 opnieuw gegroeid, maar achter de positieve omzetcijfers gaat een zorgwekkende ontwikkeling schuil, want het sentiment van bedrijven verslechtert. Het FSIN dat de cijfers verzamelt spreekt zelfs van een verslechtering naar crisisniveau. De vijfhonderd grootste foodbedrijven van Nederland boekten gezamenlijk een omzet van ruim 66,9 miljard euro, een stijging van 3,3 procent ten opzichte van een...
Lees berichtLidl en Tomorrowland België en Frankrijk sluiten partnerschap
Samenwerking - Lidl en Tomorrowland zijn een meerjarige samenwerking aangegaan. De supermarktketen wordt de komende vijf jaar partner van zowel Tomorrowland Summer in België als Tomorrowland Winter in Frankrijk. Met het partnerschap willen beide organisaties festivalbezoekers verbinden via muziek, cultuur, beleving en gezonde voeding.
Lees berichtErik-Jan Mares per september nieuwe voorzitter CBL
Benoeming - Erik-Jan Mares wordt per 1 september 2026 de nieuwe voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). De algemene ledenvergadering van de brancheorganisatie heeft hem benoemd als opvolger van Bert Roetert, die de functie de afgelopen vijftien jaar vervulde.
Lees bericht‘Lidl voorziet scholieren van gezonde energie’
Scholen - Tijdens de landelijke finale van TeamNL Moves op sportcentrum Papendal heeft Lidl duizenden middelbare scholieren voorzien van gezonde snacks en dranken.
Lees berichtSupermarkten verlaten VNO-NCW vanwege hogere contributie
Actie - Meerdere grote bedrijven uit de detailhandel stappen uit ondernemersorganisatie VNO-NCW vanwege een forse verhoging van de contributie. Dat hebben betrokken organisaties bevestigd na berichtgeving van De Telegraaf. Onder de vertrekkers bevindt zich ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de branchevereniging waarbij onder meer Sligro is aangesloten.
Lees bericht

