Supermarkten stoppen met desinfecteren van elk winkelwagentje
Coronamaatregelen – Supermarktketen Albert Heijn is gestopt met het desinfecteren van de winkelwagentjes na elk gebruik. Bij sommige locaties moeten klanten het voortaan zelf doen en bij andere locaties wordt gemeld dat dit nog maar vier keer per dag gebeurt. De nieuwe hygiënerichtlijn vanuit het hoofdkantoor zou al sinds gisteren zijn ingegaan. Ook andere supermarktketen versoepelen de hygiëne richtlijnen en desinfecteren niet meer na elk gebruik van winkelwagen, of mandje. Klanten spreken er schande van.
Het desinfecteren van winkelwagentjes is ingesteld om verspreiding van het coronavirus verder in te dammen. Nu de maatregelen door het Kabinet worden versoepeld, vindt Albert Heijn en enkele andere supermarktketens waaronder Lidl, het blijkbaar niet meer noodzakelijk de winkelwagentjes na elke gebruik te ontsmetten. Klanten spreken daar schande van en vinden het vies. Bovendien snappen ze niet waarom het niet meer gebeurt, omdat zij de overtuiging hadden dat het verplicht was door overheidsmaatregelen. Het CBL, de belangenorganisatie van alle supermarkten, had al eerdere laten weten dat het schoonhouden van alle winkelwagen en winkelmandjes door de supermarkten naar eigen inzicht rondom de verspreiding van het virus werd gedaan.
Taak van de supermarkt
De klant wordt wel in gelegenheid gesteld de winkelwagentjes zelf te desinfecteren. Een tafeltje met doekjes en ontsmettingsmiddel staan daarvoor klaar. Maar de meeste klanten vinden het schoonhouden van de winkelwagentjes een taak van de supermarktketen. Zij moeten zich immers ontfermen over de veiligheid van hun klanten, zo geven zij aan. Ook omdat nu veel klanten onvoorbereid bij de gebruikte winkelwagentjes staan zonder handschoenen. Bij de betrokken organisaties was niemand meer bereikbaar om de wijziging van de hygienerichtlijnen te motiveren..
Ook geen wagentje meer per klant
Nu er geen medewerkers meer bij de winkelwagentjes staan wordt er ook niet meer op gelet dat alle klanten met een winkelwagentje de supermarkt in gaan. Terwijl het CBL hierover als protocolmaatregel schrijft: "Het gebruik van een winkelwagen wordt verplicht in supermarkten, ook als een klant slechts één product nodig heeft". Door het toezicht los te laten is het niet meer mogelijk om het aantal bezoekers in de supermarkt te bepalen. Klanten begrijpen niet waar deze wijzigingen in een keer vandaan komen, maar zijn niet gelukkig met de nieuwe situatie. Sommige klanten bij de supermarkten, die geconfronteerd werden met de nieuwe richtlijnen, overwegen voortaan naar andere supermarkten te gaan, die de hygiëneregels bij de winkelwagentjes nog wel hanteren. Klanten reageerden met opmerkingen als ‘de klant moet het bij AH blijkbaar maar uitzoeken’, tot ‘wat er tussen de schoonmaakbeurten gebeurt, is blijkbaar niet meer interessant voor supermarkten’. Ook het feit dat er wel voor tientallen euro's gekocht mag worden, maar dat het schoonmaken van een winkelwagen in coronatijd te veel moeite is, was een veel gehoorde klacht bij twee AH-locaties. Een klant was zelfs zo furieus over het informatiebordje dat zij wegliep en uitriep: “Stelletje imbecielen!”
Onrechtvaardig
De horeca ergert zich al langer aan de situatie binnen supermarkten. De locaties kennen geen beperkingen qua bezoekersaantallen zoals de horeca en in de winkels lopen mensen dwars door elkaar, ondanks de hesjes en de informatieborden met ‘houd anderhalvemeterafstand’. Vooral het feit dat de horeca zich wel aan allerlei protocollen moet houden, waaraan de supermarkten zich steeds minder hoeven te houden steekt veel ondernemers.
Ook econoom Bas Jacobs sprak zich daarover recent nog uit in een online discussie voor de foodservicesector. Volgens deze econoom zijn de verschillen in opgelegde maatregelen tussen de supermarkten en de horeca zelfs onrechtvaardig groot.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien
Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de serviciebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok, directeur merchandising & formats van AH ruiterlijk toe bij de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees bericht‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’
Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtAbsolut Vodka & Sprite introduceren Ready-To-Drink cocktail
Introductie – Coca-Cola in Nederland introduceert Absolut Vodka & Sprite in Nederland. De gemixte cocktail is verkrijgbaar als 250ml ‘Ready-To-Drink' (RTD). Hiermee brengen Coca-Cola en Pernod Ricard twee iconische merken samen die wereldwijd een bekendheid hebben opgebouwd.
Lees berichtAH en Holland Food Service gaan samenwerken in de zorg
Samenwerking - Albert Heijn Zakelijk en Holland Food Service hebben elkaar gevonden in het bedienen van de zorg op het gebied van eten en drinken. Door elkaars capaciteiten te versterken willen zij een nieuwe standaard creëren in de zorg.
Lees berichtWouter Kolk vertrekt bij Ahold Delhaize
Persoonlijk - Wouter Kolk vertrekt aan het eind van dit jaar bij Ahold Delhaize. Kolk is als directeur voor Europa en Indonesië onder meer verantwoordelijk voor Albert Heijn.
Lees bericht