Unilever haalt mijlpaal van 1 miljoen geredde producten


Naast Too Good To Go, Foodello en Voedselbank wil Unilever ook de consument bewust maken wanneer een product nog wel gegeten kan worden, daarom een sticker op de producten met ruik, kijk en proef

Voedselverspilling  – De samenwerking tussen Unilever en Too Good To Go tegen voedselverspilling heeft in twee jaar tijd 1 miljoen producten gered. Deze mijlpaal werd bereikt met het aanbieden van magic boxen, een verrassingspakket met producten die tegen de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) zitten, die via de Too Good To Go-app worden aangeboden. Eind 2022 introduceerden beide partijen ook de mogelijkheid om een pakket met producten van onder andere Unox, Knorr, Calvé en Conimex thuis te laten bezorgen

De samenwerking tussen Unilever en Too Good To Go startte in 2020 met een pilot in Rotterdam waarbij 1.000 magic boxen werden aangeboden. Vervolgens is deze pilot opgeschaald en werden er in totaal meer dan 400.000 producten gered. Geertje Zeegers, Country Manager Too Good To Go Nederland: ‘Inmiddels hebben meer producenten zich aangesloten, waardoor er gevarieerde magic boxen aangeboden kunnen worden zoals een BBQ pakket en een Wereldkeuken pakket”.

Buitenland

Too Good To Go is nu samen met Unilever aan het kijken of in andere landen een thuisbezorgingservice eveneens is op te zetten. Zeegers: “In Nederland hebben we het in ieder geval laten zien dat het werkt.”

Naar nul

Volgens Unilever heeft het bedrijf in eigen land geen producten onnodig verspild. Het bedrijf wil de voedselverspilling uiteindelijk ook naar nu brengen en gaat nu kijken – door de keten heen – hoe dit doel is te bereiken. Een betere planning is daarbij in ieder geval essentieel. Data vormt daarvoor de basis, maar voor seizoensgebonden producten blijft dat lastig, zo laat het bedrijf in een toelichting weten. ‘Bij erwtensoep en BBQ-sauzen, blijft het lastig. Daar kan een warme winter of koele zomer ervoor zorgen dat er minder erwtensoep of BBQ-sauzen worden geconsumeerd dan verwacht en er dus producten overblijven’, aldus Unilever.

Foodello

Unilever werkt naast Too Good To Go ook samen met Foodello om producten die dicht bij de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) zitten voor een lagere aankoopprijs aan te bieden. Foodello is een E-commerce platform dat zich focust op producten die niet in de winkelschappen belanden vanwege de houdbaarheidsdatum of een veranderende verpakking. Ook werkt Unilever al jarenlang samen met de Voedselbank. Jaarlijks doneert Unilever ruim 1 miljoen producten.

Bron: Unilever/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Too Good To Go redt in vijf jaar 18 miljoen maaltijden in Nederland

Voedselverspilling  – Too Good To Go is deze maand vijf jaar actief in Nederland. In die periode heeft het in ons land 18 miljoen maaltijden gered van voedselverspilling. In 2022 waren dat er alleen al 6,4 miljoen. Een toename van 21,8% ten opzichte van 2021. Een bewijs dat het gebruik van de app nog steeds groeit. Ook in het buitenland.

Lees bericht


Instock wil meer voedsel redden en gaat verhuizen

Voedselverspilling -  Instock heeft inmiddels meer dan 2 miljoen kg aan eten gered van verspilling. Dit jaar verwacht Instock meer dan een miljoen kilo te redden. Om de grotere hoeveelheden met eten te kunnen ontvangen verhuist Instock in april met hun Food Rescue Center naar Diemen naar een grotere locatie.

Lees bericht

PLUS supermarkten starten met verkoop brood van gisteren

Supermarkt - PLUS zet een volgende stap in de strijd tegen voedselverspilling en start met de verkoop van brood van gisteren. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent. Brood van gisteren, is duidelijkherkenbaar door stickers en speciale borden en de volgende dag tot 11.00 uur te koop.

Lees bericht







© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid