Unilever haalt mijlpaal van 1 miljoen geredde producten
![](/images/made/uploads/Hellmanns_mayonaise_met_kijk_ruik_proef_label_(Small)_720_480_90.jpg)
Voedselverspilling – De samenwerking tussen Unilever en Too Good To Go tegen voedselverspilling heeft in twee jaar tijd 1 miljoen producten gered. Deze mijlpaal werd bereikt met het aanbieden van magic boxen, een verrassingspakket met producten die tegen de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) zitten, die via de Too Good To Go-app worden aangeboden. Eind 2022 introduceerden beide partijen ook de mogelijkheid om een pakket met producten van onder andere Unox, Knorr, Calvé en Conimex thuis te laten bezorgen
De samenwerking tussen Unilever en Too Good To Go startte in 2020 met een pilot in Rotterdam waarbij 1.000 magic boxen werden aangeboden. Vervolgens is deze pilot opgeschaald en werden er in totaal meer dan 400.000 producten gered. Geertje Zeegers, Country Manager Too Good To Go Nederland: ‘Inmiddels hebben meer producenten zich aangesloten, waardoor er gevarieerde magic boxen aangeboden kunnen worden zoals een BBQ pakket en een Wereldkeuken pakket”.
Buitenland
Too Good To Go is nu samen met Unilever aan het kijken of in andere landen een thuisbezorgingservice eveneens is op te zetten. Zeegers: “In Nederland hebben we het in ieder geval laten zien dat het werkt.”
Naar nul
Volgens Unilever heeft het bedrijf in eigen land geen producten onnodig verspild. Het bedrijf wil de voedselverspilling uiteindelijk ook naar nu brengen en gaat nu kijken – door de keten heen – hoe dit doel is te bereiken. Een betere planning is daarbij in ieder geval essentieel. Data vormt daarvoor de basis, maar voor seizoensgebonden producten blijft dat lastig, zo laat het bedrijf in een toelichting weten. ‘Bij erwtensoep en BBQ-sauzen, blijft het lastig. Daar kan een warme winter of koele zomer ervoor zorgen dat er minder erwtensoep of BBQ-sauzen worden geconsumeerd dan verwacht en er dus producten overblijven’, aldus Unilever.
Foodello
Unilever werkt naast Too Good To Go ook samen met Foodello om producten die dicht bij de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) zitten voor een lagere aankoopprijs aan te bieden. Foodello is een E-commerce platform dat zich focust op producten die niet in de winkelschappen belanden vanwege de houdbaarheidsdatum of een veranderende verpakking. Ook werkt Unilever al jarenlang samen met de Voedselbank. Jaarlijks doneert Unilever ruim 1 miljoen producten.
Bron: Unilever/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Rotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven
Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.
Lees berichtJasper Spaargaren nieuwe CMO bij The Flower Farm
Benoeming - Jasper Spaargaren is benoemd tot CMO van het merk The Flower Farm. Spaargaren is afkomstig van onder andere Unilever en Vrumona, maar werkte hiervoor als horecaondernemer bij het vernieuwende restaurantconcept The Shift in Den Bosch.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees berichtUnilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo starten ‘Het Wortel Collectief’
Samenwerking – Omdat je samen in regeneratieve landbouw meer kunt bereiken dan alleen zijn Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo ‘Het Wortel Collectief’ gestart. De naam verwijst naar het eerste product dat in het kader van het gezamenlijk regeneratieve project wordt ingezet, de wortel.
Lees berichtMark Hanemaaijer verruilt Unilever voor Europastry
Persoonlijk - Mark Hanemaaijer verruilt Unilever na 12 jaar om aan de slag te gaan bij Europastry als directeur Sales & Marketing Central Europe. Hanemaaijer werkte de afgelopen vijf jaar als directeur Out-of-Home. Daarvoor werkte Hanemaaijer voor de retail binnen Unilever, zo was hij onder meer verantwoordelijk voor de introductie van het Unilever-assortiment bij Aldi en Lidl.
Lees berichtUnilever en ID&T gaan samenwerken op 30 evenementen
Samenwerking - Unilever en eventorganisator ID&T Group gaan de komende drie jaar samenwerken op meer dan 30 evenementen binnen het portfolio van ID&T. Op verschillende festivals, waaronder Mysteryland, Defqon.1 Weekend Festival en alle shows van Awakenings, zullen verschillende Unilever-merken, zoals Lipton Ice Tea, te zien zijn.
Lees bericht