Vrumona wisselt producten met krappe THT-datum gratis om
_1080_1079_90.jpg)
Interview - De huidige coronacrisis treft de horecasector enorm. Vrumona wil daar waar mogelijk ondernemers steunen. “Ook voor ons is dit een uitdagende periode, maar zeker nu staat onze kernwaarde ‘samenwerken’ centraal, dus waar mogelijk ondersteunen wij de horeca, onze handelspartners en klanten”. Het frisdrankenbedrijf doet dat in samenwerking met KHN in Help de Horeca, met het branchebrede initiatief ‘samenuitsamenthuis’ en een nieuw retourbeleid.
“Vooral nú moet je laten zien dat je er voor elkaar bent”, zegt Out-of-Home directeur Ferry Poppegaai van Vrumona. Het gesprek met Poppegaai is telefonisch, want ontmoetingen in deze tijd van ‘afstand houden’ beperk je tot de hoogst noodzakelijke. Toch is dicht bij elkaar staan nu belangrijker dan ooit. Veel partijen binnen de horecawereld zijn daar volop mee bezig; kleinschalig, maar ook in georganiseerd verband. Vrumona doet aan alle grootschalige initiatieven mee. Samen met andere partijen. “Want dat is wellicht kenmerkend aan nu: er wordt zij aan zij gewerkt om horecabedrijven te helpen en te redden”, zegt Poppegaai. “Concurrentie bestaat even niet. We werken allemaal samen. Ook naar draagkracht. Groot kan nu eenmaal wat meer doen dan klein, maar er is een enorme saamhorigheid in de sector.”
Retourbeleid
Naast de branchebrede initiatieven als Help de Horeca en samenuitsamenthuis is Vrumona ook gestart met een nieuw retourbeleid. “We voelden dat we nog meer moesten doen. Uiteindelijk zijn we gekomen met een ook voor ons financieel impactvol initiatief, maar als partner doen we wat binnen ons bereik ligt.” Er is een fors budget gealloceerd ter ondersteuning van handelspartners en klanten die nu verplicht gesloten zijn, om hun Vrumona producten die over de houdbaarheid gaan of er tegenaan zitten te vernieuwen. “Op dit moment zijn we de voorraden aan het inventariseren waarvoor dit geldt. Zodra dit inzichtelijk is zullen we dit budget evenredig verdelen over alle handelspartners en klanten, zodat iedereen in gelijke mate wordt ondersteund. Uiteraard heeft dit budget wel een plafond, maar we hebben dit wel opgesteld met het uitgangspunt om iedereen volledig te kunnen compenseren. Met dit initiatief geeft Vrumona een steun in de rug van de bedrijven, want als de producten allemaal opnieuw moeten worden aangekocht, gaat dat opnieuw ten koste van hun liquiditeit.”
Oplossing op maat
Vrumona heeft verschillende type partners. Zo is het retourbeleid specifiek voor lokale horecaklanten en groothandels. Maar daarnaast werkt Vrumona ook samen met diverse grote nationale klanten, grote events en ketens. Hier is het veelal niet mogelijk om met één oplossing te komen. Per partner bekijken we wat ter ondersteuning de beste oplossing is en tevens mogelijk. Dat kan gaan om ondersteunen middels extra activatie voor partners die nog wel open zijn, maar soms ook het toch retournemen van producten die de tht overschrijden. Met het hele horeca team zijn we continu bezig met het vinden van de juiste oplossing.
De initiatieven ‘Help de Horeca’ en ‘samenuitsamenthuis’ slaan beide goed aan. Help de Horeca heeft met 20.000 vouchers inmiddels de 1 miljoen euro gepasseerd. Poppegaai: “Geweldig, want daarmee zijn veel horecaondernemers direct geholpen. Zij krijgen direct geld en de vouchers zorgen er voor dat na het verlichten van de maatregelen voor de horeca er weer bezoek komt. Ook ‘samenuitsamenthuis’ is van belang om de horecabedrijven te helpen. Want niet alles is dicht. Er zijn genoeg locaties waar afhalen en bezorgen mogelijk is. Ook die bedrijven verdienen ondersteuning.”
Geen concurrentie
Wat Poppegaai van alle initiatieven belangrijk vindt is dat zij branchebreed zijn. “Concurrentie is even niet belangrijk. Het gaat er om dat je nu zij-aan-zij ondersteunt. En dat zie je ook gebeuren. Het retourbeleid willen we daarom zeker niet exclusief claimen. Hoe meer bedrijven het ondersteunen en oppakken des te liever het ons is. Je moet nu laten zien dat je er voor elkaar bent.” Ook binnen Vrumona zien ze dat de eet- en drinkgelegenheden die in het verleden veel in hun klantenkring hebben geïnvesteerd, nu beloond worden. “Prachtig om te zien dat veel locaties met een loyale klantenkring de zaken met bezorgen en afhalen draaiende weten te houden. Je ziet overigens ook sommige ondernemingen weer met bezorging stoppen, want het blijkt toch een andere tak van sport. Ook handigheid met internet en social media spelen een rol in het succes hiervan. Sommige ondernemers weten hun klanten ook nu nog steeds op zeer effectieve en slimme wijze te vinden, maar dan via de digitale route.
Aangeklede lunch
Tot slot benadrukt Poppegaai dat we samen deze situatie aan kunnen. Met de hele branche. Doe wat binnen je bereik ligt om te ondersteunen, klein en groot. Zo werden wij via een handelspartner op een ludieke manier uitgedaagd om collega’s te voorzien van een lunch, om zo ook de lokale horeca te ondersteunen. Een leuke manier om zowel je collega’s in deze uitdagende periode een hart onder de riem te steken, maar wederom ook de horeca te ondersteunen. Dit hebben we dan ook gedaan, voor al onze collegae uit onze frisdrank fabriek, die dagelijks keihard werken om alle frisdranken naar de retailers te krijgen en naar de horeca zodra deze weer opent. Er zijn kortom zoveel manieren om de foodservicesector te helpen. Juist nu.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Vrumona en SnowWorld verlengen samenwerking
Samenwerking – Frisdrank leverancier Vrumona en leisurepark SnowWorld hebben hun samenwerking verlengd. Beide bedrijven werken al geruime jaren samen.
Lees berichtSamenwerking KHN en Horeca Vakbeurs Hardenberg
Vakbeurzen - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) regio Overijssel en Horeca Vakbeurs gaan de komende editie samenwerken. De samenwerking richt zich niet alleen op het hebben van een eigen beursstand op de horecabeurs, maar KHN is ook medeorganisator van de Regionale Biertapwedstrijd Overijssel 2025.
Lees berichtKHN bereikt akkoord over nieuwe Horeca-cao
Personeel - KHN is samen met FNV Horeca een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. Er lag al een overeenkomst tussen beide partijen, maar maandag werd bekend dat de achterban van FNV Horeca ook akkoord is.
Lees bericht‘Meer mensen dan ooit werkzaam in de horeca’
Analyse - Nieuwe cijfers uit de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector laten zien dat het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca een recordhoogte heeft bereikt. Het totaal aantal dienstverbanden komt in 2023 uit op 517.000.
Lees berichtOnderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
Horeca -Vakbonden FNV Horecabond en CNV en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe Horeca-cao vanaf 1 januari 2025. Partijen hebben dat vrijdag bekendgemaakt.
Lees berichtMeterslange ‘kassabon’ als stunt tegen de btw-verhoging
Actie – Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies heeft tijdens Prinsjesdag actie gevoerd tegen de btw-verhoging op aantal diensten en producten. Op een tweetal locaties werd als stunt een meterslange ‘kassabon’ uitgerold, zodat mensen zich bewust worden wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.
Lees bericht