Vrumona wisselt producten met krappe THT-datum gratis om


Ferry Poppegaai van Vrumona: “Vrumona wil een voorloper zijn en de categorie gezonder maken. Extran past daarin"

Interview - De huidige coronacrisis treft de horecasector enorm. Vrumona wil daar waar mogelijk ondernemers steunen. “Ook voor ons is dit een uitdagende periode, maar zeker nu staat onze kernwaarde ‘samenwerken’ centraal, dus waar mogelijk ondersteunen wij de horeca, onze handelspartners en klanten”. Het frisdrankenbedrijf doet dat in samenwerking met KHN in Help de Horeca, met het branchebrede initiatief ‘samenuitsamenthuis’ en een nieuw retourbeleid.

“Vooral nú moet je laten zien dat je er voor elkaar bent”, zegt Out-of-Home directeur Ferry Poppegaai van Vrumona. Het gesprek met Poppegaai is telefonisch, want ontmoetingen in deze tijd van ‘afstand houden’ beperk je tot de hoogst noodzakelijke. Toch is dicht bij elkaar staan nu belangrijker dan ooit. Veel partijen binnen de horecawereld zijn daar volop mee bezig; kleinschalig, maar ook in georganiseerd verband. Vrumona doet aan alle grootschalige initiatieven mee. Samen met andere partijen. “Want dat is wellicht kenmerkend aan nu: er wordt zij aan zij gewerkt om horecabedrijven te helpen en te redden”, zegt Poppegaai. “Concurrentie bestaat even niet. We werken allemaal samen. Ook naar draagkracht. Groot kan nu eenmaal wat meer doen dan klein, maar er is een enorme saamhorigheid in de sector.”

Retourbeleid

Naast de branchebrede initiatieven als Help de Horeca en samenuitsamenthuis is Vrumona ook gestart met een nieuw retourbeleid. “We voelden dat we nog meer moesten doen. Uiteindelijk zijn we gekomen met een ook voor ons financieel impactvol initiatief, maar als partner doen we wat binnen ons bereik ligt.” Er is een fors budget gealloceerd ter ondersteuning van handelspartners en klanten die nu verplicht gesloten zijn, om hun Vrumona producten die over de houdbaarheid gaan of er tegenaan zitten te vernieuwen. “Op dit moment zijn we de voorraden aan het inventariseren waarvoor dit geldt. Zodra dit inzichtelijk is zullen we dit budget evenredig verdelen over alle handelspartners en klanten, zodat iedereen in gelijke mate wordt ondersteund. Uiteraard heeft dit budget wel een plafond, maar we hebben dit wel opgesteld met het uitgangspunt om iedereen volledig te kunnen compenseren. Met dit initiatief geeft Vrumona een steun in de rug van de bedrijven, want als de producten allemaal opnieuw moeten worden aangekocht, gaat dat opnieuw ten koste van hun liquiditeit.”

Oplossing op maat

Vrumona heeft verschillende type partners. Zo is het retourbeleid specifiek voor lokale horecaklanten en groothandels.  Maar daarnaast werkt Vrumona ook samen met diverse grote nationale klanten, grote events en ketens. Hier is het veelal niet mogelijk om met één oplossing te komen. Per partner bekijken we wat ter ondersteuning de beste oplossing is en tevens mogelijk. Dat kan gaan om ondersteunen middels extra activatie voor partners die nog wel open zijn, maar soms ook het toch retournemen van producten die de tht overschrijden. Met het hele horeca team zijn we continu bezig met het vinden van de juiste oplossing.

De initiatieven ‘Help de Horeca’ en ‘samenuitsamenthuis’ slaan beide goed aan. Help de Horeca heeft met 20.000 vouchers inmiddels de 1 miljoen euro gepasseerd. Poppegaai: “Geweldig, want daarmee zijn veel horecaondernemers direct geholpen. Zij krijgen direct geld en de vouchers zorgen er voor dat na het verlichten van de maatregelen voor de horeca er weer bezoek komt. Ook ‘samenuitsamenthuis’ is van belang om de horecabedrijven te helpen. Want niet alles is dicht. Er zijn genoeg locaties waar afhalen en bezorgen mogelijk is. Ook die bedrijven verdienen ondersteuning.”

Geen concurrentie

Wat Poppegaai van alle initiatieven belangrijk vindt is dat zij branchebreed zijn. “Concurrentie is even niet belangrijk. Het gaat er om dat je nu zij-aan-zij ondersteunt. En dat zie je ook gebeuren. Het retourbeleid willen we daarom zeker niet exclusief claimen. Hoe meer bedrijven het ondersteunen en oppakken des te liever het ons is. Je moet nu laten zien dat je er voor elkaar bent.” Ook binnen Vrumona zien ze dat de eet- en drinkgelegenheden die in het verleden veel in hun klantenkring hebben geïnvesteerd, nu beloond worden. “Prachtig om te zien dat veel locaties met een loyale klantenkring de zaken met bezorgen en afhalen draaiende weten te houden. Je ziet overigens ook sommige ondernemingen weer met bezorging stoppen, want het blijkt toch een andere tak van sport.  Ook handigheid met internet en social media spelen een rol in het succes hiervan. Sommige ondernemers weten hun klanten ook nu nog steeds op zeer effectieve en slimme wijze te vinden, maar dan via de digitale route.

Aangeklede lunch

Tot slot benadrukt Poppegaai dat we samen deze situatie aan kunnen. Met de hele branche. Doe wat binnen je bereik ligt om te ondersteunen, klein en groot. Zo werden wij via een handelspartner op een ludieke manier uitgedaagd om collega’s te voorzien van een lunch, om zo ook de lokale horeca te ondersteunen. Een leuke manier om zowel je collega’s in deze uitdagende periode een hart onder de riem te steken, maar wederom ook de horeca te ondersteunen. Dit hebben we dan ook gedaan, voor al onze collegae uit onze frisdrank fabriek, die dagelijks keihard werken om alle frisdranken naar de retailers te krijgen en naar de horeca zodra deze weer opent.  Er zijn kortom zoveel manieren om de foodservicesector te helpen. Juist nu.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

#SAMENLUNCHEN campagne steunt cateraars

Catering - Omdat de catering binnen scholen weer opstart en ook kantoren weer medewerkers ontvangen, heeft een aantal bedrijven uit de levensmiddelensector het initiatief genomen tot een gerichte #SAMENLUNCHEN campagne. Met de campagne willen zij de cateringsector een hart onder riem steken en de cateringrestaurants weer vol krijgen.

Lees bericht


Strandpaviljoens mogen van de minister van de winter blijven staan

Strandpaviljoens – De strandexploitanten mogen in principe hun paviljoens laten staan deze winter. Voorwaarde is dat de waterschappen en kustgemeenten instemmen met het akkoord dat Minister Cora van Nieuwenhuizen op het verzoek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de niet-permanente strandbedrijven de mogelijkheid te bieden hun locaties ook deze winter te mogen laten staan.

Lees bericht

‘Nederlanders zijn gezonder fris gaan drinken’

Onderzoek – ‘De Nederlander is gezonder gaan drinken’, dat meldt Taco Juriaanse, directeur van FWS, de koepelorganisatie van fris- en mineraalwaterproducenten, naar aanleiding van het Nationale Frisse Dranken Onderzoek 2021. Drie op de vijf Nederlander let nu, na corona, op de hoeveelheid suikers in frisse dranken.

Lees bericht

Vrumona neemt Butcha kombucha op in portfolio

Frisdranken – Door de toenemende vraag naar bijzondere frisdranken, heeft Vrumona besloten om Butcha kombucha op te nemen in haar portfolio, om zodoende de frisdrank breder toegankelijk te maken. Butcha maakte al onderdeel uit van Sir Joe, de craft soda tak van Vrumona.

Lees bericht


Robbert de Veen maakt ‘s werelds duurste hamburger

Record - Robbert Jan de Veen van cafetaria De Daltons in Voorthuizen is er met zijn ‘The Golden Boy’ in geslaagd het officiële wereldrecord binnen te halen van de duurste hamburger ter wereld. The Golden Boy is een zeer exclusieve burger, gemaakt van Wagyu A5 vlees met onder andere Beluga kaviaar, Engelse cheddar van Wyke Farms en barbecuesaus gemaakt...

Lees bericht

‘Het gaat goed met Pepsi, het merk groeit jaar op jaar’

Interview - Pepsi neemt in Nederland een bijzondere positie in. Eigenaar van het merk is PepsiCo, maar het bedrijf dat Pepsi distribueert is Vrumona. Dat heeft consequenties voor de manier waarop de marketing rondom het merk wordt gedaan. Zo doet PepsiCo alle ‘above-the-line’ communicatie en is Vrumona verantwoordelijk voor de ‘below-the-line’ activatie.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid