‘Aanpak frisdranksector effectiever dan Britse suikertaks’


Suikerreductie – De Nederlandse aanpak om het suikergehalte in frisdranken te reduceren is twee tot drie maal zo effectief dan de Britse suikertaks. Dat zegt de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) naar aanleiding van de recente cijfers over vorig jaar. Nederlandse producenten van frisdrank hebben in 2017 20% calorieën gereduceerd ten opzichte van 2012. Volgens de FWS is dat percentage al twee keer zoveel als oorspronkelijk met het ministerie van VWS is afgesproken en bovendien ook drie jaar eerder. In 2015 heeft de belangenvereniging namelijk in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de afspraak gemaakt om het gemiddelde aantal kcal per 100ml in frisdrank te verlagen met 10% tussen 2012 en 2020. In die periode, maar ook daarvoor al, zijn tientallen light en zero varianten geïntroduceerd, die aan de reductie een bijdrage hebben geleverd. Daarnaast worden resultaten geboekt door herformulering, kleinere verpakkingen het onder de aandacht brengen van light en zero frisdranken. Volgens de fws heeft de sector sinds begin 2017 de doelstelling uit eigen beweging ook nog eens verhoogd naar 15%. Al deze inspanningen werpen steeds duidelijker vruchten af. Raymond Gianotten, directeur FWS: “Uit de monitoring over 2017 is gebleken, dat inmiddels een verlaging is bereikt van 20%. Wij kunnen VWS hiermee laten zien dat de sector doet wat wordt afgesproken. Al ruim voor de einddatum van het akkoord is de doelstelling reeds ruimschoots, zelfs dubbel gehaald.” Volgens Gianotten is dat omgerekend naar hoeveelheden suiker twee tot drie zo veel als in Engeland.  Daar komt bij dat de cijfers over de Britse suikerreductie betrekking hebben op de gehele markt, terwijl de reductie (26.000 ton suiker volgens berekeningen, red.) in Nederland alleen nog de gerealiseerde reductie bij A-merken betreft. De reductie van huismerkfabrikanten (in liters ongeveer 40 procent van de markt) is daarin nog niet meegerekend, omdat deze geen onderdeel zijn van het Nederlandse commitment en hun cijfers niet in de monitoring worden betrokken. De reductie zou daarmee nog hoger uitkomen, omdat ook binnen de huismerken initiatieven zijn genomen om het suikergehalte te reduceren. Bron: fws/@FoodClicks

Suikerreductie – De Nederlandse aanpak om het suikergehalte in frisdranken te reduceren is twee tot drie maal zo effectief dan de Britse suikertaks. Dat zegt de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) naar aanleiding van de recente cijfers over vorig jaar. Nederlandse producenten van frisdrank hebben in 2017 20% calorieën gereduceerd ten opzichte van 2012. Volgens de FWS is dat percentage al twee keer zoveel als oorspronkelijk met het ministerie van VWS is afgesproken en bovendien ook drie jaar eerder. In 2015 heeft de belangenvereniging namelijk in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de afspraak gemaakt om het gemiddelde aantal kcal per 100ml in frisdrank te verlagen met 10% tussen 2012 en 2020. In die periode, maar ook daarvoor al, zijn tientallen light en zero varianten geïntroduceerd, die aan de reductie een bijdrage hebben geleverd. Daarnaast worden resultaten geboekt door herformulering, kleinere verpakkingen het onder de aandacht brengen van light en zero frisdranken. Volgens de fws heeft de sector sinds begin 2017 de doelstelling uit eigen beweging ook nog eens verhoogd naar 15%. Al deze inspanningen werpen steeds duidelijker vruchten af. Raymond Gianotten, directeur FWS: “Uit de monitoring over 2017 is gebleken, dat inmiddels een verlaging is bereikt van 20%. Wij kunnen VWS hiermee laten zien dat de sector doet wat wordt afgesproken. Al ruim voor de einddatum van het akkoord is de doelstelling reeds ruimschoots, zelfs dubbel gehaald.” Volgens Gianotten is dat omgerekend naar hoeveelheden suiker twee tot drie zo veel als in Engeland.  Daar komt bij dat de cijfers over de Britse suikerreductie betrekking hebben op de gehele markt, terwijl de reductie (26.000 ton suiker volgens berekeningen, red.) in Nederland alleen nog de gerealiseerde reductie bij A-merken betreft. De reductie van huismerkfabrikanten (in liters ongeveer 40 procent van de markt) is daarin nog niet meegerekend, omdat deze geen onderdeel zijn van het Nederlandse commitment en hun cijfers niet in de monitoring worden betrokken. De reductie zou daarmee nog hoger uitkomen, omdat ook binnen de huismerken initiatieven zijn genomen om het suikergehalte te reduceren. Bron: fws/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Consument kiest vaker voor mineraalwater en ‘flavoured water’

Marktcijfers - Nederlandse consumenten kiezen steeds vaker voor mineraalwater – al dan niet met een smaakje – als dorstlesser. Vooral de jongere generaties geven aan vaker mineraalwater te drinken dan twee jaar geleden. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is de verkoop van deze categorie waters tussen 2011 en 2019 met 37% is gestegen.

Lees bericht


Consument kiest vaker suikerarme frisdrank

Frisdrank - Consument blijkt suikerarme keuzes in frisdranken vaker te omarmen.  Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten een jaar voorlopen op de afspraken zoals die zijn vastgelegd  in het Nationaal Preventieakkoord.

Lees bericht

Vrumona wisselt producten met krappe THT-datum gratis om

Interview - De huidige coronacrisis treft de horecasector enorm. Vrumona wil daar waar mogelijk ondernemers steunen. “Ook voor ons is dit een uitdagende periode, maar zeker nu staat onze kernwaarde ‘samenwerken’ centraal, dus waar mogelijk ondersteunen wij de horeca, onze handelspartners en klanten”. Het frisdrankenbedrijf doet dat in samenwerking met KHN in Help de Horeca, met het branchebrede initiatief ‘samenuitsamenthuis’...

Lees bericht

Unilever brengt water met extra’s op de markt, B-Better

Introductie – Unilever stapt met het nieuwe merk B-Better in de markt voor water met extra’s. Volgens het concern gaat het om een merk met een missie. Unilever wil met  B-Better de consument bewust maken van de impact van plastic flesjes op het milieu en hen overtuigen van de voordelen van kraanwater.

Lees bericht


Cawston Press verlaagt calorieën met 24%

Frisdrank - Cawston Press heeft sinds dit jaar de toegevoegde suikers verwijderd zonder kunstmatige toevoegingen te gebruiken. Dit levert gemiddeld 24% minder calorieën per drank op. Volgens de leverancier wordt met de frisdrank ingespeeld op de groep horecabezoekers boven de dertig jaar, waar een veranderende smaakbeleving wordt geconstateerd en waar ook sprake is van een groeiende behoefte aan non-alcoholische dranken....

Lees bericht

‘Jongeren drinken te weinig water’

Onderzoek – Dat water drinken belangrijk is, weet iedereen, maar toch gebeurt dat te weinig. Gemiddeld drinken Nederlanders vijf glazen water per dag, terwijl zeven glazen wordt aangeraden. Vooral jongeren drinken te weinig, blijkt uit onderzoek in opdracht van zorgverzekeraar Menzis. Het Voedingscentrum adviseert volwassenen om elke dag 1,5 tot 2 liter te drinken. Uit het gedane onderzoek komt naar voren dat maar 15...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid