‘Aanpak frisdranksector effectiever dan Britse suikertaks’


Suikerreductie – De Nederlandse aanpak om het suikergehalte in frisdranken te reduceren is twee tot drie maal zo effectief dan de Britse suikertaks. Dat zegt de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) naar aanleiding van de recente cijfers over vorig jaar. Nederlandse producenten van frisdrank hebben in 2017 20% calorieën gereduceerd ten opzichte van 2012. Volgens de FWS is dat percentage al twee keer zoveel als oorspronkelijk met het ministerie van VWS is afgesproken en bovendien ook drie jaar eerder. In 2015 heeft de belangenvereniging namelijk in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de afspraak gemaakt om het gemiddelde aantal kcal per 100ml in frisdrank te verlagen met 10% tussen 2012 en 2020. In die periode, maar ook daarvoor al, zijn tientallen light en zero varianten geïntroduceerd, die aan de reductie een bijdrage hebben geleverd. Daarnaast worden resultaten geboekt door herformulering, kleinere verpakkingen het onder de aandacht brengen van light en zero frisdranken. Volgens de fws heeft de sector sinds begin 2017 de doelstelling uit eigen beweging ook nog eens verhoogd naar 15%. Al deze inspanningen werpen steeds duidelijker vruchten af. Raymond Gianotten, directeur FWS: “Uit de monitoring over 2017 is gebleken, dat inmiddels een verlaging is bereikt van 20%. Wij kunnen VWS hiermee laten zien dat de sector doet wat wordt afgesproken. Al ruim voor de einddatum van het akkoord is de doelstelling reeds ruimschoots, zelfs dubbel gehaald.” Volgens Gianotten is dat omgerekend naar hoeveelheden suiker twee tot drie zo veel als in Engeland.  Daar komt bij dat de cijfers over de Britse suikerreductie betrekking hebben op de gehele markt, terwijl de reductie (26.000 ton suiker volgens berekeningen, red.) in Nederland alleen nog de gerealiseerde reductie bij A-merken betreft. De reductie van huismerkfabrikanten (in liters ongeveer 40 procent van de markt) is daarin nog niet meegerekend, omdat deze geen onderdeel zijn van het Nederlandse commitment en hun cijfers niet in de monitoring worden betrokken. De reductie zou daarmee nog hoger uitkomen, omdat ook binnen de huismerken initiatieven zijn genomen om het suikergehalte te reduceren. Bron: fws/@FoodClicks

Suikerreductie – De Nederlandse aanpak om het suikergehalte in frisdranken te reduceren is twee tot drie maal zo effectief dan de Britse suikertaks. Dat zegt de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) naar aanleiding van de recente cijfers over vorig jaar. Nederlandse producenten van frisdrank hebben in 2017 20% calorieën gereduceerd ten opzichte van 2012. Volgens de FWS is dat percentage al twee keer zoveel als oorspronkelijk met het ministerie van VWS is afgesproken en bovendien ook drie jaar eerder. In 2015 heeft de belangenvereniging namelijk in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de afspraak gemaakt om het gemiddelde aantal kcal per 100ml in frisdrank te verlagen met 10% tussen 2012 en 2020. In die periode, maar ook daarvoor al, zijn tientallen light en zero varianten geïntroduceerd, die aan de reductie een bijdrage hebben geleverd. Daarnaast worden resultaten geboekt door herformulering, kleinere verpakkingen het onder de aandacht brengen van light en zero frisdranken. Volgens de fws heeft de sector sinds begin 2017 de doelstelling uit eigen beweging ook nog eens verhoogd naar 15%. Al deze inspanningen werpen steeds duidelijker vruchten af. Raymond Gianotten, directeur FWS: “Uit de monitoring over 2017 is gebleken, dat inmiddels een verlaging is bereikt van 20%. Wij kunnen VWS hiermee laten zien dat de sector doet wat wordt afgesproken. Al ruim voor de einddatum van het akkoord is de doelstelling reeds ruimschoots, zelfs dubbel gehaald.” Volgens Gianotten is dat omgerekend naar hoeveelheden suiker twee tot drie zo veel als in Engeland.  Daar komt bij dat de cijfers over de Britse suikerreductie betrekking hebben op de gehele markt, terwijl de reductie (26.000 ton suiker volgens berekeningen, red.) in Nederland alleen nog de gerealiseerde reductie bij A-merken betreft. De reductie van huismerkfabrikanten (in liters ongeveer 40 procent van de markt) is daarin nog niet meegerekend, omdat deze geen onderdeel zijn van het Nederlandse commitment en hun cijfers niet in de monitoring worden betrokken. De reductie zou daarmee nog hoger uitkomen, omdat ook binnen de huismerken initiatieven zijn genomen om het suikergehalte te reduceren. Bron: fws/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Nederlanders zijn gezonder fris gaan drinken’

Onderzoek – ‘De Nederlander is gezonder gaan drinken’, dat meldt Taco Juriaanse, directeur van FWS, de koepelorganisatie van fris- en mineraalwaterproducenten, naar aanleiding van het Nationale Frisse Dranken Onderzoek 2021. Drie op de vijf Nederlander let nu, na corona, op de hoeveelheid suikers in frisse dranken.

Lees bericht


Vrumona verwijdert één miljard suikerklontjes uit frisdranken

Frisdranken - Vrumona heeft eerder de belofte gedaan goed en gezond drinken voor iedereen mogelijk te maken. Daarom is het bedrijf sinds 2015 bezig om het suikergehalte in haar frisdranken sterk te verminderen. Die missie heeft geleid tot een belangrijk mijlpaal: tot nu toe zijn er één miljard suikerklontjes uit de totale portfolio verdwenen.

Lees bericht

Kapteijn: ‘Statiegeldregeling past bij duurzaamheidstrategie Vrumona’

Interview - De statiegeldregeling voor de kleine plasticflesjes en een aantal buitenhuislocaties gaat in per 1 juli aanstaande. Maar per 1 juni hebben consumenten al de mogelijkheid plastic flesjes in te leveren. Niet elke organisatie of ondernemer, die de verplichting heeft de flesje in te leveren, is er al klaar voor. En hoe zit dat bij de frisdrankproducten? Is een bedrijf als...

Lees bericht



‘Een gezonder frisaanbod in ziekenhuizen, start met juiste automatenaanbod’

Frisdranken - De frisdrankautomaat verwijderen is de oplossing voor een gezonder leefpatroon van patiënten en bezoekers in een ziekenhuis. Deze indruk werd gewekt naar aanleiding van berichtgeving over de belofte van elf ziekenhuizen die het aanbod eten en drinken op de locaties versneld gezonder willen maken. Een goed streven, alleen hoeft daarvoor de frisdrankautomaat niet weg.

Lees bericht

SPA klimaatneutraal en zet volgende stap in recyclen

Frisdranken – SPA heeft sinds kort de mineraalwaters en frisdranken officieel klimaatneutraal. Het bedrijf ontving daarvoor het internationaal erkende CO2-neutraal label. Daarmee heeft SPA de doelstelling gerealiseerd die het bedrijf zichzelf in 2010 stelde, maar een nieuw uitdagend doel voor 2030 ligt inmiddels vast. Ook zet het bedrijf een volgende stap met recyclen.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid