AD Koffietest: 'koffiebars pakken op wat traditionele horeca laat liggen'


Nederland heeft veel kwalitatief goede koffiebars. Dit blijkt uit de jaarlijkse AD Koffietest. Met relatief weinig moeite kan men in ons land een uitstekende kop koffie krijgen. Daarentegen blijkt koffie bij de traditionele horeca nog steeds een ondergeschoven kindje. In het kader van de jaarlijkse AD Koffietest onderzocht AD 112 bedrijven naar de kwaliteit van hun koffie. Van deze 112 zaken scoorden uiteindelijk 61 een voldoende. 40 hiervan scoorden een 8 of hoger; allemaal zaken die zich hebben toegelegd op het serveren van koffie. Het merendeel van de 'gewone horeca' is onderaan de lijst te vinden. Passie voor het vak Een belangrijke verklaring voor de scheiding in koffiezaak en traditionele horeca is het verschil in aandacht voor koffie. In de gespecialiseerde koffiebars werken veelal gepassioneerde koffieliefhebbers, die bewust bezig zijn met hun vak. In de traditionele horeca is koffie vaak 'onderdeel van'. En dit, zo schrijft AD, vertaalt zich veelal in slechte, goedkope koffie, verkeerd afgestelde en/of slecht schoongemaakte machines en, op het vlak van koffie, ondeskundig en ongeïnteresseerd personeel. Interesse in koffie De lat ligt hoog bij de koffiebars in ons land. Het draait daarom in de regel niet om het vullen van de kassa, maar om de kwaliteit. Onderscheidend zijn is de norm. Niet alleen op het gebied van koffie, maar in het totaalplaatje; van koffie, tot menukaart, tot interieur. Bij de gemiddelde horecaondernemer is dit anders, concludeert AD. Daar ontbreekt veelal de echte interesse in koffie. De investering en daarmee de eigen controle over de koffie is doorgaans laag. Espresso  Van alle soorten geteste koffie bij traditionele horecazaken blijkt espresso als beste uit de bus te komen. Gevolgd door de traditionele zwarte koffie en de cappuccino. Het grote probleem bij het zetten van de koffie is het warm houden. Gemiddeld komen slechts drie van de tien koppen zwarte koffie op temperatuur op tafel. Bij 24 bedrijven is de cappuccino 55 graden of kouder (de ideale temperatuur is 72 graden) en de koudste espresso die werd geserveerd was 50 graden. Van €3,50 tot €1,00 Dure koffie is niet altijd de beste koffie, blijkt eveneens uit de test. AD betaalde dit jaar maximaal €3,50 voor een kop koffie (Steigenberger Kurhaus Scheveningen) en minimaal €1,00 (McDonald's en tankstation Tamoil). De gemiddelde prijs voor een kop zwarte koffie bedroeg €2,17 (€2,10 in 2013), €2,44 voor een cappuccino (€2,27 in 2013) en €2,05 voor een espresso (zelfde prijs in 2013). Publiekszaken Bij het onderzoeken van de grote publiekszaken viel het AD op dat De Bijenkorf het roer heeft omgegooid; nieuwe machines van een bekend koffiemerk leveren veel betere resultaten op dan vorig jaar. HEMA en V&D zijn volgens het testpanel nog niet zover. De kennis van koffie in Nederland is de afgelopen jaren toegenomen, concludeert het testpanel tenslotte. En de komende jaren wordt de kloof tussen goede en slechte koffiezaken alleen maar groter. "Het is aan de klant om te beslissen waar hij of zij binnenstapt."  De top 10 van de AD Koffietest: 1. Urban Espressobar West, Rotterdam 2. Hopper Coffee, Rotterdam 3. Hop & Stork chocolate and coffee, Den Haag 4. Coffeelicious, Dordrecht 5. 30ML, Utrecht 6. BorgmanBorgman, Leiden 7. Coffee Mundo espresso & brew bar, Sittard 8. De IJssalon, Rotterdam 9. Meesterlijke Koffie, Hengelo 10. Brandmeester's, Utrecht De volledige lijst vindt u hier. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid