AH komt met Verspil-mij-niet zakje in strijd tegen verspilling


Formulenieuws – Naast een landelijke uitrol van het initiatief 'Brood van gisteren' tegen voedselverspilling, komt Albert Heijn met het Verspil-me-niet zakje en gaat de supermarktketen producten tegen de houdbaarheidsdatum ‘dynamisch afprijzen’. AH zet daarmee een volgende stap in de strijd tegen het verspillen van voedsel.

Bij ‘Brood van Gisteren’ wordt brood dat de dag ervoor vers in de winkel is aangeleverd, maar niet is verkocht op de dag zelf, de volgende dag tot 11.00 uur aangeboden voor een extra voordelige prijs. Een half brood kost 0,25 cent, een heel brood en een zak bolletjes 0,50 cent. Op dit moment wordt Brood van gisteren al aangeboden in ruim 40 winkels. Over enkele weken is die mogelijkheid er in alle winkels. De voorbereidingen daarvoor zijn vandaag gestart.

Brood is een van de meest verspilde producten en is ook het thema van de landelijke Verspillingsvrije week, die vandaag van start gaat. Naast Brood van Gisteren, start Albert Heijn deze week ook met het Verspil-me-niet zakje en gaat de supermarkt in meer winkels de digitale oplossing 'dynamisch afprijzen' toepassen. De supermarktketen heeft de ambitie om in 2030 de helft minder voedselverspilling te realiseren.

Verspillingsvrije Week

Naast de uitbreiding van Brood van gisteren naar alle winkels, plaatst Albert Heijn tijdens de Verspillingsvrije week op diverse broden stickers met tips en recepten om oud brood te gebruiken. Anita Scholte Op Reimer, verantwoordelijk voor Kwaliteit en Duurzaamheid bij Albert Heijn: "Voedselverspilling is een grote uitdaging. Iets meer dan 1% van de producten die wij inkopen, belandt niet op het bord van onze klant. Dat is niet alleen zonde van het eten, maar ook van de tijd en de energie die in de productie ervan is gestoken. Daarom willen we zelf zo min mogelijk voedsel verspillen."

Verspil-me-niet zakje

Om diezelfde reden is ook het Verspil-me-niet zakje vanaf deze week verkrijgbaar in 12 Albert Heijn-winkels in Capelle aan den IJssel, Groningen, Den Haag, Hoofddorp, Hengelo, Assen, Amsterdam, Echt, Tilburg, Heemskerk en Tiel. Voor slechts 1,- euro krijgen klanten een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat wat rijper is of een plekje heeft, maar nog steeds goed is. In het zakje zitten allerlei groente- en fruitsoorten, zoals appels, uien, mandarijnen, courgettes en tomaten, die elke dag door een medewerker van de winkel verzameld worden. Alle beschikbare zakjes van die dag, liggen bij de groente- en fruitafdeling. Als klanten het idee omarmen, is Albert Heijn van plan om het verspil-me-niet zakje in meer winkels aan te bieden.

Dynamisch afprijzen

Veel consumenten zijn inmiddels vertrouwd met de 35%-sticker, waarbij klanten korting krijgen op producten die tegen de houdbaarheid aanlopen. Het afgelopen jaar testte Albert Heijn daarnaast als eerste supermarkt in Nederland in ruim 30 winkels een digitaal alternatief, namelijk dynamische kortingen bij vlees en kip (vers). Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen. Het algoritme houdt rekening met onder meer locatie, Bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historische verkoopgegevens en voorraad in de winkel. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje getoond. Kortingen kunnen oplopen van 25% tot 40% tot 70%. AH gaat het aantal winkels is deze test uitbreiden naar zo’n 130 winkels. Op die manier wordt meer relevante data verzameld, waardoor het algoritme slimmer ingezet kan worden. Op die manier blijft er minder over in de schappen en wordt er minder verspild. Het doel is om dynamisch afprijzen in de toekomst op meer productgroepen toe te passen.

In 2020 nam de relatieve hoeveelheid voedselverspilling van Albert Heijn met 7% af van 5,6 ton naar 5,2 ton per miljoen euro verkocht voedsel.

Bron: AH/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





60 miljoen boterhammen redden tijdens Verspillingsvrije Week

Actie – Wat zorgvuldiger omgaan met brood en broodproducten, kan in een week tijd 60 miljoen boterhammen besparen. Dat is ook de inzet van bakkers en supermarkten die meedoen aan de campagne van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling om broodverspilling onder consumenten te voorkomen, tijdens de nationale Verspillingsvrije Week van 7 tot en met 13 september.

Lees bericht


Nestlé en Rode Kruis zorgen voor goede start schooljaar

Actie - Geef elk kind een goede start van het schooljaar, zo luidt de boodschap van het Rode Kruis en Nestlé dit jaar. Tijdens de actie ‘Back to School’, die loopt van 30 augustus tot en met 19 september, doneert Nestlé bij elke aankoop van een Nestlé product bij Albert Heijn 10 cent aan het Rode Kruis.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid