Heineken volop van start met EK-activatieprogramma


Horecagasten kunnen kans maken op het shirt van Baskèts en Heineken door een QR-code te scannen achterop het bierviltje

Actie - Na de Champions League-finale is het tijd voor het EK en dus laten fabrikanten en retailers weten wat zij tijdens het EK allemaal van plan zijn. De supermarkketens laten zien welke acties en gadgets zij hebben, maar ook fabrikanten als Heineken laten zien waar zij mee komen. Voorafgaand aan de oefenwedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Canada in De Kuip presenteerde de brouwer de verdere plannen voor de Oranjezomer. En maakte zij tevens bekend dat Heineken het dertig jaar lopende partnership met de KNVB met nog eens vijf jaar gaat verlengen.

Eerder die middag vierde Albert Heijn met een aantal franchisers eveneens de bekendmaking dat de retailer de samenwerking met de KNVB met twee jaar heeft verlengd. Albert Heijn is ook een belangrijke samenwerkingspartner voor Heineken als het gaat om de viering van de Oranjezomer. In de actie die Heineken heeft opgezet met de verschillende retailers, met de inzet van groene en oranje blikjes en flesjes, kunnen deelnemende AH-ondernemers aan het activatieprogramma een zogenaamde Heineken Stoelbox winnen. De Stoelbox is een kunststof stoel in Heinekenkleuren met daaronder een koelbox voor een krat bier. Dat biertje kan met of zonder alcohol zijn, maar dan wel gekoeld en binnen handbereik. Ook voor de andere retailers zijn er speciale prijzen te winnen zoals het Biermertje voor Jumbo in de vorm van een bierkratje, het Speakertje voor Plus en de Heineken koelbox voor de supermarktketens die zijn aangesloten bij Superunie. Maar blikvanger in de Oranjezomer wordt volgens de brouwer het reversibele shirt dat in samenwerking met fashionmerk Baskèts is ontwikkeld en een groene en oranje kant kent. De nieuwe campagne van Heineken speelt daarop in door hoofdpersoon ‘goudgele rakker’ Mike op een plein vol uitgedoste Oranjesupporters, teruggevonden wordt door zijn vrienden omdat hij een groene outfit draagt. Nadat hij zijn vrienden heeft teruggevonden keert hij zijn shirt binnenstebuiten en wordt hij weer opgenomen in de oranje fanclub.

70 miljoen extra

Supermarkten verdienen veel aan een EK en WK. De omzet zou zo’n 70 miljoen hoger liggen, waarbij bier, chips tot de favorieten behoren. Voor de horeca is dat volgens Heineken 30 procent meer, maar  volgens een onderzoek van ING is die extra omzet betrekkelijk, omdat daar vaak sprake is van verschuiving in de omzet, zodat de meeropbrengst later wordt gecompenseerd door de consument. Desalniettemin spelen horecabedrijven graag in op de festiviteiten en dus ook Heineken. De Oranjecampagne voor de aanstaande Oranjezomer bouwt voort op de Heineken 150 jaar campagne. Naast een reeks nieuwe bijnamen op de verpakkingen komt de brouwer met speciale oranje edities van het blik en de fles. Fans kunnen zo op én met oranje proosten op de sportieve hoogtepunten.

3.000 horecabedrijven

Els Dijkhuizen, marketingdirecteur Heineken Nederland is blij dat er nu samen met de KNVB-partners gewerkt, na de Champions League, kan worden aan het EK-gevoel. Zij is er van overtuigd dat dat de komende dagen gaat gebeuren: “Als brouwer van gezelligheid kunnen we niet wachten tot de Oranjezomer van start gaat. Heineken en Oranje gaan al decennia lang hand in hand.” Voor een optimale voetbalbeleving in de cafés voorziet Heineken maar liefst 3.000 locaties van oranje promotiepaketten. Die pakketten bestaan materiaal om de locatie aan te kleden, maar ook het barpersoneel. Daarnaast kunnen gasten kans maken op het shirt van Baskèts en Heineken door een QR-code te scannen achterop het bierviltje.

Festivals

Heineken is geen sponsor van het Nederlands elftal, maar official partner van de KNVB. Samen met de andere partners zij belangrijk voor het oranje gevoel bij de supporters. Dijkhuizen: “Een EK of een ander evenement wordt gevierd en betekent gezelligheid. Dat kan met en zonder alcohol. Vandaar dat we inzetten op zowel Heineken als de 0.0%-varianten. We kijken bij het inzetten van die merken ook naar het soort evenement. Sommige festivals doen we met Brand, zoals Pink Pop en andere weer met Birra Moretti of Skuupkoppe, maar altijd ook met de 0.0%-varianten.”

Alcoholvrij

0.0% doet het goed. In de supermarkten is het zelfs zo dat het aantal huishoudens wat Heineken 0.0 koopt op 80% is van de huishoudens wat Heineken Original koopt, laat marketing manager Otto Esser van Heineken weten. Ook in sportkantines wordt vaker 0.0% gedronken, vandaar het Heineken er nog meer op in wil zetten. Belangrijk vindt Dijkhuizen dat de consument keuze wordt geboden. “Het ene moment heb je trek in iets met alcohol en het andere moment niet. Of wanneer je nog moet rijden, dan geldt voor ons geen alcohol en dus zijn dan de 0.0%-varianten een goed alternatief.” Met de grote evenementen rondom 750 jaar Amsterdam, zoals de opening in Ziggo Dome, de afsluiting van de A10 op 25 juni 2025 met activiteiten op de snelweg en als afsluiting Sail Amsterdam, staat er nog veel op het programma van de bierbrouwer. Wellicht wat minder op festivals nu de samenwerking met ID&T is gestopt? Dijkhuizen: “Nee hoor, we doen nog altijd 70 procent van alle festivals in Nederland, dus de producten van Heineken ga je op genoeg plaatsen tegenkomen.”

Bron: @FoodClicks

De koelbox
De Speaker
Biemertje
Heineken Stoelbox voor AH-klanten

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Koningin Máxima opent Verspillingsvrije Week 2025

Actieweek - Met de onthulling van het campagnebeeld gaf Koningin Máxima gisterochtend het officiële startsein voor de Verspillingsvrije Week 2025. Centraal dit jaar staat het thema houdbaarheid. Jongeren, professionals en ondernemers lieten tijdens de opening zien hoe zij verspilling tegengaan - thuis, in de horeca en in de voedselketen.

Lees bericht

Inkoop plantaardig Rewe Group moet naar 60 procent

Buitenland - Rewe Group, het moederbedrijf achter (onder andere) Rewe en Penny – en eigenaar van Lekkerland -, publiceerde onlangs haar eiwitstrategie. Het maakte daarbij ook haar eigen eiwitdoelstelling bekend: het wil in 2035 de inkoop – dus niet de verkoop – van plantaardige producten bij Rewe en Penny Duitsland verhoogd hebben tot 60 procent. Dat meldt het foodvakblad FoodPersonality.

Lees bericht

Heineken ziet omzet dalen mede door onderhandelingen

Bier - Bierbrouwer Heineken heeft in de eerste helft van dit jaar te maken gehad met tegenwind in bierverkoop. Hierdoor daalde de omzet met 5 procent naar 16,9 miljard euro. Niet alleen de sterkere euro drukte op de cijfers van de bierbrouwer, ook spanningen met grote afnemers, zoals in Nederland met supermarktketen Jumbo, speelden een rol.

Lees bericht


Heineken introduceert innovatieve Foam Infusion

Technologie - Met de opening van het nieuwe Dr. H.P. Heineken Centre in Zoeterwoude zet Heineken op meerdere vlakken stappen in bierinnovatie. Een van de meest opvallende vernieuwingen die het nieuwe centrum liet zien, is de gepatenteerde Foam Infusion-technologie, waarmee het brouwerijconcern schuimtoppen op bijvoorbeeld alcoholvrij bier kan verrijken met subtiele aroma’s.

Lees bericht

Albert Heijn en franchisenemers sluiten nieuw akkoord

Formulenieuws – Albert Heijn en de Vereniging Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) hebben een akkoord bereikt over nieuwe afspraken die hun samenwerking toekomst bestendig maken. Met het nieuwe akkoord komt ook een einde aan de juridische procedure die sinds 2014 liep.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid